De vijf gouden regels voor een optimale website

Door Lisette de Graaf op 20-09-2013 0 reacties | 2730 views

Iedereen kan een website bouwen, maar een goede website neerzetten is zo makkelijk nog niet! Hoe zorg je ervoor dat je alles uit je website haalt? We vroegen het Rogier Thewessen, oprichter van StudentenWerk en winnaar van de Leading Online Entrepreneur of the Year-Award. “Het optimaliseren en aanpassen van een website is een proces dat nooit stopt.”

Tip 1: Maak het de bezoeker zo makkelijk mogelijk
“Een van de meest voorkomende fouten van bedrijven is dat ze beschikken over een te volle en onoverzichtelijke website. Hun website bevat dan zoveel verschillende opties, dat bezoekers niet meer weten wat ze moeten doen. In dit geval geldt: less is more. Zorg ervoor dat iedere pagina slechts één doel heeft, bijvoorbeeld een inschrijving of het aanvragen van een offerte. Op deze manier kunnen bezoekers eenvoudiger door je website navigeren, met een hogere conversieratio tot gevolg.”

Tip 2: Neem je eigen resultaten als leidraad

“Het optimaliseren en aanpassen van een website is een proces dat nooit stopt. Elke dag monitoren we wat onze bezoekers op de website doen. Hiervoor houden we dagelijks de bezoekersaantallen, paginaweergaves en bouncepercentages in de gaten. Wanneer we ontdekken dat bepaalde dingen beter kunnen, testen we dit direct en implementeren we het vervolgens in onze website. Zo blijven we leren en ons online verbeteren.” 

Tip 3: Haal de juiste expertise in huis 

“Veel bedrijven hebben te weinig online kennis in huis op het gebied van online marketing en zoekmachineoptimalisatie en besteden dit aan anderen uit. StudentenWerk heeft een passie voor online en beschikt over een inhouse-afdeling voor software development, waar we onze website, software en app zelf ontwikkelen. In totaal zorgt zo’n dertig man er elke dag voor dat alles online soepel verloopt. Doordat al onze kennis zich onder één dak bevindt, kunnen we met onze website snel inspringen en anticiperen op ontwikkelingen in de markt.” 

Tip 4: Verbreed je online-horizon 

“Denk eraan om je online-horizon te blijven verbreden, zodat je weet waar nog meer kansen liggen. De uitzendbranche is van oorsprong een heel traditionele markt, waar innovatie over het algemeen niet hoog in het vaandel staat. Omdat er binnen onze branche dus vrij weinig gebeurt, kijken we vooral naar succesvolle internetbedrijven in andere sectoren.

Om een voorbeeld te noemen: dit jaar is StudentenWerk als eerste uitzendbureau gaan werken
met interactieve vacatures. Hiermee kunnen bezoekers bij alle vacatures direct hun vragen posten. Deze reactiemogelijkheid is bij blogs en op youtube heel normaal, maar in recruitmentland nog nooit opgepikt. Wat blijkt? Op deze manier krijgen we heel nuttige feedback van onze kandidaten, en we helpen er anderen ook mee! Een feature waar we erg trots op zijn.”


Tip 5: Wees eigenzinnig! 
“Wanneer je een vernieuwend idee hebt, zullen er altijd mensen zijn die zeggen dat het niet gaat lukken. Luister niet naar dat stemmetje, maar ga aan de slag. Als het lukt is het mooi, en als het niet lukt heb je ook iets geleerd. Toon lef, want als jij dit niet doet, is iemand anders je voor!” 


Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie