Vijf survivaltips voor je eerste baan

Door Mark Tuitert op 28-10-2014 0 reacties | 2398 views

Wanneer je bij je eerste baan begint, wil je natuurlijk een goede indruk maken op je manager en laten zien dat je het inhuren waard bent. Mark Tuitert was nog geen week aan de slag op het kantoor van YoungCapital, toen zijn collega een kookwekker op zijn bureau zette. "Weleens van timemanagement gehoord?", vroeg ze. Dit was nieuw voor hem, maar dankzij deze tip boekt hij nu sneller resultaat in zijn nieuwe baan. Met deze survivaltips van Mark Tuitert kun jij dit ook! 

Tip 1: maak een to-do-lijst
“Kruip ’s ochtends niet direct achter je computer. Natuurlijk wil je snel van start gaan, maar zet eerst even alles op een rijtje. Ik begin mijn werkdag standaard met het maken van een to-do-lijst. Hierdoor weet ik precies wat ik op een dag moet doen en heb ik een goed overzicht van mijn taken. Natuurlijk kun je old school een to-do-lijst op papier maken, maar je hebt hier ook een heel handige app voor: Wunderlist.

Tip 2: stel prioriteiten
Vroeger had ik maar één doel voor ogen: die gouden medaille. En alles wat ik deed, droeg bij aan dat ene doel. Nu ik bij een bedrijf werk, heb ik te maken met tig projecten en to-do’s tegelijk. Dan is het soms lastig een duidelijk doel te stellen en kun je makkelijk het overzicht over je werkzaamheden verliezen. Daarom stel ik mijzelf altijd de vraag: wat is het belangrijkste dat ik moet doen vandaag? Deze taak zet ik dan op nummer één op mijn to-do-lijst. Vervolgens nummer ik de rest van meeste prio naar minste prio. Het kost je maar vijf minuten, maar je zult merken dat je de dag veel relaxter begint.

Tip 3: zet een kookwekker
Als topsporter at, trainde en sliep ik op vaste tijdstippen voor het beste resultaat. Hierdoor wist ik op ieder moment exact waar ik aan toe was. Ik heb gemerkt dat deze regelmaat me ook bij mijn nieuwe baan goed helpt. Het is heel simpel: spreek met jezelf af hoeveel tijd je aan iets mag besteden. Zo voorkom je dat je veel tijd steekt in zaken die je eigenlijk heel snel kunt afhandelen. Handig is bijvoorbeeld de Pomodoro-techniek, een methode waarbij je steeds 25 minuten aan een bepaalde taak werkt.

Tip 4: check je mail op vaste tijdstippen en laat je niet afleiden
Ik word soms bijna gek van alle meldingen en mailtjes die ik via mijn telefoon binnenkrijg. Elke keer als er een bericht binnenkomt, raak ik afgeleid en moet ik me opnieuw focussen. Check de berichten op je telefoon bijvoorbeeld alleen in de pauze. Je werkmail kun je het beste op vaste tijdstippen bekijken en beantwoorden. Plan bijvoorbeeld om de twee uur een mailmoment in, dan kun je je tussendoor op andere zaken concentreren.

Tip 5: noteer alles
Als topsporter was ik een solist en vooral op mijn eigen prestaties gericht. Nu werk ik in een team, en dat is best even wennen. Mijn collega’s hebben input van mij nodig en andersom. Om overzicht te houden over alle afspraken, is het slim actiepunten te noteren. Soms kan het best hectisch zijn op kantoor. Aan het einde van de dag bekijk ik wat ik heb opgeschreven en zie ik direct of ik nog iets moet regelen.

Houd het overzicht
Wanneer je start met je eerste baan, is alles nieuw en onbekend, en komt er van alles op je af. Daarom is het belangrijk om prioriteiten te stellen en een goed overzicht te hebben van je werkzaamheden. Nog geen jaar geleden had ik een heel duidelijk doel voor ogen: voor goud gaan. Bij mijn nieuwe baan was het even zoeken, maar dankzij deze tips kan ik dit nu ook op de werkvloer!”

Wil jij deze tips in de praktijk brengen? Zoek dan hier een nieuwe baan! 

Lees ook deze blogs van Mark Tuitert:
- Zes tips voor een vliegende start in een nieuwe baan.
- Zo maak jij jezelf onmisbaar als collega!


Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie