Carrièrespotting: accountmanager in beeld

Door Lisette de Graaf op 17-09-2013 0 reacties | 2436 views

Met een salesfunctie als telefonisch verkoper of klantadviseur doe je waardevolle werkervaring op voor de toekomst. Bijvoorbeeld voor een carrière als accountmanager. Wat dat precies inhoudt? We vroegen het Doeke Geertsma, specialty manager Banking & Finance van StudentenWerk.

‘Accounts managen’, dat klinkt heel vaag. Wat houdt je werk eigenlijk in?
“Als accountmanager ben je de contactpersoon voor klanten en opdrachtgevers. De contracten worden via jou gesloten. Dat betekent veel met mensen praten en proberen vraagstukken of problemen voor hen op te lossen. Het is je taak om klanten enthousiast te maken voor de producten en diensten van het bedrijf dat je vertegenwoordigt. Hierbij is het erg belangrijk dat je waarmaakt wat je de klant belooft.”



Dus het werk is bij elk bedrijf anders?
“Dat klopt. Globaal kun je wel zeggen dat er wel twee soorten accountmanagers zijn: hunters en farmers. Een hunter richt zich met name op het afsluiten van contracten met nieuwe klanten, terwijl een farmer zich vooral bezighoudt met het onderhouden van relaties met bestaande klanten. In beide functies speelt netwerken een belangrijke rol.”

En wat ben jij? 
“Zelf ben ik een hunter. Het leggen van nieuwe contacten en het leren kennen van nieuwe mensen vind ik het leukst. Wanneer ik iemand ontmoet, vraag ik me altijd direct af: Waar houdt deze persoon zich mee bezig? Waar liggen zijn behoeften en hoe kan ik hem of haar daarmee helpen? Mensen waarderen het wanneer je oprechte interesse toont, met ze meedenkt en met oplossingen komt waarmee ze geholpen worden.”

Wat zijn belangrijke eigenschappen voor een accountmanager?

“Een flinke dosis nieuwsgierigheid is een must! Als accountmanager moet je weten wat er in je branche speelt en in die van je klanten. Ook ontmoet je constant nieuwe mensen met wie je een professionele relatie moet opbouwen. Alleen wanneer je oprechte interesse hebt, leer je iemand goed kennen. En niet te vergeten: wees enthousiast! Als accountmanager ben je een ambassadeur van je bedrijf. Wanneer jij enthousiast over je werk bent, worden klanten en relaties dat ook.”

Hoe kun je je als accountmanager onderscheiden?
“Door het beste jongetje van de klas te willen zijn! Uiteindelijk draait het om de dienstverlening die je bedrijven op de langere termijn biedt. Wees dus servicegericht en geef je klanten net dat beetje extra ten opzichte van je concurrenten. Bijvoorbeeld door de klant meer op maat gemaakte oplossingen te leveren. Vroeg of laat pluk je daar weer de vruchten van!” 

 
Welke werkervaring of eigenschappen zijn relevant voor deze functie?
"Je moet het leuk vinden om naar mensen te luisteren en ze te helpen. Een servicegerichte en dienstverlenende houding is goed om te hebben in dit vak, dat leer je bijvoorbeeld met een bijbaan in de horeca, in een winkel of in een klantcontactcenter. Daarnaast moet je ook een aangeboren drive hebben om te presteren en targets te behalen. Je werkt vaak zelfstandig, jij bent het aanspreekpunt voor jouw klanten. Een flinke dosis verantwoordelijkheidsgevoel is dus essentieel."    

Doeke is genomineerd voor de titel Account Manager van het Jaar! Breng je stem uit en help hem winnen!


Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie