Google jezelf in vier stappen naar een baan

Door Lisette de Graaf op 26-05-2014 2 reacties | 3000 views

Ben je aan het solliciteren? Grote kans dat bedrijven op het internet naar je zullen speuren. Maar met een beetje werk bepaal je zelf wat recruiters in de zoekresultaten over je tegenkomen. 


Updates, foto’s, blogs en tweets; je online footprint is goud waard wanneer het op solliciteren aankomt. Social media geven je de mogelijkheid om met bedrijven te communiceren nog voordat je op gesprek komt! Lees onderstaande tips en google jezelf in vier stappen naar een baan!

1. Kies één professioneel profiel en drie ondersteunende sites
Creëer een krachtige professionele ‘hoofdpagina’, zoals LinkedIn of een eigen website. Maak daarnaast drie ‘ondersteunende’ profielen aan die hier naartoe linken, bijvoorbeeld Google+, Facebook en Twitter. Koppel de pagina’s aan elkaar door overal dezelfde naam en functietitel te gebruiken. Vul de profielen zo compleet mogelijk, met variaties op je officiële bio.

2. Laat zien wie je bent
Deel ideeën, foto’s, blogs en content die laten zien wie je bent, wat je doet en wat jij bedrijven te bieden hebt. Blijf in je updates zo dicht mogelijk bij jezelf, maar voel je geen verrader wanneer je alleen je sterke punten benadrukt en je zwakke punten achterwege houdt. Want als je dat niet kunt, hoe kun je je dan later inzetten voor de belangen van een andere persoon, bedrijf of product?

3. Deel waardevolle en relevante informatie
Trek recruiters en bedrijven naar je pagina’s door content te plaatsen die voor hen interessant is. Geef zoekwoorden en termen aan je posts mee die voor hen belangrijk zijn. Wat voor informatie willen zij lezen? Welke factoren hebben invloed op bedrijven, nu en in de toekomst? Door hierop in te spelen zullen bedrijven je sneller vinden.

4. Maak microsites aan
Je online zichtbaarheid een extra boost geven? Via microsites kun je nogmaals naar je professionele pagina linken. Probeer hiervoor quora.com, worky.com, tumblr.com, professionalontheweb.com, pinterest.com, netvibes.com or visualcv.com. Tip: wijd je microsite aan een specifiek thema of onderwerp, waarmee je je onderscheidt van de rest.

Meer tips:
- Schrijf voor iedere ondersteunende site een aparte bio, maar blijf consistent
   met de feiten die je over jezelf presenteert. 
- Link in iedere bio door naar je professionele hoofdpagina.
- Geef foto’s, presentaties en andere documenten beschrijvende trefwoorden mee
  die relevant zijn voor bedrijven.
- Volg en like bedrijven, opinieleiders, belangrijke brancheorganisaties en potentiële klanten.


Bron: Forbes.com


Reacties

03-06-2014

DR:

Ah man die mensen hebben ook weleens weekend. Daar wordt dus echt altijd te spastisch over gedaan. Niks mis mee als blijkt dat een kandidaat van het leven geniet!

28-05-2014

Flippie:

Lijkt me niet zo verstandig om je FB aan LinkedIn te koppelen. Ik denk dat 3 kwart van jullie recruiters dan al zonder baan zou zitten met de hoeveelheid dronken festival en club foto's die ertussen zit...

Plaats jouw reactie