iPad-les voor onderhoudsmonteurs

Door StudentenWerk op 12-08-2013 1 reactie | 3198 views

Jonge StudentenWerkers leerden ervaren onderhoudsmonteurs van NedTrain om te gaan met de nieuwste digitale technieken. Vooroordelen over ‘jonge snotneuzen’ verdwenen als sneeuw voor de zon. Een prachtproject, dat laat zien hoe jong en oud van elkaar kunnen leren én profiteren, als zij elkaars kwaliteiten maar goed benutten.

Tot in de late uurtjes werkte student Boris Schoenmaker (19) de afgelopen maanden als supportmedewerker bij NedTrain, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het onderhoud van treinstellen. Leuk werk met nachtdiensttoeslag, op een locatie die niet zou misstaan in een actiefilm. “Ik liep rond in een gigantische loods, waar de treinen staan opgesteld op verhoogde rails, zodat de monteurs er makkelijk onder kunnen komen”, vertelt Schoenmaker.
 



Grote werkhanden op een iPad

Aan Boris de taak om deze onderhoudsmonteurs ondersteuning te bieden bij het werken met een nieuw besturingssysteem; dit systeem draait namelijk op een iPad.
“Sinds kort gaat alles bij ons digitaal,” vertelt Marco van Enkhuizen, projectmanager bij NedTrain. “Zoiets is even wennen voor mannen die vaak al dertig jaar hetzelfde werk doen. Voorheen zetten de monteurs een kruisje op een checklist na het onderhoud van een bepaald treinonderdeel. Nu moeten ze opeens met hun grote werkhanden een iPad bedienen. In het begin levert zo’n verandering weerstand op. Daarom hebben we, via StudentenWerk, jongeren ingeschakeld die daar goed mee kunnen werken.”

Ervaring met touchscreen vereist
Niet het doorsnee studentenbijbaantje. StudentenWerk selecteerde de NedTrain-kandidaten dan ook op een eventuele technische achtergrond, een flinke dosis geduld en goede communicatieve vaardigheden. De geselecteerde groep van 81 kandidaten kreeg onder andere een tweedaagse training over het nieuwe softwaresysteem van NedTrain, een e-course ‘Veiligheid langs het spoor’ en een VCA-cursus (Veiligheid, Gezondheid en Milieu Checklist Aannemers). Daarna konden ze aan de slag, en liepen ze in ploegendiensten 24/7 rond op de werkvloer om bij te springen waar nodig.




Best even spannend

Het was in het begin best even spannend, vertelt Schoenmaker: “Het is heel belangrijk dat je als supportmedewerker de juiste houding hebt. Je moet duidelijk maken: jij hebt verstand van jouw zaken, en ik ben er alleen om jou te helpen te leren omgaan met de nieuwste technieken.”

Gelukkig viel het hem alles mee. “Het lukte snel om echt contact met de onderhoudsmonteurs te krijgen”, zegt Schoenmaker. Van Enkuizen van NedTrain beaamt dit. “Het idee dat studenten even kwamen uitleggen hoe het zat, stuitte in het begin wel op weerstand bij de monteurs. Maar al snel hing er een heel positieve sfeer.”

Meerwaarde laten zien
De StudentenWerkers konden direct hun meerwaarde laten zien. “Het werken met de iPad leverde in het begin veel frustratie op bij de monteurs”, vertelt Schoenmaker. “Ze hadden een speciaal pennetje gekregen om te klikken op het scherm. Maar dan weer klikten ze te lang, of ze klikten dubbel en dan lukte het nog steeds niet. Daar hielp ik ze dan mee.”

Van elkaar blijven leren
Het NedTrain-project van StudentenWerk laat goed zien hoe jong en oud van elkaar kunnen leren én profiteren, als zij gebruik maken van elkaars kwaliteiten. Dat werkt twee kanten op, want ook de ‘jonge honden’ leerden op hun beurt het nodige van hun ervaren collega’s. Schoenmaker: “Ik merkte dat zij echt verstand van zaken hebben. Ze beschikken over een ongelooflijke hoeveelheid gespecialiseerde kennis.”


Lees hier over een vergelijkbaar project, waarbij gamers van StudentenWerk hun sporen verdienden in distributiecentra van PostNL. 

Reacties

11-09-2013

Pieter:

Voor Nedtrain willen ze in de toekomst ook planningsystemen installeren op een Ipad. Dit vergt wel een grote omschakeling op de werkvloer. Ook ik heb collega’s bij Nedtrain aan het werk. Zij kunnen vacatures bekijken via www.technischwerken.nl Daarop staan ook vacatures voor Nedtrain. Het bedrijf blijft in ontwikkeling.

Plaats jouw reactie