5 Gouden Tips om Generatie Y tijdens proeftijd te verleiden

Door Chantal Dentro op 21-06-2011 2 reacties | 3301 views

Dat Generatie Y gekenmerkt wordt door de jobhopmentaliteit wisten we al. En dat dit, in tegenstelling tot wat veel bedrijven denken, in ons voordeel kan werken, weten we ook. Karlijn Fiesler heeft er eerder een blog 'De 5 goede eigenschappen van jobhoppers' aan gewijd. Tel daarbij op dat Generatie Y ook nog eens een kei in multitasken is, maatschappelijk en sociaal betrokken is en dat het geweldige teamspelers zijn….Hoe mooi wil je het hebben:

 

Ga met een Generatie Y werknemer in zee en je haalt een TOPPER binnen!

 

Sticky toffee voor Generatie Y

Dan is het jouw beurt! De eerste werkdag is ‘in the pocket’. Maar hoe zorg je er als werkgever voor dat er nog velen volgen? Hoe loods je jouw Y door die eerste maand, de proeftijd, de inwerkperiode? En hoe wordt jouw bedrijf de sticky toffee waar Generatie Y aan blijft plakken? Kortom, hoe zorg je voor een affectieve binding? Gelukkig is dat helemaal niet zo ingewikkeld. Net zoals in mijn blog over In-Game job recruitment geldt ook hier: ken je doelgroep! Weet wat ze beweegt en koppel dit vervolgens aan alles waar je in een inwerkperiode mee te maken krijgt. Logisch nadenken dus…

 

Bindend communiceren

Toch is het fijn als logisch nadenken en een ‘onderbuikgevoel’ worden bevestigd door onderzoek. En het onderzoek ook nog eens waardevolle aanvullingen oplevert. Op internet werd ik aangenaam verrast door de masterscriptie van Emily Diks. Zij heeft onderzoek gedaan naar ‘bindend communiceren’. Een onderzoek naar het binden van Generatie Y werknemers aan bedrijven in hun introductietijd, met behulp van interne communicatie. Precies wat ik zocht! Dit onderzoek is weliswaar uit 2009, maar naar mijn mening (Generatie Y werknemer) is het actueler dan ooit!

 

Belangrijkste uitgangspunt is dat Generatie Y een sociaal ingestelde generatie is. Ze wordt graag gesteund en hecht veel waarde aan een informele, interne communicatie. Ook werken deze jonge werknemers graag samen.

 

Met behulp van Emily Diks kwam ik tot de volgende 5 gouden tips voor de sticky toffee:

 

Tip 1: zorg voor veel contact met collega’s

Hoe sterker de band met de collega’s, hoe meer een werknemer zich identificeert met het bedrijf en zich affectief zal binden. Door contact met collega’s voelt een Generatie Y werknemer zich sneller thuis dan door contact met de leidinggevende. Zorg er dus voor dat de nieuwe Generatie Y werknemer veel en goed contact met zijn/haar nieuwe collega’s heeft. Laat de jonge werknemers in de introductieperiode kennismakingsgesprekken voeren met collega’s. Laat ze veel samenwerken met hun nieuwe collega’s en zorg ervoor dat onderling contact versterkt wordt door gezamenlijke pauzes en/of vrijdagmiddagborrels.

 

Tip 2: geef ze een persoonlijke coach

Generatie Y vindt het prettig om regelmatig met haar begeleider contact te hebben over werk. Ze wordt graag, en vooral in de beginperiode, gecoacht. Kies bij voorkeur een collega als coach. Dit draagt ook weer bij aan tip 1. Zorg ervoor dat de persoonlijke coach regelmatig het werk van de werknemer reflecteert, feedback geeft en, erg belangrijk, makkelijk mobiel bereikbaar is. Dat is de Generatie Y werknemer zelf immers ook!

 

Tip 3: geef ruimte voor nieuwe ideeën

Generatie Y werknemers willen graag persoonlijk begeleid worden, maar hebben tevens een sterke behoefte om eigen ideeën over het werk in te brengen. Maak ruimte voor deze ideeën in gesprekken of bijvoorbeeld door het ophangen van een ideeënbus waar de werknemers hun ideeën kunnen inleveren. Ook al zijn de ideeën niet altijd meteen relevant of direct haalbaar, neem ze wel serieus!

 

Tip 4: bouw het werk op

Generatie Y wil graag verantwoordelijk werk krijgen in haar introductietijd. Maar ze wil wel graag van tevoren weten wat haar verantwoordelijkheden zijn. Bespreek de verantwoordelijkheden, stel haar op de hoogte van deadlines en maak inzichtelijk wanneer gestelde doelen bereikt moeten zijn. Laat de Generatie Y werknemers met eenvoudiger werk beginnen om zelfvertrouwen op te bouwen en geef ze langzaamaan meer verantwoordelijkheid.

 

Tip 5: bouw aan een persoonlijke relatie

Zoals we weten hecht Generatie Y grote waarde aan persoonlijk contact. Focus je in de proeftijd dus niet alleen op de functionele waarden, maar denk ook aan persoonlijke ‘aandacht’. Voor een Generatie Y werknemer ben je niet alleen de baas, je bent een teamlid waarmee de werknemer samenwerkt. En samenwerking betekent voor een Generatie Y werknemer ook persoonlijk contact en plezier! Toon dus ook belangstelling voor het leven naast het werk. Denk aan zijn/haar verjaardag en zorg voor een warm welkom!

 

Ben je benieuwd naar alle ins and outs? Lees dan de gehele masterscriptie over het binden van Generatie Y werknemers in hun introductietijd. Een waardevol onderzoek!

 

Aanvullende tips?

Heb je zelf ervaring met Generatie Y werknemers of ben je zelf een Generatie Y werknemer en heb je nog aanvullende tips? Laat ze hieronder achter. Ik ben erg benieuwd. Laten we delen en samenwerken voor een nog beter inzicht in Generatie Y!



Headlines nieuwsbrief juni


Reacties

23-06-2011

Chantal Dentro:

Goedemorgen Mirjam, Bedankt voor je tip! Je hebt helemaal gelijk. Eerlijk zijn is een belangrijke voorwaarde/basis voor een goede arbeidsrelatie. Wat bedoel je met toneelspelen? Heb je daar zelf ervaring mee? Hartelijke groet Chantal

23-06-2011

mirjam:

tip, wees eerlijk, speel geen toneel werkgevers

Plaats jouw reactie