Ben jij een 'newbie' of expert in personal branding?

Door Wendy Dallinga op 19-11-2013 0 reacties | 2210 views

Door de economische crisis is de arbeidsmarkt aan het veranderen, en daarmee een dankbaar onderzoeksterrein. Studenten in Nederland en Vlaanderen onderzochten thema’s als flexibilisering van arbeid en organisatie en de veranderende arbeidsmarkt. Drie onderzoeken staken met kop en schouders boven de rest uit en maken kans op de ZiPconomy ScriptiePrijs 2013. StudentenWerk, sponsor van het ZiPconomy Seminar op 21 november, interviewde de genomineerden. In dit artikel aandacht voor: Gertjan Reunes.


Gertjan Reunes (23) is de Vlaamse genomineerde en legde zich via zijn stagebedrijf, Young Prozz (een open netwerkgroep van jonge en startende professionals), toe op ‘personal branding’. Uit zijn omgeving kreeg hij veel positieve reacties op zijn onderzoek: “De mensen die mijn scriptie lazen, vonden het een nuttig onderzoek, omdat het inzicht geeft in de manier waarop je jezelf als merk neer kunt zetten.”


Genomineerde ZiPconomy ScriptiePrijs: Gertjan Reunes


Newbies: je onderscheiden in de zoektocht naar een baan

Voor zijn scriptie interviewde hij studenten en werkzoekenden over hun interpretatie van ‘personal branding’. Er was een opmerkelijk verschil waar te nemen tussen de newbies en de experts. “De newbies zagen personal branding als een manier waarop ze zich kunnen onderscheiden van andere kandidaten in hun zoektocht naar een baan. De experts gaven aan dat er meer redenen zijn om aan personal branding te doen.”


Iedereen is een merk 

“De experts vonden dat iedereen een eigen merk heeft en dat personal branding een activiteit is die 24/7 doorgaat”, aldus Reunes. Personal branding is dus niet iets wat je ‘aan’ of ‘uit’ kunt zetten zodra je een baan zoekt. Dat betekent dat je niet op iedere socialmediaplatform aanwezig hoeft te zijn: “Dan heb je de kans dat je merk versplinterd raakt over het web.”, aldus Reunes. Je kunt je beter goed manifesteren op een paar social media, dan half op een heleboel.



Personal branding zowel online als offline 

De twee groepen dachten ook anders over hoe je een personal brand neerzet: “De newbies legden de nadruk op personal branding online met behulp van social media, blog of persoonlijke website, terwijl de experts ook de offline mogelijkheden konden benoemen. Zij vonden vooral netwerken en het bezoeken van netwerkevents belangrijk.” 


Favoriete voetbalclub is belangrijk 

Nog meer tips? Volgens Reunes is het belangrijk om je cv of online profiel persoonlijker te maken, zodat de werkgever meer inzicht krijgt in je interesses, kennis en humor: “Geef bijvoorbeeld op Twitter je voorkeur aan voor een voetbalclub of geef je favoriete boek op. Op LinkedIn kun je ook artikelen aanraden.” Daarnaast is het belangrijk om zichtbaar en herkenbaar te zijn: “Je moet niet alleen maar artikelen en nieuws delen, maar ook zelf nieuwe content creëren.”


Wil je zelf je personal brand creëren? Bekijk hier onze socialmediatips!


Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie