Carrièrespotting: wat doet een horecamanager?

Door Wendy Dallinga op 05-11-2013 0 reacties | 2217 views

In de bediening of aan de slag als kassamedewerker; in de horeca en cateringbranche zijn voor jongeren in alle soorten en maten bijbanen te vinden. Maar wat kun je met de ervaring die je opdoet met je bijbaan? We vroegen het Marijn van Trier, restaurantmanager bij Albron in het AMC ziekenhuis in Amsterdam.


De onzichtbare manager

Binnen Albron zijn er verschillende functies waarnaar je kunt doorstromen: restaurantmanager, locatiemanager, locatie-eindverantwoordelijke, regiomanager en uiteindelijk directeur. Van Trier is als restaurantmanager verantwoordelijk voor de organisatie van het ziekenhuisrestaurant van het AMC ziekenhuis. Dat is een zware verantwoordelijkheid, omdat er per dag zo’n 3.500 mensen in het restaurant eten.


Zijn werkzaamheden spelen zich met name achter de schermen af : “Als een restaurantmedewerker broodjes aan het smeren is, zien de andere medewerkers direct wat diegene aan het doen is en wat het oplevert. Als restaurantmanager bevind je je op de achtergrond, waardoor je werk minder zichtbaar is.”


Restaurantmanager Albron, Marijn van Trier


Medewerkers zo efficiënt mogelijk inzetten

Het restaurant valt onder Albron dat de catering verzorgt voor onder andere het bedrijfsleven, zorginstellingen en de overheid. Om het ziekenhuisrestaurant draaiende te houden, stuurt Van Trier ruim 30 medewerkers en ongeveer 20 uitzendkrachten aan. Van Trier: “Ik moet het restaurant zo efficiënt mogelijk maken. Mijn intentie is om te zorgen dat alle medewerkers alle werkzaamheden kunnen uitvoeren, zodat ze flexibel inzetbaar zijn. Bovendien is die afwisseling voor medewerkers zelf ook leuk.”


Blijven werken aan de klantbeleving

Van Trier: “Het leuke aan een managersfunctie is dat je continu nadenkt over vernieuwingen om aan de wensen van de gast te voldoen. ”Als voorbeeld geeft hij de verschillende doelgroepen in het AMC: “In het ziekenhuis hebben we een à la carte restaurant gericht op artsen die wat luxer willen eten. Helaas maken ze daar weinig gebruik van. Daarom willen we ons richten op de doelgroep coassistenten onder de 35 jaar. Zij willen misschien liever in een informele setting een drankje drinken na een lange dag werken. We gaan nu kijken of we een loungebar kunnen realiseren.” 



Aansturen van personeel 

Van Trier vertrouwt op de floormanager voor de dagelijkse werkzaamheden in het restaurant. “De floormanager is verantwoordelijk voor het daadwerkelijk aansturen van de werknemers op de werkvloer”, aldus Van Trier. De floormanager zorgt ervoor dat de werknemers en uitzendkrachten hun taken kennen, dat ze op de juiste plek werken (bijvoorbeeld in de keuken of achter de kassa) en is het aanspreekpunt voor de werknemers als er iets is.


Vaardigheden voor de toekomst
Met een bijbaan in de cateringbranche kun je specifieke vaardigheden opdoen. “De jongeren hebben in het restaurant, en in de food en beveragebranche in het algemeen, te maken met gevarieerde doelgroepen. Ze leren zich klantvriendelijk op te stellen tegenover iedereen”, aldus Van Trier. 


Leren werken in groepsverband

Een ander voordeel van werken in de horeca of catering, is het werken in groepsverband. Karin van der Gragt, Operationeel Manager StudentenWerk: “In deze branche werk je veelal in teams. Je moet dus een echte teamplayer zijn om dit werk goed te doen. Er gebeurt veel, je moet snel kunnen schakelen en flexibel zijn. Je snel kunnen aanpassen aan je werkomgeving is een belangrijke eigenschap en die ervaring neem je mee in je toekomstige baan.”


Ben jij op zoek naar werk in de horeca of cateringbranche? Er zijn nog vacatures!


Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie