Hot or Not in HR: de StudentenWerk HR Trend Top 5 2014

Door Wendy Dallinga op 20-12-2013 1 reactie | 3441 views

Het eind van het jaar is in zicht. Dat betekent dat HR-trendwatchers en recruitmentexperts zich weer volop uitlaten over toekomstige trends. Waar gaan HR- professionals in 2014 mee te maken krijgen? Wat is hot en wat is not? Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van Human Resources? StudentenWerk analyseerde alle lijsten en stelde de HR-trend Top 5 samen.

1.  In 2014 een bescheiden economische groei

Op nummer 1 een trend die in 2013 al voorzichtig is ingezet, maar zich in 2014 lijkt voort te zetten: de economie zal in 2014 groeien met een half procent.

Deze ontwikkeling ziet ook Ineke Kooistra, per 1 januari 2014 CEO van YoungCapital: “Sinds de crisis heeft de instroom van starters vrijwel stilgelegen, maar het tij begint te keren. Dat zien we aan het aantal aanvragen voor startersfuncties voor langere tijd: we zien hierin een stijging van wel dertig procent t.o.v. het laatste kwartaal van vorig jaar. Een zeer positieve wending, want de instroom van jong talent zorgt voor innovatie, dynamiek en kennisoverdracht binnen bedrijven.”


2. Minder innovatie in HR-technologie 

Volgens Forbes.com zullen er in 2014 minder baanbrekende ontwikkelingen zijn op het gebied van HR-technologie. De focus komt te liggen op het bewuster selecteren en beter implementeren van bestaande technologieën.

Rogier Thewessen, oprichter van YoungCapital en LOEY-award winnaar, verbaast zich over deze trend: “YoungCapital is juist volop bezig met innoveren en blijft zich ontwikkelen. Zo zijn we momenteel bezig met het ontwikkelen van een webshop voor werkgevers. Hier kunnen zij direct, zonder tussenkomst van een intercedent, reeds gescreende kandidaten selecteren.”



3. Globalisering van de arbeidsmarkt

De arbeidsmarkt is steeds meer aan het globaliseren. Bedrijven zullen steeds vaker globaal werven om het allerbeste talent aan te trekken. Ook werknemers zelf zijn steeds meer bereid te emigreren: gemiddeld 80 procent van de Europese jongeren willen wel verkassen naar het buitenland voor hun werk. Dit blijkt uit onderzoek van StudentJob, de internationale tak van YoungCapital. Vooral de Spaanse jongeren (88,6 procent) willen risico’s nemen voor een leuke baan.


4. Inzet van flexwerkers groeit binnen organisaties

Bedrijven zullen in 2014 nog vaker zzp’ers, payrolling en gedetacheerden inzetten en gebruik maken van arbeidspools. Organisaties kunnen op deze manier makkelijker opschakelen en sneller inspelen op de grillen van de markt. Voor hun flexibele schil trekken organisaties niet alleen zzp’ers aan, maar ook de vaste medewerkers zullen flexibeler ingezet worden. De traditionele verhouding tussen werkgever en werknemer lijkt achterhaald te raken. 


5. HR minder strategisch, meer uitvoerend

HR zit op de schopstoel: HR-professionals spelen steeds minder een strategische rol binnen organisaties, maar vervullen steeds meer uitvoerende en administratieve taken. Dat blijkt uit het onderzoek ‘HR Trends 2013-2014’ van organisatieadviesbureau Berenschot. Elbrich Batstra, HR Director van StudentenWerk vindt het “niet slim”, maar herkent de trend wel. “Medewerkers zijn hét onderscheidend vermogen van elke organisatie, die moet je een stem geven op strategisch niveau om de volle potentie uit je organisatie te halen."


"Veel HR professionals hebben echter vaak een abstracte boodschap. ‘Blije mensen creëren’ is voor een CEO minder van belang dan ‘de arbeidsproductiviteit verhogen’. Als HR-professional moet je de focuspunten van je HR-beleid dan ook weten te ondersteunen met ken- en stuurgetallen die bijdragen aan de –commerciële – organisatiedoelen, je moet kunnen laten zien wat de investering uiteindelijk in harde cijfers oplevert! Niet iedereen kan dit, en dan kom je al snel in een uitvoerende positie terecht”, aldus Elbrich Batstra. 

Reacties

20-01-2014

Jasper de Vries:

Mooie lijst! Het is interessant om de verschuivingen binnen de wereld van Human Resources te volgen. In plaats van alsmaar naar buiten te kijken, is het voor recruiters in 2014 van belang om zich tot de eigen medewerkers te wenden. Ik ben van mening dat zij de meeste geloofwaardigheid hebben bij het verkopen van het werkgeversmerk, door simpelweg te vertellen hoe zij hun werk ervaren. De taak van de recruiter is om hen te voorzien van een podium en ervoor te zorgen dat potentiële kandidaten hun verhaal horen. Ik schreef hier onlangs een blog over dat u wellicht kan interesseren: http://bit.ly/1e5uSWB Mvg, Jasper de Vries

Plaats jouw reactie