Vijf simpele en effectieve manieren om jezelf te promoten

Door StudentenWerk op 30-06-2015 0 reacties | 3055 views

Je hebt eindelijk de baan of afstudeeropdracht van je dromen gevonden. Maar hoe laat je ze merken dat ze absoluut jou moeten hebben? Door jezelf te promoten natuurlijk! En dat is makkelijker dan je denkt.

Vijf simpele en effectieve manieren om jezelf te promoten


Zelfpromotie gaat niet iedereen even gemakkelijk af. Zeker als je opgegroeid bent in onze Hollandse ‘doe maar gewoon’-cultuur. Maar het feit is dat je die baan, afstudeeropdracht of stageplaats niet cadeau krijgt. Als je wilt dat ze jou kiezen en niet iemand anders, zul je moeten laten zien wie je bent en wat je te bieden hebt.

Daarvoor hoef je niet luidruchtig of opdringerig te doen. Gebruik in plaats daarvan deze kansen om jezelf op de juiste manier bij de juiste mensen onder de aandacht te brengen:

Kans 1: even voorstellen
Als je binnenkomt bij een sollicitatiegesprek, of op iemand afstapt bij een informatiebijeenkomst of carrièrebeurs, beperk je dan niet tot: “Hallo, ik ben die en die.” Denk vooraf na over het totaalplaatje dat je van jezelf wilt geven. Zorg er uiteraard voor dat je een stevige handdruk geeft, zonder klamme zweethand. Maar denk ook aan de toon van je stem en je lichaamshouding.

Denk daarnaast goed na over je woordkeus. Zeg niet: “Ik heb bij bedrijf x stage gelopen op de marketingafdeling.” Maar: “Tijdens mijn stage bij bedrijf x heb ik gewerkt aan de social media-strategie voor de lancering van hun nieuwe productlijn. Daar heb ik een aantal nieuwe technieken toegepast, die ik dolgraag zou presenteren aan jullie marketingteam.” Groot verschil, toch?

Kans 2: je bio
Met de term ‘bio’ bedoelen we niet je hele levensverhaal, maar een bondige beschrijving van je achtergrond, je studierichting, je werkervaring, je sterke punten en je interesses en passies. Zo’n bio komt – als het goed is – inhoudelijk grotendeels overeen met je cv. Het verschil is dat je in je bio meer vrijheid kunt nemen om uit te weiden over de projecten, werkstukken en activiteiten waar je het meest trots op bent. Oftewel, je vertelt echt het verhaal over wie je bent en wat je een werkgever allemaal te bieden hebt.

Maak je bio in drie versies; een lange (maximaal één A4), een beknopte (één alinea) en een korte (twee regels). Met deze verschillende versies heb je altijd een perfecte basis voor sollicitatiebrieven, je LinkedIn-profiel, de bijlage van je afstudeerscriptie of je persoonlijke website. Met als grote voordeel dat je consistent bent en altijd de juiste dingen over jezelf vertelt. Zorg er wel voor dat je je bio actueel houdt, en voeg waar mogelijk hyperlinks toe naar je eigen website, websites van voormalige werkgevers of stageplaatsen, enzovoort.

Kans 3: je activiteiten op social media

Social media als Twitter, LinkedIn en Instagram zijn een geweldig podium om jezelf te promoten. Doe er je voordeel mee! Gebruik je bio als basis voor je profiel, voeg waar mogelijk relevante links toe en – we blijven het zeggen – houd alles up-to-date! Actualiteit is alles bij social media. Als mensen jouw naam googelen, zien ze meteen hoe vers – of juist hoe oud - je tweets en blogposts zijn. Wat is jouw eerste reactie op een blog dat al maanden niet is geüpdatet? Precies. Zorg er dus voor dat dit jou niet overkomt.

Vijf simpele en effectieve manieren om jezelf te promoten


Kans 4: je e-mailhandtekening
Je e-mailhandtekening? Dat zijn toch die onleesbare lettertjes onder aan de mails van iedereen met een kantoorbaan? Ja, dat is de meest bekende vorm. Maar met een e-mailhandtekening is veel meer mogelijk. Je afsluiting van een mail naar bijvoorbeeld een potentiële werkgever is een kans om extra op te vallen. Vermeld dus niet alleen je naam en contactgegevens, maar voeg ook de tweeregelversie van je bio toe. En vergeet niet de hyperlinks naar je LinkedIn-profiel en – als je die hebt – je online cv of persoonlijke website. Je kunt ook een creatieve en stijlvolle e-mailhandtekening ontwerpen in Photoshop, en die als afbeelding onder je mails toevoegen. 

Toegegeven, niet iedereen zal je e-mailhandtekening met evenveel aandacht lezen. Maar op degenen die dat wel doen, kom je over als iemand die net even wat professioneler en ambitieuzer is dan de rest. Oh, en let erop dat ook de opmaak van je handtekening er verzorgd en professioneel uitziet. Geen Comic Sans dus!

Kans 5: visitekaartjes
Juist in dit digitale tijdperk is een visitekaartje een geweldig middel om eruit te springen tussen andere sollicitanten, of gegadigden voor die stageplaats of afstudeerplek. Met een visitekaartje geef je iemand een fysiek aandenken, waarmee je iets laat zien van je persoonlijkheid. Wees niet bang om hierbij wat speelser en creatiever te zijn om je visitekaartje memorabeler te maken.

Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van emoticons of grappige illustraties, maar ook aan functionele elementen, zoals een QR-code die linkt naar je online cv of LinkedIn-profiel. Nog meer tips voor het ultieme visitekaartje vind je hier.

Zelfpromotie: zo makkelijk is het dus
Ook al moet je echte carrière nog beginnen, je hebt nu al uitstekende mogelijkheden om jezelf te presenteren als veelbelovende professional. Gebruik de kansen die we hierboven beschrijven, en blijf vooral oefenen en jezelf verbeteren. Succes!


Bron: inc.com 


Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie