Vijf gesprekstechnieken om je zelfvertrouwen op te peppen

Door StudentenWerk op 28-07-2015 1 reactie | 4270 views

Ben jij bloednerveus bij sollicitatiegesprekken of spreken in het openbaar? Geen nood, zelfvertrouwen kun je leren! Gebruik daarvoor deze vijf handige technieken.

Vijf gesprekstechnieken om je zelfvertrouwen op te peppen


Zelfvertrouwen is iets waar je je hele carrière plezier van hebt. Allereerst helpt het natuurlijk bij sollicitatiegesprekken. Maar ook als je een groep mensen moet toespreken, of moet onderhandelen over bijvoorbeeld je arbeidscontract. 

In de praktijk voelt bijna niemand zich honderd procent van de tijd zelfverzekerd. Sterker nog, het kan zijn dat je je van binnen best wel zelfverzekerd voelt, maar mensen je toch als een muurbloempje behandelen.

Zelfvertrouwen kun je leren

Het goede nieuws is: een zelfverzekerde houding kun je zelf creëren. Met deze vijf technieken kom je sterker voor de dag in ieder gesprek en zien mensen jou als iemand om rekening mee te houden:

Techniek 1: spreek langzamer

Ga jij ook sneller praten als je zenuwachtig bent? Of raffel je altijd al je zinnen af? Of het nu bewust of onbewust gaat, te snel praten maakt dat je nerveus en onzeker overkomt.

Als je te snel praat, maak je ook meer kans om je te verspreken, en heb je minder tijd om je woorden te kiezen. Leer jezelf daarom aan om in een wat lager tempo te praten, waarbij je duidelijk articuleert en je zinnen een solide ritme geeft. 

Techniek 2: maak je stem lager
Als je luistert naar deze, deze en deze speech, valt op dat al deze sprekers hun stem op een lage toonhoogte houden. Dat is geen toeval. Mensen zien een lage stem onbewust als een teken van autoriteit en zelfvertrouwen. Spreek daarom zo veel mogelijk met een lage stem. Forceer het niet, het moet niet klinken alsof je Ivo Opstelten probeert te imiteren. Maar een of twee tonen lager kunnen al een groot verschil maken! 



Techniek 3: laat af en toe een stilte vallen 
Een veel gemaakte vergissing in sollicitatiegesprekken is denken dat je nooit een stilte mag laten vallen. Het tegendeel is waar. Slim gebruik van pauzes is juist een krachtige gesprekstechniek. Hiermee geef je je gesprekspartners de tijd om jouw woorden te laten bezinken, en kun je zelf je gedachten op een rijtje te zetten en een slimme vervolgvraag te formuleren. 

Techniek 4: let op je lichaamshouding
In ieder gesprek is je lichaamstaal bijna net zo belangrijk als de woorden die uit je mond komen. Sta of zit rechtop met je schouders naar achteren, en houd je hoofd omhoog. Hierdoor lijk je groter en zelfverzekerder. Bovendien maakt een rechte houding het makkelijker om te ademen en dus om te spreken.

Het verbeteren van je lichaamshouding kan wel wat tijd kosten. Oefen daarom, bijvoorbeeld voor de spiegel. En geef jezelf een peptalk, zoals Jessica iedere dag doet ;-). 

Techniek 5: praat vaker
Gesprekken waar echt veel van afhangt, zoals een sollicitatiegesprek of het verdedigen van je scriptie, heb je niet iedere dag. Maar dat betekent niet dat je in de tussentijd niet kunt oefenen.

Zoek naar kansen om gesprekken te voeren met anderen, of het nu binnen een projectgroep is van je studie, je collega’s of desnoods iemand die je op straat tegenkomt. In veel studentensteden zijn ook debatclubs actief. Die vormen een fantastische plek om je gespreksvaardigheden verder bij te slijpen.

Maak van zelfverzekerd spreken een tweede natuur
Het mooie van deze technieken is dat je ze overal kunt toepassen. Hoe vaker je spreekt en bewust aan je gesprekstechnieken werkt, hoe makkelijker het je afgaat.

Op een gegeven moment worden deze technieken een tweede natuur, zodat je in ieder gesprek een verpletterende indruk maakt. Succes!

Bron: inc.com 

Reacties

10-08-2015

Eva:

Goede tips! Veel mensen houden zichzelf kleiner dan nodig is! Ik schreef er afgelopen week dit blog over: http://eunoia.nu/klein-houden/

Plaats jouw reactie