Student (nog) niet professioneel aan personal branding

Door Karlijn Fiesler op 12-05-2010 3 reacties | 4118 views

Steeds meer mensen weten de weg naar een nieuwe baan via Twitter te vinden. Zo blijkt althans uit onderstaand nieuwsitem van FOX news. Maar is dit wel zo?


Het is nog maar de vraag hoeveel mensen daadwerkelijk in de gaten hebben op welke manier ze Twitter het beste kunnen inzetten en hoe ze er het maximale kunnen uithalen. Uit recentelijk onderzoek door het Advanced Institute of Science and Technology bleek dat 78% van de 41 miljoen onderzochte tweetaccounts bestaan uit eenzijdige netwerken. Dat betekent dat Twitter nog voornamelijk wordt gebruikt als een kanaal om nieuws uit te onttrekken, maar niet om te participeren in discussies. En voila, als je goed de video van FOX news bekijkt, blijkt dat het gebruik van Twitter eigenlijk alleen maar voor je zal werken als je personal branding combineert met een goed gevoel voor marketing en netwerken.

 

Rechtstreeks de dialoog aangaan en je mengen in discussies is hierbij van groot belang. Alleen zo zal je onopgemerkt blijven en laat je zien wat je waard bent. De vraag is: hoeveel kersverse starters hebben zich deze waarden tijdens hun studententijd eigen gemaakt? Uit eerder onderzoek van StudentenWerk in maart bleek al dat studenten nog lang niet massaal aan het twitteren zijn. En waarom zouden ze ook? In de eerste drie jaar van je studie is het belang van online netwerken nog niet zo groot, je wereld is klein, je bent nog aan het leren en oriënteren voordat je überhaupt weet waarvoor je moet netwerken.

 

Studenten verschuiven van Hyves naar Facebook naar Linkedin. Maar wanneer maken ze precies de (professionele) slag naar Twitter? En hoe lang zal het duren voordat personal branding echt een rol gaat spelen binnen opleidingen?

Reacties

03-07-2010

Anoniem:

Video van Fox News... Dan kun je het al niet meer serieus nemen.

25-05-2010

Karlijn Fiesler:

Maar vraagstelling is wel interessant. PR 2.0 bureau Coopr is mooi project gestart met prstudentenchat, zie http://www.coopr.nl/blog/hbo-communicatie-wakker-worden/

12-05-2010

rogier:

Twitter wordt alleen gebruikt door marketeers en celebs als je het mij vraagt

Plaats jouw reactie