Zeven tips om als student snel, makkelijk en gezond te eten

Door StudentenWerk op 30-09-2015 1 reactie | 2539 views

Studeren, bijbaan, sporten, avondjes stappen met vrienden; het studentenleven kan soms best zwaar zijn. Om je drukke agenda vol te houden, is een gezonde voeding belangrijk. Maar als student schiet het eten van voldoende groente, fruit en vezels er al snel bij in. Gelukkig hebben wij zeven tips die je helpen zonder al te veel moeite toch gezond te eten! 

Zeven tips om als student snel, makkelijk en gezond te eten


Tip 1. Ontbijt met havermout
Het is goedkoop, zo klaar, gezond en je kunt er uren op voort. In de supermarkt koop je voor minder dan een euro al een zakje havervlokken, waar je wel een paar weken mee kunt doen. Voeg daar wat melk, een banaantje en kaneel aan toe en eet smakelijk!

Tip 2. Bak een omelet met soepgroenten
Eieren bevatten gezonde vetten die je hersenen nodig hebben om goed na te kunnen denken. Onmisbaar tijdens je studie, dus! En je vitaminen? Die haal je heel eenvoudig uit een zakje soepgroenten.

Tip 3. Antikatersap
Heb je na een lange nacht stappen snel een antikatermiddel nodig? Probeer dan eens kant-en-klare slowjuice groentesappen. Frecious bezorgt je sapjes kant-en-klaar ingevroren thuis. Ze blijven in je vriezer zes maanden houdbaar. Na het drinken van één flesje heb je net zoveel voedingsstoffen binnen als na het eten van een kilo groente. Als dat niet gezond is!


Zeven tips om als student snel, makkelijk en gezond te eten


Tip 4. Zorg voor gezonde snacks
Krijg je tussen je colleges en het studeren door trek? Grijp dan niet naar energydrink, een broodje kroket of een zak chips, maar eet een handje ongebrande noten als tussendoortje. Ze stillen je hongergevoel en voorkomen zoete trek. Kies voor amandelen, walnoten en pecannoten, want die bevatten de meeste voedingsstoffen. Maak je eigen notenmix en verdeel die in porties, zo heb je iedere dag een kant-en-klare snack klaarliggen.

Tip 5. Hamsteren!
Zijn er speciale acties of aanbieding bij de supermarkt? Sla dan extra veel boodschappen in, het liefst producten die langer houdbaar zijn. Groenten als komkommer, prei, broccoli, courgette, aubergine en aardappels blijven makkelijk een paar dagen goed in je koelkast.  Zo heb je voor weinig geld altijd een voorraadje in huis en hoef je niet naar de snackbar te rennen wanneer je honger hebt.

Tip 6. Salades in een handomdraai
Veel mensen denken dat een salade alleen niet kan voldoen als volledige maaltijd. “Eet jij alleen konijnenvoer? Daar kan ik niet op leven, hoor”, zijn reacties die je vaak hoort. Maar met pasta, aardappeltjes en vlees, vis of ei erdoor wordt je salade een stuk voedzamer. Er zijn genoeg lekkere recepten. Meng bijvoorbeeld twee handjes sla (zakje), wat pasta, gerookte kip of blikje tonijn, een halve avocado, zongedroogde tomaatjes, komkommer, een uitje en olijfjes. Mmm!

Tip 7. Meal preppen
Heb je niet altijd de tijd of de zin om te koken? Kook dan twee keer in de week een grote maaltijd en vries deze in porties in. Denk bijvoorbeeld aan een ovenschaal met (courgette)lasagne. Zo heb je binnen no time je gezonde meal voor het grijpen. Even opwarmen en klaar!



Reacties

01-10-2015

jocelyn:

's Avonds je lunch voor de volgende dag alvast klaarmaken scheelt je in de ochtend al veel tijd en gestress. Een keer een andere lunch dan 2 boterhammen met pindakaas? Kijk eens op http://lunchlovers.wordpress.com waar 2 studenten iedere week een nieuw lunchrecept delen.

Plaats jouw reactie