E-recruitment Via Google Deel 1: Zoekmachine optimalisatie voor Dummies

Door Chantal Dentro op 13-10-2011 1 reactie | 3169 views

71% van de starters noemt internet als oriëntatiebron voor baan

Uit onderzoek van StudentenWerk in samenwerking met TNS NIPO onder 1140 laatstejaars Hbo- en WO studenten is gebleken dat starters zich in hun zoektocht naar een eerste fulltime baan als eerste online oriënteren.

 

29% van deze studenten begint zijn zoektocht via Google

Dit betekent dat als je als werkgever zichtbaar wilt zijn voor jonge starters, je niet onder e-recruitment uitkomt. Je moet zichtbaar zijn binnen Google en hoe hoger je positie binnen de zoekresultaten van Google hoe zichtbaarder je bent! In het StudentenWerk E-recruitment boek vind je een uitgebreide uitleg over hoe je dit kunt bereiken. Hieronder vind je alvast een voorproefje:

 

De kracht van zoekmachine optimalisatie!

Om ervoor te zorgen dat je met je website of vacature een hoge positie binnen Google verwerft, is het van belang dat je bij je website, en nog specifieker je vacatures gebruikt maakt van SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Het doel van SEO is om hoog te scoren binnen de organische (niet-betaalde) resultaten van Google.

 

Hoe kom je bovenaan in de organische zoekresultaten?

Dat is het grote geheim van Google! Maar ondanks dat het geheim nooit helemaal prijs wordt gegeven, is er toch genoeg over bekend om enigszins invloed uit te kunnen oefenen op de werking van de zoekmachine.

 

HET DRAAIT BIJ GOOGLE OM 2 DINGEN:

 

1. Pagerank

De basis van Google zoekmachine is een algoritme met de naam pagerank, waarmee je een waardering voor je webpagina kunt krijgen dat varieert tussen 0 en 10. Bij het toekennen van de pagerank bekijkt Google het aantal malen dat je pagina gelinkt wordt vanaf externe internetpagina’s. Zorg er dus voor dat zoveel mogelijk andere sites een linkje van jouw site gaan plaatsen, bij voorkeur op hun homepage. Dit wordt in de marketingwereld ook wel linkbuilding genoemd. Hoe beter, representatiever en bekender de site is die dit linkje plaatst, des te beter voor je ranking.

 

TIP! Creëer deelbare content

De klassieke manier hiervoor is dit rechtstreeks aan de webmaster van een andere site vragen. Sommige sites zijn hier zelfs voor gebouwd. Denk aan startpagina’s die enkel uit linkjes bestaan. Het alternatief is niet de snelste, maar wel de meest authentieke oplossing: zorg ervoor dat er content op je site staat, die mensen gewoonweg graag willen delen. De link naar jouw site moet simpelweg toegevoegde waarde zijn voor de site die de link plaatst. Met andere worden creëer deelbare content! Dit is één van de redenen waarom steeds meer bedrijven een weblog bijhouden. Maar ook het publiceren van onderzoeken, nieuws of whitepapers kan een meerwaarde zijn voor een externe site om naar jouw pagina te linken.

 

Google SEO

 

2. Pagina inhoud & -opmaak

Naast je pagerank is het ook belangrijk hoe je pagina is opgebouwd. Hierbij kijkt Google naar het gehele plaatje: paginatitel, de URL-naam van je pagina, de opmaak in HTML-codes en de relevantie van je content. Het juist opmaken van je pagina kun je het beste laten controleren, of helemaal overlaten aan de programmeur. De relevantie bepaal je zelf.

 

TIP! Creëer relevante content

Zit er logica in de tekst? Of anders gezegd: vindt Google het logisch? Komt de paginatitel overeen met de inhoud van je tekst? Staan er goede tussenkopjes in, die werkelijk wat zeggen over de volgende alinea? Heb je de belangrijkste zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden gewoon ergens op de pagina gezet (valsspeler!) of maken ze daadwerkelijk deel uit van het verhaal dat je online vertelt?

Het algoritme van Google is zo slim, dat het onmiddellijk in de gaten heeft wanneer een website vals speelt. Dus: hoe beter en relevanter je content, hoe hoger je scoort!

 

Meer weten over e-recruitment?

Nu je de basics van SEO een beetje hebt leren kennen, begrijp je misschien ook het belang van vacature optimalisatie. Ook zij worden dan beter gevonden! In het volgende blogartikel deel ik 5 gouden regels voor het schrijven van een wervende vacaturetekst. Daarna volgt een blog over het optimaliseren van je vacature. Kun je niet wachten en wil je ook weten hoe je je wervingssite zo aantrekkelijk mogelijk kunt maken voor generatie Y of wil je meer inzicht in het social media gebruik van deze generatie?  Bestel dan GRATIS het StudentenWerk E-recruitment boek!



Reacties

27-10-2011

John Bertrand:

Optimalisatie is "uit de doos denken", dus niet alleen woorden optimeren die Google denkt verkeer te hebben. Google geeft dus alleen woorden waar hun geld mee maken, belangrijker is te denken als wat een normale bezoeker zou gebruiken op je website te vinden, dit geeft relevante conversies.

Plaats jouw reactie