Leider of 'loser'? Vijf briljante tips om succes uit te stralen met je lichaamstaal!

Door Studentenwerk op 02-09-2014 0 reacties | 4236 views

Kom jij over als een leider of een loser? Meer dan negentig procent van alle communicatie is non-verbaal. Een slap handje of een nerveuze trek kan het beeld dat mensen van jou hebben flink verpesten. Lees hier hoe jij met je lichaamstaal een geweldige eerste indruk maakt tijdens het solliciteren, hospiteren, je eerste werkdag of colleges.


Hoe hard je ook oefent op je verhaal, het beeld dat mensen van jou hebben, hangt maar voor een klein deel af van wát je zegt. De indruk die je achterlaat, wordt grotendeels bepaald door een combinatie van lichaamstaal, spreektoon en oogcontact. 

James Caan, bekend van het BBC-programma Dragon’s Den en een grootheid in de internationale recruitment business, zegt hierover in zijn boek 'Get the job you really want': “Als ik kijk naar alle personen die ik in de afgelopen dertig jaar heb aangenomen, tellen persoonlijkheid en het vermogen om contact te leggen steevast het zwaarst.”

Je lichaamstaal bepaalt de indruk die je achterlaat 
Desondanks maken de meeste mensen hier nauwelijks gebruik van. Het goede nieuws: dit is een buitenkans om jezelf te onderscheiden in een sollicitatiegesprek of presentatie. Eigenlijk werkt het bij alle situaties waarin je jezelf goed moet neerzetten (dus ook bij die eerste date)! Lees hieronder de vijf belangrijkste tips om een killer eerste indruk te maken: 



Tip 1: Loop als een leider
Als je tv-beelden bekijkt van Barack Obama en andere wereldleiders, vallen een paar dingen steevast op:
• Ze nemen grote stappen. Grote stappen zijn een teken van kracht en leiderschap, terwijl kleine stappen zwakheid uitstralen.
• Ze houden hun rug recht. Een rechte houding straalt zelfvertrouwen en dominantie uit, en maakt dat mensen zich veilig voelen in jouw aanwezigheid.
• Ze kijken nooit omlaag. Omlaag kijken tijdens het lopen is een teken van onzekerheid, en maakt dat mensen hun vertrouwen in je verliezen.

Zoals James Caan zegt: “Als jij met een zelfverzekerde houding binnenkomt en jezelf voorstelt met een stevige handdruk, heeft dat invloed op mij. Zonder dat ik er zelf iets aan kan doen, heb je een positieve, professionele indruk gemaakt die de rest van het gesprek blijft hangen.”


Tip 2: Oefen je ‘zwoele’ blik

Je weet best wat we bedoelen: die blik waarmee je in de spiegel kijkt als niemand in de buurt is. Denk aan George Clooney of Beyoncé; sexy en krachtig tegelijk. Het gekke is, met die gezichtsuitdrukking ben je inderdaad op je best. Maar de meeste mensen zijn te onzeker om die blik ook in het dagelijks leven te gebruiken. 


Je kunt hier echter op trainen: probeer iedere keer als je in de spiegel kijkt, je zwoele blik op te zetten. “He, kanjer, je ziet er goed uit vandaag.” Prent vervolgens in je geheugen hoe het voelt als je dit gezicht opzet en maak het onderdeel van je alledaagse lichaamstaal. Zet jouw killer smile wel op gepaste momenten in… die chagrijnige tramconducteur zal er waarschijnlijk niet warm of koud van worden.

James Caan: “Eén van de belangrijkste vragen die ik mezelf stel tijdens een sollicitatiegesprek is: past hij/zij in het team? Als ik iemand tegenover me heb met een warme, ontspannen glimlach, krijg ik eerder het gevoel dat ik een goede match te pakken heb.”  

Tip 3: Reken af met micro-expressies
Micro-expressies zijn kleine, onbewuste bewegingen van je gezichtsspieren. Ze kunnen verwarrend overkomen, en sterk beïnvloeden hoe je overkomt. Ook hier kun je op oefenen met een spiegel. 

Kijk in de spiegel, en begin te praten. Let hierbij op micro-expressies in je gezicht die optreden bij bepaalde woorden, of bepaalde emoties. Spreek vervolgens dezelfde woorden of zinnen nog eens uit, maar probeer nu je gezicht volledig neutraal te houden. 

Oefen iedere dag vijftien minuten en je bent binnen een week in staat om je micro-expressies flink te verminderen. 

“Het is niet erg om te laten merken dat je nerveus bent. Dat geeft alleen maar aan hoe graag je de baan wilt”, aldus James Caan. “De kunst is om jezelf bewust te zijn van non-verbale signalen die afleiden van je boodschap.”

Tip 4: Voorkom woordkots, praat met een diepere stem
Heb jij wel eens last gehad van woordkots? Ofwel: je wordt nerveus, gaat sneller en hoger praten, totdat je met een hoofd als een boei geen zinnig woord meer kunt uitbrengen. Als je je stem bewuster gebruikt, overkomt dit je niet nog een keer!

Een diepe en rustige stem is een krachtig middel om gezag, kracht en aantrekkelijkheid uit te stralen. En dat geldt niet alleen voor mannen. Bekijk deze speech van Margaret Thatcher maar eens en je snapt wat we bedoelen. 

Niet iedereen kan zomaar een diepe stem opzetten. Zeker als je van nature een hoge stem hebt, kan het voelen alsof je Ivo Opstelten imiteert. Het gekke is, toch werkt het. Je wordt serieus genomen en mensen luisteren aandachtiger naar wat je te zeggen hebt.

Ook hier geldt; oefening baart kunst. Let erop in ieder gesprek dat je voert, en maak je toon dieper als je merkt dat je stem zwakker begint te klinken en zorg dat je rustig blijft spreken. 


Tip 5: Houd oogcontact

Of je nu je toekomstige baas tegenover je hebt of de man/vrouw van je dromen, het is cruciaal dat je oogcontact houdt met degene met wie je in gesprek bent. Niet alleen straalt dit kracht en zelfvertrouwen uit, het helpt ook een emotionele klik te maken met je gesprekspartner.

Wil je jezelf hierin verbeteren? Oefen dan eerst op je vrienden. Zodra je je comfortabeler voelt bij het maken en houden van oogcontact, kun je dit ook toepassen bij vreemden.

James Caan: “Het belang van oogcontact is bijna niet te overschatten. Het veroorzaakt een reactie bij je gesprekspartner, waarmee je grotendeels het verloop van het gesprek kunt bepalen.”

Conclusie: oefening baart kunst
Niemand zal beweren dat het eenvoudig is om je lichaamstaal te beheersen. Het vergt oefening en zelfdiscipline, en zeker in het begin kan het vreemd of zelfs lachwekkend aanvoelen. Maar tegelijkertijd is het effect van je lichaamstaal onmiskenbaar.

Maak het beheersen van je lichaamstaal daarom een vast onderdeel van je voorbereiding op elk sollicitatiegesprek, en eigenlijk elke keer dat je jezelf goed moet presenteren. “Je zou verwachten dat iedereen dat doet, omdat het zo voor de hand ligt”, stelt James Caan. “Het tegendeel is waar. Juist daarom kun jij er een cruciale voorsprong mee pakken op je concurrenten voor die ene droombaan.”

Bron: Lifehack.org


Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie