Creatieve sollicitaties: werkt het?

Door Susam Pang op 06-11-2013 1 reactie | 5665 views

Nederland was in de ban van de website van Niek Gooren, ‘Help Niek uit de WW!!!’. De werkloze grafisch vormgever deelde op het wereldwijde web zijn cv in de hoop zo een baan te vinden. Steeds vaker duiken creatieve interactieve websites en video’s op die werkgevers moeten motiveren de maker aan te nemen. Maar zitten bedrijven wel te wachten op sollicitaties 3.0? StudentenWerk zocht het uit. 


De gekste sollicitaties 

Activatie- en marketingbureau Kumpany in Amsterdam krijgt regelmatig leuke en originele sollicitaties binnen. Meestal van creatieve vogels zoals fotografen en artdirectors. “Eerlijk gezegd mogen we dit ook wel van hen verwachten”, zegt Creatief Directeur Ingrid Mesman.


Website Help Niek uit de WW


“Een gephotoshopte foto van ons kantoorpand als poster, een grote roze onderbroek met afbeeldingen van een illustratieagentschap en een plaksnor van een drukker met als begeleidende tekst ‘ik druk alles behalve mijn snor’. Je kunt het zo gek niet bedenken of ik heb het voorbij zien komen”, aldus Mesman. 


Mag je op gesprek komen? 

Maar werkt het ook? Collega Guido van der Meijden, Client Service Director: “Uiteraard zegt een bijzonder cv wat over de uitzonderlijke kwaliteiten van de persoon, maar dit leidt zelden tot een sollicitatiegesprek.”


Vorm sollicitatie moet passen bij functie en branche 

Ook onlangs tot Beste Werkgever van Nederland verkozen vliegmaatschappij KLM zweert niet bij een creatieve sollicitatie. Belangrijker is het voor dit bedrijf dat een sollicitatie een goed beeld geeft van de kandidaat. “Daarin kan een creatieve sollicitatie van toegevoegde waarde zijn, maar de website of infographic moet wel passen bij de vacature waarop ze solliciteren”, aldus Robbert Veldhuizen, woordvoerder van KLM.


Wat vinden we hier zelf van bij StudentenWerk? 

In het marketing- en communicatievak zijn creativiteit en oog voor detail belangrijke competenties, aldus Sonja Hartgring, manager marketing en communicatie bij StudentenWerk. Sollicitaties beoordeelt ze dan ook zeker op deze zaken. “Soms krijgen we prachtige creatieve cv’s binnen, opgemaakt in magazinestijl of als infographic. Super, maar als dat kunstwerkje wel volstaat met lelijke fouten, is dat toch niet de persoon die wij zoeken. Schrijfstijl, grammaticale beheersing, vormgeving van het cv, en natuurlijk de match van de kandidaat met de functie; het moet allemaal kloppen.”

 
Het is duidelijk dat werkgevers zich niet klakkeloos door een creatieve sollicitatie laten verleiden. Toch is Niek Gooren fel voorstander van zijn tactiek. En met recht: “Mijn site heeft meer dan 10.000 ‘likes’ gekregen op Facebook en ik heb veertig serieuze baanaanbiedingen gekregen. Met een paar daarvan ben ik in gesprek gegaan, maar ik kan sinds kort zeggen dat ik werk heb gevonden bij het bedrijf LEWIS PR in Eindhoven.” 

 
Netwerken, dat werkt 

Conclusie: creatieve sollicitaties worden door werkgevers absoluut gewaardeerd, maar uiteindelijk geeft toch de inhoud de doorslag. Het totaalplaatje moet kloppen. Natuurlijk heeft Niek laten zien dat het wel mogelijk is. Maar als je niet in staat bent een mediahype te creëren rond jouw sollicitatie, kun je je energie wellicht beter stoppen in het opbouwen van een goed netwerk. 


“We kijken zelf altijd eerst naar wie we nog kennen. Een rondje bellen levert meestal al de juiste persoon op”, meent Guido van der Meijden. Daar is Ingrid Mesman het mee eens: “Via via komen wij toch aan de beste mensen.” Haar tip: “Zorg dat je via je netwerk geïntroduceerd wordt. Dit komt altijd goed over. Zelf beveel ik ook alleen de allerbeste mensen aan. Je verbindt er wel je naam en reputatie aan, dus ik kijk wel uit welke personen ik voordraag!”


Tips om te netwerken
Geen geboren netwerktalent? Hier wat tips hoe je succesvol je netwerk kunt inzetten om die droombaan te vinden:
Netwerken om een baan te vinden
Netwerken het nieuwe solliciteren


Reacties

09-02-2014

Pim Montijn:

Ik blijf dit interessant onderwerpen vinden. Is op creatieve wijze solliciteren zinvol? Tja, het ligt eraan hoe creatief en past het inderdaad bij de functie. Los van de lay-out zal de inhoud overzichtelijk ingericht,- foutloos geschreven en prettig leesbaar dienen te zijn. Toch hoef je niet per definitie een creatieve functie uit te (willen) voeren om op originele en opvallende wijze te solliciteren. Onderscheiden kan je al uitstekend met een origineel CV voor alle functies zonder een erg creatief brein te hebben. Kijk maar eens op www.mooicv.nl Het wordt door zowel sollicitanten als selecteurs erg gewaardeerd en bovenal worden er mooie successen mee geboekt.

Plaats jouw reactie