Personal Branding:De nieuwe manier van carrière maken?

Door Karlijn Fiesler op 12-08-2010 2 reacties | 3152 views

Het meisje dat op genadeloze wijze afrekende met haar baan inclusief haar ‘bad breath boss’ en dit vervolgens rond mailde door het hele kantoor. Het bleek om een hoax te gaan, maar het effect is er niet minder om. Duizenden mensen bezochten het weblog The Chive, het was op BBC news, er werd over geblogd en getwitterd.

 

I quit 

 

Ontslag nemen verheffen tot kunstvorm? Dat vraagt blogger Bas van de Haterd zich af op rectec.nl. Niet geheel onterecht, want het is wel degelijk van deze tijd om jezelf op onderscheidende wijze te profileren. Gaat je carrière niet zoals gepland? Geef jezelf een personal branding boost.

 

Had Jenny hierboven echt bestaan, dan is er geen twijfel over mogelijk dat ze inmiddels alweer een nieuwe baan zou hebben. Niet alleen omdat ze er leuk uitziet, maar ook omdat ze laat zien dat ze creatief is, strijdvaardig en bovenal met haar actie duizenden mensen weet te bereiken. Ze heeft zichzelf gewoon goed vermarkt. (Overigens blijkt Jenny in het echte leven een beginnend actrice te zijn onder de naam Elyse en heeft deze hoax haar ongetwijfeld wat audities opgeleverd).

 

Zelf heb ik twee jaar geleden een gastblog voor viva.nl bijgehouden over mijn zoektocht naar een baan. Het heeft me uiteindelijk niet direct een baan opgeleverd, maar wel een compleet nieuw inzicht gebracht, namelijk: Er bestaat een online wereld waar mensen met elkaar praten, netwerken, ideeën uitwisselen, je willen helpen. Die wereld heet Social Media en daar zitten Echte mensen, met Echte banen, Echte netwerken en Echt: ze willen je graag helpen. Als ze je kennen. Maar goed, werkt het in het ‘offline’ leven eigenlijk ook niet zo?

 

In Nederland hebben we sinds kort  ook iemand die haar carrièrekansen via personal branding aan het vergroten is. Annemarie Appelman werd het na tientallen afwijzingen van bedrijven zo zat, dat ze besloot een weblog op te zetten omtrent haar zoektocht  naar een baan. Voor de verspreiding van haar blog maakt ze gebruik van Linkedin, Twitter en Facebook.  

 

Website Annemarie Appelman

 

Inmiddels heeft ze als gastblogger artikels geschreven voor rectec.nl en Careerwise.nl, heeft de Telegraaf haar ontdekt en ook op Twitter worden de acties inmiddels op touw gezet. Haar doel is om binnen 60 dagen een baan te vinden en ik ben ervan overtuigd dat het haar gaat lukken.

 

Wellicht dat Annemarie binnenkort op StudentenWerk wel een blog kan schrijven over het gebruik van personal branding bij het zoeken van een baan?

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie