Pas op voor de drie grootste sollicitatiefouten

Door StudentenWerk op 25-11-2014 0 reacties | 3707 views

Je bent op zoek naar een baan en je doet je uiterste best om zo veel mogelijk sollicitatiebrieven te versturen.  Maar je best doen betekent niet direct dat wát je doet, ook echt het juiste is. Eén van de grootste fouten die mensen namelijk maken, is dat ze hun cv fanatiek rondsturen zonder hier goed over na te denken. En het daar dan ook nog eens bij laten. Je sollicitatie moet wel heel erg goed zijn, wil je via deze weg worden uitgenodigd voor een gesprek. Je vergroot je kansen aanzienlijk wanneer je iets meer initiatief toont bij het zoeken naar een baan.

sollicitatiefouten


Hieronder lees je drie grote sollicitatiefouten en wat je beter kunt doen om je kansen op een baan te vergroten.

1. Je weet niet naar welk bedrijf je een brief schrijft
In veel vacatureteksten op sites van recruitmentbureaus wordt de naam van het bedrijf dat nieuwe werknemers zoekt, niet bekendgemaakt. Veel bedrijven schreeuwen liever niet van de daken dat ze nieuwe werknemers zoeken, omdat ze hiermee concurrerende bedrijven van informatie voorzien. Je kunt dan alleen de functieomschrijving lezen en daar je brief op baseren, maar dat maakt je tekst er niet sterker op.

Gelukkig leven we in de 21ste eeuw en kun je (bijna) alles op internet vinden. In een paar minuten slim googelen heb jij de naam van het bedrijf en misschien zelfs wel de naam van je toekomstige manager te pakken. Nu je dit weet, kun je je goed inlezen over het bedrijf, de branche, en de afdeling(en) waar je misschien komt te werken. Gebruik deze informatie in je sollicitatiebrief, hiermee laat je zien dat je weet waar je het over hebt.  

2. Je benadert alleen de recruiter
Wanneer je solliciteert naar een functie moet je sollicitatie eerst langs een 'corporate' recruiter. Wil je extra opvallen bij de werkgever? Stuur dan ook nog een mail naar andere personen binnen het bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan je toekomstige manager. Wanneer die manager jouw mail heeft gelezen, kan hij of zij je namelijk ook weer voorstellen bij de recruiter.

Weet je de naam van het bedrijf waar je solliciteert? Dan kun je uitzoeken wie er verantwoordelijk is voor de afdeling waar je wilt gaan werken, en je brief direct naar die manager sturen. Stuur geen brief naar algemene mailadressen als ‘info@naambedrijf.nl’, want dan blijft je brief waarschijnlijk ongelezen.

Hoe zoek je nou uit wie de manager van een bepaalde afdeling is? LinkedIn en Twitter bieden uitkomst. Door de functie ‘geavanceerd zoeken’ van LinkedIn te gebruiken, kun je achterhalen welke werknemers er bij een bedrijf werken. Daarnaast geven mensen op hun Twitter-profiel vaak aan bij welk bedrijf ze werken. Bekijk de Twitter-feed van het bedrijf en ga door de laatste tweets om te ontdekken wie er namens of over het bedrijf twittert.

Wanneer je een naam hebt gevonden en weet bij wie je moet zijn, kun je verschillende e-mailadressen proberen. De meeste bedrijven gebruiken namelijk een vast format voor hun e-mailadressen. Stel dat de persoon naar wie jij je brief wilt mailen, Jan Bakker heet. Probeer dan de volgende e-mailcombinaties:

jan@naambedrijf.nl
jan.bakker@naambedrijf.nl
jbakker@naambedrijf.nl
j.bakker@naambedrijf.nl

Natuurlijk kun je het bedrijf ook gewoon bellen om te vragen wat het e-mailadres van Jan Bakker is.


3. Je bent (online) onvindbaar

Wanneer bedrijven jouw dronken partypics op Facebook of Twitter vinden, is dat natuurlijk een no-go, maar helemaal niet zichtbaar op het internet zijn, is dat ook!

Twitter is een uitstekende manier om in contact te komen met de mensen met wie je wilt werken. Je vergroot je kansen dat je sollicitatie opvalt door een Twitter-gesprek te beginnen met je toekomstige werkgever en te verwijzen naar je sollicitatie. Dit laat zien dat je echt geïnteresseerd bent in de functie en dat je een stapje verder wilt gaan om op te vallen.

Wanneer je een sollicitatiebrief en je cv verstuurd hebt, probeer het sollicitatieproces dan in beweging te brengen met een tweet als deze: Hi @werkgever het lijkt me geweldig om bij jullie @bedrijf te werken! Ik heb mijn cv met brief naar je gemaild en weet zeker dat ik goed in het bedrijf pas. Ik hoop van jullie te horen.

Maar let er dus wel op dat je Twitter-profiel safe for work is, wanneer je zo’n tweet de wereld instuurt. Zorg ervoor dat je profiel er representatief uitziet, met een professionele profielfoto, en dat je laatste tweets ertoe doen. Als je het echt goed wilt spelen, stuur je in de dagen voordat je contact legt met de manager van de afdeling, tweets over onderwerpen die te maken hebben met het werk dat jij graag wilt doen.

Je kunt Twitter ook gebruiken om werk dat je eerder gedaan hebt, of je portfolio onder de aandacht te brengen. Hopelijk bekijkt de werkgever je Twitter-profiel en natuurlijk je cv en brief en is hij of zij hartstikke onder de indruk!

Conclusie
Wanneer je bovenstaande tips opvolgt zul je zien dat het oog van bedrijven sneller op jouw motivatiebrief en cv valt. Ben jij er klaar voor om bovenstaande tips in de praktijk te brengen? Zoek dan nu naar een baan en solliciteer direct! 

Bron: www.theundercoverrecruiter.com 


Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie