Facebook recruitment: Liever wel of liever niet?

Door Karlijn Fiesler op 17-11-2010 2 reacties | 3269 views

In een interview met vier frisse starters op de Amerikaanse arbeidsmarkt probeert het carrièreplatform Career Xroads erachter te komen op welke manier jongeren benaderd willen worden door recruiters, wat ze zoeken in een baan en hoe ze op zoek gaan naar deze baan. Interessante conclusie die onder andere getrokken wordt, is: Liever geen recruitment via Facebook.


 

Waarom liever geen Facebook recruitment?

Zijn recruiters niet gewenst op Facebook? Wat doen al die bedrijven daar dan? Precies daar ligt het verschil: bedrijven zijn wel gewenst, maar daarmee niet per se hun recruiters. Want wat Facebookers vooral willen is contact met hun vrienden. Daarnaast is het natuurlijk ook leuk als ze via Facebook een baan vinden, maar dat is niet de reden waarom iemand in de eerste plaats een account aanmaakt.

 

Het is hetzelfde als gebeld worden tijdens het avondeten voor een kortingsabonnement. Misschien zat je er op te wachten, maar grote kans van niet. Je bent gestoord tijdens het eten voor iets waar je niet naar op zoek bent. Wie vindt dat nou leuk?

 

Waarom moeten bedrijven dan wel op Facebook zitten?

Omdat, net als bij het kortingsabonnement, de kans bestaat dat iemand wel op zoek is. En als hij vervolgens naar potentiële werkgevers gaat zoeken op Facebook, in jouw branche, dan wil je natuurlijk wel dat jouw organisatie daar gevonden wordt.

De online aanwezigheid van je organisatie, je werknemers, foto’s van bedrijfsuitjes, carrièremogelijkheden, wordt door werkzoekenden op Facebook juist weer enorm gewaardeerd. Het is een extra dimensie, een toevoeging aan je huidige werken-bij-site. Een social visitekaartje. Jouw organisatie moet er gewoon zijn. En hoe beter en uitgebreider je vertegenwoordigd bent, hoe sneller je gevonden wordt.

 

Mag ik dan helemaal niet recruiten op Facebook?

Natuurlijk is recruitment via Facebook wel toegestaan. In een eerdere blogpost hebben we zelfs 6 praktische tips voor Facebook recruitment voor je verzameld. Maar doe het slim. Uit sommige profielen komt duidelijk naar voren dat ze businessgeoriënteerd zijn, bijvoorbeeld als opleiding, huidige werkgever en functieprofiel compleet zijn ingevuld.

 

Is het niet helemaal duidelijk of iemand open staat voor recruiters? Bedenk van te voren goed hoe je de persoon in kwestie gaat benaderen. Is het echt een reële baankans die je hem aanbiedt, of ben je slechts een pool van kandidaten aan het rekruteren?

In het laatste geval ben jij namelijk de verkoper met het kortingsabonnement, terwijl je kandidaat liever van zijn avondmaal geniet.

 

Headlines nieuwsbrief november:

 

 

Reacties

20-11-2010

Judith:

Ik zie facebook meer als een plaats waar je contacten met je vrienden onderhoud en misschien eens gaat zoeken naar bedrijven. Echt contact leggen met bedrijven zou ik eerder doen via LinkedIn. Is toch professioneler.

18-11-2010

Krijn:

Facebook dient meer als plaats voor het profileren van je bedrijf. Voor solliciteren en recruiten kan je beter terecht bij Twitter en LinkedIn.

Plaats jouw reactie