Generatie Y nieuws november

Door StudentenWerk op 30-11-2012 0 reacties | 1829 views

Komt er binnenkort nu wel of niet een tekort aan jong talent? Een krapte op de arbeidsmarkt lijkt steeds onwaarschijnlijker naarmate de recessie voortduurt, maar het antwoord is veel complexer dan een simpel ja of nee. De maand november bestaat vooral uit artikelen over de hoge jeugdwerkloosheid en mogelijke oplossingen.

 

MAANDAG 26 NOVEMBER

 

Veertien miljoen Europese jongeren werkloos

 

Er zijn veertien miljoen jongeren die thuiszitten in Europa, schrijft Trouw woensdag op haar nieuwssite. Dat is ruim 15 procent van de jongeren van 15 tot 29 jaar. Sommigen zijn vrijwillig werkloos of aan het reizen, maar het merendeel is er slechter aan toe.

 

jeugdwerkloosheid

 

"Ze hebben weinig vertrouwen in instituties en de medemens; ze zijn sociaal en politiek geïsoleerd. Ook hebben ze een grotere kans terecht te komen in het criminele circuit" zegt Massimiliano Mascherini in Trouw. Mascherini is onderzoeker bij de Europese Stichting tot verbetering van de levens- en arbeidsomstandigheden, een agentschap van de EU.

 

Nederland is voorbeeldland

Volgens Mascherini verschilt de manier waarop jongeren omgaan met structurele werkloosheid per Europese regio. Zo trekken de jongeren in de Angelsaksische landen, Midden- en Oost-Europa, zich vooral erg terug en keren zij zich af van de politiek en maatschappij. In de mediterrane landen zijn jongeren juist sterker politiek geëngageerd en gaan ze eerder de barricade op. Nederland noemt Mascherini een voorbeeldland. "Weinig structurele problemen en veel projecten en goede begeleiding. Maar ook bij jullie stijgt het aantal probleemgevallen door de crisis.”

Mascherini heeft uitgerekend dat de jongeren de lidstaten in 2011 153 miljard euro kostten, terwijl dat in 2008 nog 119 miljard was.

 

Lees het hele artikel in Trouw. 

 

 

DONDERDAG 22 NOVEMBER

 

Banentekort voor hoogopgeleiden leidt tot banenkrapte voor mbo’ers?

 

Nederland kent steeds meer hoogopgeleiden. Deze toename is deels te danken aan het groeiend aandeel van vrouwen in het hoger onderwijs, maar komt grotendeels voor rekening van de economische crisis. Studenten kiezen hierdoor namelijk eerder voor een vervolgstudie in plaats van de arbeidsmarkt te betreden. Zo komt het dat het aantal WO- opgeleiden in Nederland fors gestegen is met 13%.

 

Weekblad Intermediar voorspelt een mogelijk scenario als gevolg van de economische crisis: In 2030 is meer dan de helft van de beroepsbevolking hoogopgeleid. Als er dan niet genoeg banen voor deze mensen zijn bijgekomen, moeten zij genoegen nemen met een baan op mbo-niveau. Dat gebeurt nu al, en zo lijkt het of de krapte op de arbeidsmarkt voor de rekening van mbo'ers komt.

 

Strengere selectie aan de universitaire poort kan averechts werken

In het regeerakkoord, dat onlangs gepresenteerd werd, staan vooral maatregelen om het kaf van het koren te scheiden. Maar ook onderwijsinstellingen nemen maatregelen, zoals het instellen van een numerus fixus op studies met weinig baankans of een strengere selectie aan de universitaire poort. Maar heeft dit wel het gewenste effect? Jongeren stromen hierdoor juist sneller de arbeidsmarkt op of raken sneller werkloos. Het artikel 'Banenjacht voor afgestudeerden: Dat is lastig!' dat VersPers deze maand publiceerde, is een interessant achtergrondverhaal over de complexe materie van de huidige werkloosheid en arbeidskrapte.

 

Lees het hele betoog over de banenjacht van afgestudeerden op VersPers. 

 

 

DINSDAG 20 NOVEMBER

 

Europese Commissie presenteert nieuwe strategie "Een andere kijk op onderwijs"

 

Ook de Europese Commissie is bezorgd over de hoge jeugdwerkloosheid in Europa. Met name omdat meer dan 2 miljoen vacatures tegelijkertijd niet ingevuld kunnen worden.

Deze week liet de commissie weten een nieuwe strategie uit te rollen die lidstaten moet aanmoedigen om actie te ondernemen.  Het plan ‘Een andere kijk op onderwijs’ stelt zich ten doel om bij jongeren de vaardigheden en competenties te ontwikkelen die de arbeidsmarkt ook echt nodig heeft. 

 

Belangrijkste speerpunten zijn:

  • Omstreeks 2020 moet minstens 50% van 15-jarigen een eerste vreemde taal kennen (momenteel is dat 42%) en moet minstens 75% een tweede vreemde taal studeren (momenteel 61%).
  • Investeren in en verbeteren van beroepsonderwijs en de opleiding op de werkplek.
  • Ook erkenning van kwalificaties en vaardigheden die aangeleerd zijn buiten het formele onderwijs- en opleidingsstelsel.

 

Lees het hele persbericht van de Europese Commissie over  ‘Een andere kijk op onderwijs’

 

 

DINSDAG 6 NOVEMBER

 

How Cool Brands Stay Hot: Winnaar Beste Marketingboek 2012


Hoe bereik je jongeren en hoe bind je ze aan je merk? Een belangrijk onderwerp voor huidige marketeers, zo blijkt. Deze maand maakte de American Marketing Association Foundation (AMAF) bekend dat het boek 'How Cool Brands Stay Hot’ bekroond is tot winnaar van ‘2012 Berry-AMA Book Prize’ voor het beste marketingboek.

 

Marketingboek van het jaar 2012

 

In het boek How Cool Brands Stay Hot (of in het Nederlands: Maak je merk cool) vertellen de Belgische auteurs Joeri van den Bergh en Matthias Behrer hoe merken zich nog aantrekkelijker kunnen maken voor jongeren. Volgens hen is de generatie Y een mediabewuste bende die marketeers ertoe aanzet om branding en communicatie anders te benaderen.

 

Lees hier meer over het marketingboek van 2012.

 

 

Headlines nieuwsbrief november

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie