Online advertising via Google Adwords of Facebook?

Door Lisette de Graaf op 22-10-2013 0 reacties | 1929 views

Online advertising is dé manier om een vacature snel en gemakkelijk zichtbaar te maken voor duizenden kandidaten. Als online advertising tool is Google Adwords natuurlijk het meest bekend, maar ook social media als LinkedIn, Twitter en Facebook worden inmiddels massaal door adverteerders ingezet.

Rogier Thewessen, online marketing expert en oprichter van StudentenWerk, ging op onderzoek uit wat beter werkt: ‘recruitment advertising’ via Google Adwords of Facebook? Hiervoor plaatste hij ruim drie weken lang een vacature voor de Bijenkorf op zowel Google Adwords als Facebook. De uitslag lees je hieronder! 




Doelgroep bepalen op basis van zoekwoorden of interesses 
Voor een goed resultaat is het belangrijk dat je advertentie de juiste groep mensen bereikt. Met Google Adwords kun je aan de hand van zoekwoorden én locatie zelf een relevante doelgroep selecteren. Maar ook Facebook beschikt over verschillende mogelijkheden op het gebied van targeting. Rogier: "Als groot Google-fan had ik weinig vertrouwen in Facebook, maar ik was blij verrast toen ik alle mogelijkheden zag! Hier kun je je publiek selecteren op basis van geslacht, plaats, opleiding, werkgever en zelfs interesse. Facebook geeft je hiermee echt het gevoel dat je doelgericht aan het adverteren bent." 


Het aantal conversies meten
Ook is het nuttig om te weten hoeveel inschrijvingen en sollicitaties er uit je advertentie zijn voortgekomen.
Dit kan door het aantal conversies te meten. Met Google Adwords houd je het aantal conversies gemakkelijk bij met behulp van de veel-conversies-per-klik-methode. "Op deze manier zie je of een bezoeker via de advertentie één of twee conversies heeft behaald." Over Facebook is Rogier minder enthousiast. "Hier kun je slechts één conversiepunt meten."

Relevante statistieken gebruiken
De volgende stap is om de statistieken van je wervingscampagne in te zien. Bij Google Adwords zijn deze gebruiksvriendelijk en overzichtelijk. Bovendien zie je met Adwords direct je positie in de zoekresultaten staan, wat van pas komt wanneer je je advertentie verder moet aanpassen. Facebook is volgens Rogier een stuk minder praktisch in gebruik. "Daar is het maar afwachten of je je advertentie voorbij ziet komen. Ook gooit Facebook alle statistieken op één hoop, waardoor je niet kunt zien of het om een conversie gaat of gewoon een like."



Je advertentie verder optimaliseren
Hierna is het de zaak om je advertentie verder te optimaliseren. Wanneer je in Google Adwords de Cost Per Click (CPC) van je zoekwoorden aanpast, zie je direct wat voor effect dit heeft op je positie. "Waar je wel op moet letten is dat je positie niet altijd overeenkomt met de werkelijkheid", vertelt Rogier. “Soms wordt er positie 7 aangegeven, terwijl de advertentie in feite al op nummer één staat. Ook de CPC wil Google Adwords nog wel eens ruim inschatten, terwijl je advertentie soms in werkelijkheid ver ónder de geschatte CPC al hoog in de zoekresultaten komt."

Bij Facebook is een-twee-drie invloed hebben op je positie minder eenvoudig, maar de methode is wel eerlijker. "Enkel meer geld betalen is bij Facebook niet voldoende. Naast budget hangt je positie hier ook af van de kwaliteit en prestatie van je advertentie", aldus Rogier.

Beter resultaat voor minder geld
Aan het eind van de testperiode is het moment daar om de resultaten van beide campagnes te vergelijken.
En wat blijkt? Facebook heeft in totaal zes meer conversies dan Adwords, en dat met 50 procent minder kliks én 140 euro minder. Dat resulteert in een Cost Per Click van maarliefst 3,86 euro bij Google Adwords tegenover slechts 1,51(!) euro bij Facebook.




En de winnaar is... 
Welk platform komt volgens onze online expert het beste uit de test? Rogier: "Google Adwords is duidelijk beter ingericht voor advertentiedoeleinden. Je betaalt misschien meer, maar de tool is gebruiksvriendelijk en geeft meer mogelijkheden om je advertentie te optimaliseren. Wanneer je echter naar de resultaten kijkt, levert Facebook meer conversies op en dat voor minder geld. Een ander voordeel van Facebook is dat je een logo bij je advertentie kunt plaatsen, wat ten goede komt aan je employer brand. Eigenlijk bereik je met een combinatie van zowel Facebook als Google Adwords het beste resultaat. Je betaalt relatief weinig voor sollicitaties en kunt alles perfect meten." Kortom: met een goede budgetbewaking en optimalisatie zijn beide platforms onmisbaar in je online recruitmentstrategie.

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie