10 Gen Y-evoluties voor marketeers

Door Lisa Klijn op 28-06-2012 0 reacties | 1572 views

Generatie Y is de meest marketingbewuste generatie ooit. Maar wat zijn de drijfveren van deze grillige generatie en hoe kunnen wereldmerken nu echt in contact komen met de jongeren in de wereld? Onderzoeksbureau InSites Consulting heeft op basis van gesprekken met jongeren uit 15 verschillende landen 10 interessante evoluties verzameld die het dagelijkse leven van deze generatie beschrijft. Wij behandelen de 5 interessantste punten:

Sociale media als belangrijkste nieuwsbron
Sociale media worden gezien als de meest actuele nieuwsbron voor de jonge generatie. Ze zijn op maat gemaakt en doelgericht, zodat de doelgroep zelf kan kiezen wie ze volgen of welke informatie ze willen ontvangen. Merken moeten op dezelfde manier de Y-generatie de mogelijkheid bieden om hun productervaring aan te passen aan hun behoeften.

Verantwoordelijke branding
Generatie Y houdt van bedrijven die heldere maatschappelijke doelen stellen en hiernaar handelen zonder er over op te scheppen. Ze houden niet van bedrijven die actief berichten over hun programma’s voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ze beschouwen dit als ‘greenwashing’. Omdat milieubewust ondernemen vanaf 2000 een nieuwe reclamestrategie werd, gelooft Generatie Y niet altijd wat een merk pretendeert te doen voor het milieu.  
 
Een semester in het buitenland werken of studeren
Jonge mensen hebben zich altijd beziggehouden met het ontdekken van het onbekende, maar tegenwoordig hebben ze veel meer mogelijkheden om dit te doen. Een sabbatical nemen is vandaag de dag veel gangbaarder dan een paar generaties geleden. Merken die dit wereldse gevoel uitstralen en jongeren van over de hele wereld met dezelfde interesses en passies in contact brengen, raken een gevoelige snaar bij Generatie Y.

 

Samenwerken en slimme menigten
Generatie Y’ers geloven in sociaal netwerken. De generatie is er van overtuigd dat zowel producten als marketingacties samen  moeten worden bedacht en ze hebben het gevoel dat de menigte altijd sterker is dan het individu. Leeftijdsgenoten vormen de meest betrouwbare informatiebron. Dit verklaart waarom gebruikersbeoordelingen erg belangrijk voor ze zijn en altijd geraadpleegd worden bij het nemen van aankoopbeslissingen. Hun favoriete merken zijn merken waarvan de producten en communicaties gepersonaliseerd kunnen worden.   

Emoties
Generatie Y laat zich leiden door emoties en is emotioneler dan voorgaande generaties. Vooral de zoektocht naar geluk is erg belangrijk in hun leven. Vrijetijdsbestedingen zoals uitgaan, eten en drinken, en reizen moeten allemaal een sterk emotioneel gedeelte bevatten waardoor ze de dagelijkse realiteit kunnen ontvluchten en kunnen ontspannen. Ze zijn op zoek naar zowel luxe als kicks die de adrenaline laten stromen. De neiging tot ‘gamification’ van de maatschappij, wat concurrentie en uitdagingen biedt, past perfect bij dit door ervaringen gevoede leven. Merken moeten hun jonge doelgroepen uitdagen en hun producten presenteren als prestaties, een moment van luxe of een vlucht na een dag hard werken.

Wil je de rest van de Gen Y-evolutiepunten lezen? Lees dan het hele artikel: 10 Gen Y-evoluties voor marketeers

 

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie