Generatie Y nieuws wk 14 met o.a. Aantal social mediafuncties explosief gestegen

Door Lisa Klijn op 06-04-2012 0 reacties | 1962 views

VRIJDAG

 

Starter in crisistijd houdt lang mager inkomen

 

Hoogopgeleide starters die hun carrière tijdens een economische crisis beginnen, hebben langdurig een loonachterstand op andere starters. Dat blijkt uit onderzoek van het vakblad Economische Statische Berichten 

Crisis starters uit 1990 verdienen ruim 5% minder
De onderzoekers bekeken de lonen ruim tien jaar nadat een generatie starters de arbeidsmarkt had betreden. Daaruit bleek dat starters die tussen 1990 en 1994 hun eerste baan kregen in 2006 ruim 5% minder verdienden dan de generaties daarvoor en daarna. Ook voor arbeidsmarktbetreders tussen 1981 en 1983 zagen de onderzoekers dit effect, maar wel minder.

 

 

 

Starters accepteren sneller baan bij slechtere werkgever
De onderzoekers verklaren het effect door het lagere loon waarmee starters genoegen nemen als zij in een krappe arbeidsmarkt op zoek zijn naar een baan. Ook speelt mee dat werkzoekenden sneller een baan accepteren bij een 'slechtere' werkgever. Het is voor starters dus niet erg aantrekkelijk om in deze tijd de arbeidsmarkt te betreden. Doorstuderen lijkt een betere optie, hoewel dit dan ook wel iets meer door de overheid gestimuleerd mag worden.

 

Lees het hele artikel: Starter crisistijd houdt lang mager inkomen

 

DINSDAG

 

Gezond eten binnen bedrijfsrestaurants in trek 

 

Een kwart van de Nederlandse werknemers volgt op dit moment een dieet. Dit heeft invloed op de etenskeuze op een werkdag. Gezonde snacks, maaltijdsalades, fruit en zuivel zijn steeds meer gewild binnen de bedrijfsrestaurants. Dat blijkt uit onderzoek van cateraar Eurest.

 

Jongere werknemers diëten het vaakst
Het onderzoek wijst uit dat zowel veel mannen als vrouwen lijnen. Ook generatie Y’ers vragen om gezond eten in de bedrijfskantine. Jongere werknemers diëten zelfs opvallend vaker dan oudere werknemers. Van de werknemers in de leeftijdscategorie 16-34 volgt 30% een dieet, tegenover 20% van werknemers in de leeftijd 35 tot 55 jaar en ouder.

 

 

25% werknemers kiest voor producten die helpen bij het afvallen
Weg met saucijzenbroodjes en andere vette happen, gezonde snacks zijn vandaag de dag in trek. Joop Stutterheim, Manager Marketing van Eurest: “De saladebar, maaltijdsalades en fruit- en zuivelbar doen het op dit moment erg goed. Werknemers zijn kritisch bij de keuze van voedingsproducten, een kwart van de ondervraagden kiest bewust voor producten die helpen bij het afvallen of het verbeteren van hun figuur”.

 

Lees het hele artikel: Gezond eten binnen bedrijfsrestaurants in trek

 

WOENSDAG

 

Aantal social mediafuncties explosief gestegen

Het aantal mensen met de term ‘social media’ in hun functietitel is het afgelopen jaar explosief gestegen. Op dit moment hebben ongeveer 2900 mensen de term ‘social media’ in hun beroepsfunctie staan. In oktober vorig jaar waren dat er nog 2000. Dat is een stijging van 45% in een periode van vijf maanden. Dat blijkt uit onderzoek van het social mediabureau Krem, gebaseerd op functieprofielen op de social netwerksite LinkedIn.

 

45% is full time bezig met social media
Van deze 2900 werknemers is 45% full time bezig met social media. Hiervan is zo'n 52% rechtstreeks bij bedrijven of overheid in dienst, 31% is in dienst bij gespecialiseerde bureaus en 17% is werkzaam als ZZP'er. Bij de overige 55% van de organisaties in Nederland worden social mediataken naast andere werkzaamheden uitgevoerd.

 

 

De inzet loont
De forse stijging van het aantal social mediafuncties vindt vooral plaats bij non-profitorganisaties en in de media. Maar ook in de wervings- en selectiebranche, bij banken, verzekeraars en telecommunicatie zijn steeds meer social mediaspecialisten in dienst. En dat is niet voor niets; als social media goed ingezet wordt, beïnvloedt het de efficiëntie van marketing, vergroot het het marktaandeel en heeft het een positieve invloed op de verkoop van producten en diensten. Ook worden nieuwe producten sneller bekend bij het publiek, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek.

 

Lees het hele artikel: Aantal social mediafuncties explosief gestegen

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie