Carrièrespotting: van verkoopadviseur naar regiomanager in de telecombranche

Door Wendy Dallinga op 17-12-2013 0 reacties | 2864 views

Shopmedewerkers in de telecombranche zijn op de hoogte van de laatste trends en gadgets op het gebied van mobiele telefonie en internet. Een interessante branche om in te werken en ervaring op te doen, vinden ook de kandidaten van StudentenWerk die dagelijks in een van de 110 T-Mobile shops staan. Maar wat kun je eigenlijk verder met zo’n bijbaan? Kun je carrière maken in de telecombranche? We vroegen het T-Mobile regiomanager Bart Jan Klein Wassink. 


Gedreven ‘sportminded’ shopadvisor
Bart Jan Klein Wassink startte zijn carrière bij T-Mobile (toen nog Orange) als shopadvisor, waar hij als uitzendkracht van StudentenWerk aan de slag ging. Tien jaar geleden zocht hij na zijn studie Commerciële Economie in Tilburg werk, maar was vervolgens niet weg te slaan bij T-Mobile: “Als shopadvisor was ik erg ‘sportminded’. Ik zag het als een uitdaging om de beste te zijn en ik was altijd bezig met goede resultaten. Ik was zo gedreven dat ik alle verkoopcijfers zorgvuldig opschreef in mijn agenda.”


Links regiomanager Bart Jan Klein Wassink en zijn collega Hakan Topcu, citymanager Amsterdam


Goed luisteren naar de klant
Als verkoopmedewerker doe je universele vaardigheden op, vindt Klein Wassink: “Om efficiënt diensten en producten te kunnen verkopen, moet je goed luisteren naar de wensen van de klant. Dat zijn vaardigheden die ook belangrijk zijn voor een toekomstige baan in veel branches en in het sociale leven.” Daarnaast doe je veel kennis op over diensten, producten en de retailbranche in het algemeen. 


‘Doorgroeien is een keuze’
Na anderhalf jaar als shopadvisor werd hij shopassistent, anderhalf jaar later shopmanager en anderhalf jaar daarna regiomanager van T-Mobile winkels in onder andere Nijmegen, Arnhem, Utrecht en Amsterdam. “Of je wel of niet doorgroeit, heb je zelf in de hand. Niemand doet het voor je. Je moet er niet om vragen; belangrijker is dat je je motivatie laat zien in je werk. Daarnaast zien mensen vanzelf aan de verkoopcijfers en hoe je bent of je de juiste vaardigheden hebt om manager te worden of niet.” 


Anderen motiveren nog beter te worden
Wat zijn typische vaardigheden voor een regiomanager? “Als regiomanager ben je verantwoordelijk voor de resultaten van de winkels. Je moet een ‘drive’ hebben om te zorgen dat de winkels in jouw regio nog beter presteren. Daarbij is het van belang dat je goed contact heb met je personeel en dat je de managers kunt motiveren hun werk nog beter te doen. Zij moeten namelijk op hun beurt zorgen voor de kennis onder de verkoopmedewerkers, de verkoopvaardigheden en de motivatie”, aldus Klein Wassink.

Wil jij ook doorgroeien binnen T-Mobile? Solliciteer dan op een van deze vacatures! 


Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie