Employer Branding: Hoe bedrijven met persoonlijkheid de vergrijzing overwinnen

Door Maike van Oyen op 27-09-2010 3 reacties | 2880 views

Het is cliché maar tijden veranderen. De arbeidsmarkt staat op de rand van een kentering die ons allen dwingt anders te gaan denken en werken. Korte termijn verandert in lange termijn visie, operationeel in strategisch, jong is oud geworden en overvloed verschuift naar tekort. De vergrijzing doet haar intrede: tijd om de ogen open te doen, op te staan uit de winterslaap en actief te gaan werken aan het Employer Brand! 

De vijver is nu nog overvol, organisaties kunnen momenteel kiezen uit honderden vissen voor één functie en overgekwalificeerd is tijdelijk uit het woordenboek verdwenen. Ervaring is een must. Het ziet er momenteel niet goed uit voor recent afgestudeerden, ze verliezen het van collega’s met meer ervaring.

 

visvangst

 

Leeglopende vijver

Dat deze afgewezenen de toekomst zijn, wordt door veel organisaties toch een beetje vergeten. De economische dip wordt nog gevoeld. Dat de markt aantrekt, de werkgelegenheid groeit en de vergrijzing voor de deur staat is een mindset die nog niet helemaal is doorgedrongen. Het lijkt nog zo ver weg, toch stellen experts dat dit beeld over een halfjaar al langzaam zal worden verdrongen door een leeglopende vijver met steeds meer organisaties die vissen naar frisse aanwas.

Het is tijd om de angst om te investeren in nieuw personeel opzij te zetten en strategisch te gaan denken. Het ontwikkelen van een consistent employer brand kost enkele jaren. Dit vraagt dus om een lange termijn visie, een vooruitziende blik in combinatie met sterk personeelsbeleid en persoonlijke communicatie.

 

De aantrekkingskracht van persoonlijkheid

Uit onderzoek van communicatie expert Lievens  is gebleken dat het individu zich aangetrokken voelt tot organisaties die kenmerken vertonen overeenkomstig met de eigen persoonlijkheidskenmerken of organisaties die kenmerken bezitten die het individu ambieert. Trekt men de juiste individuen aan voor de organisatie, dan is de tevredenheid hoger, de productiviteit hoger en het verloop lager. De persoonlijkheid vertelt dus hoe en of individuen zich staande kunnen houden binnen de organisatie.

Een organisatie doet er goed aan om te kijken welke persoonlijkheidskenmerken intern dominant zijn. De dominante kenmerken kunnen na intern en extern onderzoek worden omgezet tot een employer brand. Deze kenmerken vertalen zich op hun beurt naar het unieke DNAvan de organisatie. Alle elementen van het DNA dienen te worden afgestemd op de persoonlijkheid van de organisatie.

Het employer brand van de organisatie heeft extra impact op de arbeidsmarkt als men de andere organisaties voor is. Zo kan top of mind awareness gecreëerd worden. Dit betekent dus dat NU het juiste moment is om aan de slag te gaan! Laat zien wie je bent en haal het jonge talent van straat!

Meer weten over arbeidsmarktcommunicatie met generaties? Bekijk dan de gehele publicatie op Villamedia. Liever een get together? Let me know, ik spar graag over het onderwerp met andere professionals.

 

Maike van Oyen is 25 jaar en een jonge, leergierige  professional op het gebied van communicatie. In 2010 schreef zij haar scriptie over arbeidsmarkt communicatie 2.0.  Tot 2 Oktober is zij actief als communicatieadviseur bij ArtflowforPakistan.

Reacties

29-09-2010

Daan:

Ik denk ook dat het plan absoluut toepasbaar is, ik hoop alleen dat de verschillende werkwijzen van Generatie X & Y te overbruggen zijn. Zoals je al zei, mensen met jaren ervaring zijn nog steeds meer gewilt dan jonge, enthousiaste afgestudeerden en dat is heel jammer. Ben ook wel benieuwd naar de periode dat Generatie Y de volgende Generatie Einstein mag gaan coachen. Verder een goed artikel, hoop dat veel bedrijven het zullen lezen!

28-09-2010

maike van Oyen:

Hoi Daan, Allereerst mijn dank voor de reactie. Hartstikke leuk dat je de moeite doet om een comment te posten. Het artikel is wellicht specifiek in de lijn van generatie Y geschreven maar dat betekent zeker niet dat dit principe niet toepasbaar is om andere generaties. ALLE generaties op de arbeidsmarkt zijn belangrijk en ik denk dat generatie x niks te vrezen heeft. Zij zijn het die generatie Y moeten coachen. Later zal generatie Y op haar beurt hetzelfde doen.

28-09-2010

Daan:

Dit is wel heel erg in de gedachte van Generatie Y die graag aan het werk wilt. Denk dat de vergrijsde Generatie X nog moeite gaat hebben met dit plan.

Plaats jouw reactie