Personal branding, doen of niet?

Door Nina Hoek van Dijke op 18-08-2010 1 reactie | 2292 views

In het kader van solliciteren kun je leren ben ik op zoek gegaan naar goede sollicitatietips. Ik zeg, tijd voor een nieuwe strategie. Of ja, misschien geen nieuwe maar wel een extra strategie.

 

Toen ik begon met lezen, was het eerste wat er uit sprong; netwerken. Zowel offline als online. Op zich geen nieuwe informatie, maar hoe doe je dat dan? Als ik terug denk dan heb ik eigenlijk mijn afstudeerstage ook via mijn netwerk gevonden.

 

Online netwerken is een vorm van personal branding lees ik in dit artikel. Ha, toch iets waar ik al een klein beetje mee bezig ben via mijn eigen weblog. Hierop vertel ik eigenlijk over dat ik jong ben en een (droom)baan wil vinden. De website moet illustreren wat me bezighoudt, wat ik kan en wie ik ben. Alleen is het momenteel op die pagina’s stiekem komkommertijd… Mijn eigen schuld natuurlijk. Terwijl ik dit schrijf schop ik het gelijk naar de eerste plek van mijn to do lijstje. Want ja, om gevonden te worden moet je investeren.

 

social networks

Als ik verder ga neuzen kom ik ook wederom weer LinkedIn tegen. Ondanks dat ik een Twitter en Facebook verslaafde ben en me redelijk verdiept heb in sociale media en jongeren vind ik LinkedIn maar uitermate vaag. Ik staar voor de zoveelste keer naar mijn kale homepage, die me vriendelijk verteld dat ik voor 70% klaar ben. Hoezo voor 70%? En hoe gaat iemand me daar nou vinden? Wat moet ik daarvoor dan toevoegen? LinkedIn ziet er in mijn ogen zoveel gecompliceerder en vager uit dan sociale netwerken als Facebook, Twitter en Hyves. Moet je hier soms professional voor zijn?

 

Al surfend ga ik verder op zoek naar info van LinkedIn. En jawel, toch blijkt het dat er een hoop headhunters actief zijn op LinkedIn. Geadviseerd wordt om duidelijk te maken wat ik wil, wat mijn missie is en lid te worden van de juiste groepen. Hoppa, ook maar een schopje hoger op mijn to do lijstje.

 

En terwijl ik deze blog schrijf heb ik eigenlijk mijn extra strategie bedacht, online personal branding en dit verspreiden via mijn offline & online netwerk. Er borrelt zelfs al misschien een leuk conceptje in mij op (misschien is solliciteren toch wel een beetje leuk). Dit maal geen half werk! Aan de slag met missies, groepen, blogjes en vooral een ding duidelijk maken: IK BEN OP ZOEK NAAR EEN BAAN!

 

Volgende week een update hoe het er mee staat…

 

Nina Hoek van Dijke is 22 jaar en net afgestudeerd als Bachelor of Communication. Als gastblogger voor StudentenWerk schrijft ze over haar zoektocht naar een baan en vooral wat ze nu eigenlijk ECHT wil. Meer over Nina vind je op haar weblog www.jongenjewilwat.nl

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie