Sollicitatiemoe? Vijf gouden tips om op te vallen tussen de concurrentie

Door StudentenWerk op 18-11-2014 0 reacties | 4111 views

Ben je hard op zoek naar een baan, maar raak je gefrustreerd van alle afwijzingen? Dan is de kans groot dat je niet de juiste dingen doet om op te vallen. Lees hier hoe je eruit springt tussen alle andere kandidaten. 

Bij het solliciteren moet je allereerst één ding voor ogen houden: HR-managers en recruiters krijgen dagelijks tientallen brieven en cv’s onder ogen. Jij bent één van de velen, en het is aan jou om ervoor te zorgen dat je opvalt. 

Opvallen (en dat bedoelen we natuurlijk ‘in positieve zin’) is vooral een kwestie van de zaken slim aanpakken. Gebruik de volgende gouden tips, om ervoor te zorgen dat het oog van de recruiter op jouw cv valt:

Tip 1: lees de functieomschrijving aandachtig én volledig door
Dit lijkt een open deur, maar je staat er versteld van hoe weinig dit gebeurt. Wordt in de vacature om tien jaar ervaring gevraagd, terwijl jij nog moet afstuderen? Verspil dan geen tijd en moeite, maar zoek verder naar een vacature die wel matcht met jouw profiel.

Dit werkt ook andersom. Staat ergens onderaan dat organisatietalent een pre is? Benadruk dan je rol als voorzitter van het comité voor de Faculteitsdag. Zo geef je extra relevante informatie en laat je bovendien zien dat de vacature jouw volledige aandacht heeft.

Tip 2: benader de recruiter direct
Toegegeven, dit kan soms averechts uitpakken. Maar wie niet waagt, die niet wint. Feit is dat je met een directe e-mail (een bericht via LinkedIn of Twitter kan ook) meteen de aandacht hebt van de persoon die moet besluiten om jou uit te nodigen voor een gesprek.

Het is vandaag de dag enorm gemakkelijk om met mensen in contact te komen, dus waarom zou je daar geen gebruik van maken? Een paar minuten zoeken via Google of LinkedIn is meestal genoeg om iemands contactgegevens te achterhalen.

Let wel op dat je de toon in je bericht professioneel en respectvol houdt. Het feit dat je iemand direct kunt bereiken, is geen vrijbrief om te doen alsof je met die persoon geknikkerd hebt. Je wilt assertief en gemotiveerd overkomen, niet als een onbeschofte stalker.

Tip 3: laat je eigen werk zien
Vertellen wat je kunt, is leuk, maar het is nog veel beter om te laten zien wat je gedaan hebt. Maak dus een portfolio met relevante voorbeelden van jouw eigen werk.

Wil je het maken in de marketing? Presenteer dan marketingmaterialen die je hebt geproduceerd. Ben je een aanstormend webdesigner? Maak een digitale galerij met jouw mooiste websites. Ben je programmeur? Demonstreer dan jouw sterkste software-staaltjes.

Je portfolio kan bestaan uit producten die je hebt gemaakt tijdens een stage of bijbaan, maar gebruik zeker ook relevante dingen die je in je vrije tijd doet. Beheer jij de website voor de studentensociëteit? Of heb je een eigen blog over webdesign? Laat het zien!

Hiermee laat je blijken dat je echt passie hebt voor je vakgebied. En daarmee heb je een streepje voor op kandidaten die hun werk alleen maar als broodwinning zien.

Tip 4: doe je huiswerk
Yes! Na weken nagelbijten krijg je het verlossende mailtje of telefoontje: een uitnodiging voor een gesprek. Maar juich niet te vroeg. Je hebt in deze fase wel tientallen kandidaten achter je gelaten, maar de sterkste concurrenten zijn nu overgebleven.

De gouden kans om nu je voorsprong uit te bouwen, ligt in een vraag die je in ieder sollicitatiegesprek kunt verwachten, namelijk: wat weet je al van ons bedrijf?

Ontstellend veel kandidaten komen niet verder dan wat ze hebben onthouden uit de vacaturetekst. Maak die vergissing niet, en zoek alles uit wat je te weten kunt komen over het bedrijf en de mensen die er werken.

Begin met de ‘Over ons’-pagina op de website, maar zoek ook via Google en LinkedIn. Kijk in vakbladen en op nieuwssites wat er over het bedrijf geschreven wordt. Ook artikelen en blogs van medewerkers of directieleden leveren waardevolle informatie op.

Gebruik die informatie vervolgens in het gesprek om een paar slimme vragen te stellen: “Ik las dat jullie willen uitbreiden in Azië. Kun je iets meer vertellen over jullie strategie?” Het resultaat: de werkgever ziet jou als een gelijkwaardige, deskundige gesprekspartner.

En de kans is fors groter geworden dat ze jou terugvragen voor een vervolggesprek.

Tip 5: toon oprechte interesse in wat het bedrijf doet
Iedere recruiter snapt dat je werk zoekt om geld te verdienen. Maar iedere recruiter kan je ook vertellen dat dit niet genoeg is.

Een bedrijf bestaat niet alleen om jou van een salaris te voorzien. Een bedrijf heeft doelstellingen, en ze nemen jou aan omdat jouw kennis en vaardigheden daaraan kunnen bijdragen. In ruil daarvoor bieden ze jou een carrière.

Dus als ze vragen waarom je de functie wilt, zeg dan nooit ‘ik heb een baan nodig’ of ‘ik wil meer gaan verdienen’. In dat geval zullen ze vrijwel zeker verder zoeken naar iemand die oprecht geïnteresseerd is om zich in te zetten voor de missie van het bedrijf.

Kijk nog eens goed naar alle informatie over het bedrijf, die je hebt opgezocht aan de hand van tip 4. Schrijf voor jezelf op wat jou persoonlijk aanspreekt. Dit kunnen de producten of diensten zijn, maar ook hun klanten, of de bedrijfscultuur.

Vertel aan de hand hiervan in je eigen woorden waarom je bij het bedrijf wilt werken. Voor jouw gesprekspartner klink je niet meer als een willekeurige sollicitant, maar als een gemotiveerde nieuwe collega.

En dat brengt jou weer een stap dichter bij je doel: die baan ook daadwerkelijk krijgen.

Conclusie: dat ene stapje extra kan het verschil maken
Tenzij je gespecialiseerd bent in een vakgebied waar 99,99% van de mensen nog nooit van heeft gehoord, zul je altijd concurrentie hebben van andere kandidaten bij een sollicitatie.

De kunst is om in iedere fase van het sollicitatieproces je kansen te maximaliseren. Door telkens net dat ene stapje extra te doen. Je zult zien dat recruiters die extra moeite opmerken én weten te waarderen. Succes!

Wil jij deze tips in de praktijk brengen? Zoek dan hier een nieuwe baan!



Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie