Bereik generatie Y met Employer Branding

Door Karlijn Fiesler op 29-03-2012 0 reacties | 2305 views

Ga met je merk de doelgroep in!

Uit onderzoek van StudentenWerk en TNS NIPO blijkt dat 30% van de hoogopgeleide jongeren zich bij de zoektocht naar een baan rechtstreeks op de site van een werkgever oriënteert. (Bron: Vind mY) Dit betekent dat meer dan 23.000 generatie Y starters zich enigszins bewust zijn van de organisatie waarvoor ze graag zouden willen werken. De sterkste merken zitten hierbij natuurlijk op de eerste rang!

 

Zo blijkt uit landelijk onderzoek van Intermediair onder starters in 2011 dat Rabobank voor het derde jaar op rij de populairste werkgever onder hoogopgeleiden is. Hierna volgen Philips en Unilever, op respectievelijk plaats twee en drie.

 

Technische studenten zien Philips al acht jaar als de meest aantrekkelijke werkgever in Nederland, vertelt het jaarlijkse Nederlandse studentenonderzoek van het adviesbureau Universum. En terwijl zij in 2010 nog voor Apple kozen, hebben economische studenten op hun beurt in 2011 Google uitgeroepen tot meest favoriete werkgever.

 

Waarom wil generatie Y voor je werken?

In het onderzoek van Intermediair werden deze vijf imagobepalende aspecten het vaakst genoemd:

 

1. interessante functies (96 %)

2. goede primaire arbeidsvoorwaarden (94 %),

3. aansprekende bedrijfscultuur (91 %)

4. goede doorgroeimogelijkheden (86 %)

5. goede secundaire arbeidsvoorwaarden (83 %).

 

Maar denk je dat de ondervraagden al deze aspecten echt kennen van de genoemde bedrijven? Waarschijnlijk niet. Het is de bekendheid van het werkgeversmerk, dat zo sterk in de markt is gezet, dat mensen er blijkbaar een bepaald gevoel bij krijgen. Als je nogmaals goed naar de vijf genoemde aspecten kijkt, dan kun je er deze waarden uithalen:

 

1. status

2. zekerheid

3. sfeer / imago

4. ontwikkeling

5. flexibiliteit (een gokje, vanuit onze eigen expertise)

 

Welke auto zou iemand rijden die waarde hecht aan veiligheid? De meeste mensen denken dan aan Volvo. Waarom? Omdat Volvo heeft bepaald dat dit haar belangrijkste merkwaarde is, en hier vervolgens op strategische wijze haar communicatie strategie omheen heeft gebouwd.

 

Je merkwaarden doorvertalen naar je HR-strategie

Zo werkt het ook met werkgevers. Logisch, want merken zijn meestal ook werkgevers. En vice versa. Elk bedrijf zou zich moeten afvragen wat haar merkwaarden zijn; wie zijn we, waar staan we voor? Hoe consistenter je de merkwaarden doorvoert op alle levels binnen de organisatie, des te gemakkelijker wordt het om een goede communicatiestrategie te hanteren. En daarbij: des te gemakkelijker wordt het om je doelgroep te bereiken.

 

Op HR-niveau betekent dit simpelweg dat je merkwaarden vertaald moeten worden naar je HR-strategie. En deze moet nauw aansluiten op je marketing- en communicatiestrategie. Op zich is dit niets nieuws. Maar in tijden van arbeidskrapte waarin de ‘war for talent’ een steeds grotere rol speelt, wordt het ook steeds belangrijker dat je je kunt onderscheiden. “Heb je een vacature? Leuk. Maar wat heb je nog meer te bieden?” denkt de gemiddelde starter over een paar jaar. Of, in veel branches, nu al.

 

Wil jouw doelgroep wel jouw doelgroep zijn?

Het is dus nu de tijd om nogmaals goed naar je merk te kijken. Wie zijn je concurrenten? Wat onderscheidt je van hen? Weet je je doelgroep te vinden, en zij jou ook? En nog belangrijker, wíllen ze jou wel vinden? Want jij kunt wel bedacht hebben wie jouw doelgroep is, maar denkt jouw doelgroep daar hetzelfde over?

 

Stel, je hebt met behulp van onze vacaturetips een geweldige tekst geschreven en de juiste kandidaat komt terecht op jouw pagina. Wat krijgt deze kandidaat te zien als hij of zij besluit je website te verkennen? Heb je een wervingssite en hoe ziet deze eruit? Welk imago straal je uit? Komt dit overeen met de belofte die je maakt in je vacaturetekst?

 

Jouw merkwaarden zijn van een zodanig essentieel belang voor je bedrijf, dat we eigenlijk alleen maar kunnen aanbevelen om hierover met een merkstrateeg te praten. Alleen jij weet welk imago het beste bij je past, daar kunnen wij je niks over leren. Maar één ding staat vast: Die 23.000 Y-starters mag je niet mislopen door een slechte wervingssite!

 

Headlines nieuwsbrief maart

 



Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie