Drie tips voor slimme stagebedrijven

Door StudentenWerk op 01-08-2013 0 reacties | 3325 views

Stageplekken zijn schaars. Dat is zonde, voor studenten én voor werkgevers. Waarom stagebedrijven slimme bedrijven zijn (en hoe je er ook een kunt worden).

Er zijn het afgelopen jaar 7.000 stageplekken bijgekomen. Dat klinkt hoopvol. Maar het is lang niet genoeg om aan de vraag te voldoen, maakte het UWV bekend. Er is zelfs een meldpunt voor stagetekorten. Daar is het aantal binnengekomen meldingen verdubbeld.

Zonde. Voor studenten én voor werkgevers. Stagiairs kunnen volledig meegroeien met systemen in het bedrijf. Ze zijn jong en leergierig, en ze kunnen goed omgaan met de laatste technische snufjes.


Stages belangrijker voor werving dan Google
Stages zijn bovendien een uitstekende manier om instroom van jong talent binnen een bedrijf te garanderen. Dat blijkt ook uit de resultaten uit eigen onderzoek van StudentenWerk, onder 1265 jongeren tussen de 17 en 30 jaar. We vroegen hun welk medium ze als eerste inzetten bij het zoeken naar een baan. Het bedrijf waar zij stage hebben gelopen, kwam daarbij als nummer 1 uit de bus met 21,4 procent. Op de 2e plek kwam Google, met 17,8 procent. Kortom: stages zijn als wervingskanaal nog belangrijker dan de grootste zoekmachine ter wereld.

‘Jongen mensen brengen nieuwe impulsen’
Het bedrijf Grachtenatelier heeft dit goed begrepen. De Utrechtse onderneming, gespecialiseerd in workshops en uitjes, werd onlangs genomineerd voor de titel ‘stagebedrijf van het jaar’. Werken met stagiairs is niet alleen financieel aantrekkelijk, zegt directeur Jacqueline Backers, het is ook een goede aanvulling op een vast team. “Continu jonge mensen om je heen, nieuwe impulsen, nieuwe invloeden – als je het goed aanpakt, kun je daar heel veel uit halen.”



Scoor een stagiair(e)
Stagiairs kunnen dus op diverse manieren bijdragen aan de ‘gezondheid’ van je bedrijf. Maar dan moet je wel eerst een stagiair weten te scoren. Want ondanks het tekort aan stageplekken, concurreren bedrijven flink met elkaar om goede kandidaten. Met deze tips werf je het meest effectief.

Tip 1: begin op tijd met zoeken
“Studenten zoeken een stageplek in twee periodes: vanaf september tot februari, en van februari tot de zomer”, zegt Morad Rafouf, Sales & Project manager van stage.nl, zustersite van StudentenWerk. “Grote, bekende bedrijven kunnen het zich veroorloven om vacatures laat naar buiten te brengen. Middelgrote bedrijven verkijken zich daar vaak op. We adviseren ze om ruim van tevoren te beginnen met werven. In mei bijvoorbeeld.”

Tip 2: beperk je niet tot bulletpoints
Ook wat betreft de informatie die werkgevers in vacatures zetten, valt nog veel te winnen. Vaak wordt vergeten wat een stage interessant maakt voor de kandidaat. “Het helpt enorm om de taken en de verantwoordelijkheden uitgebreid te beschrijven. Het is nog steeds vaak: de vacaturetitel, gevolgd door drie bulletpoints. Terwijl het tegenwoordig veel makkelijker is geworden om actief vacatures te zoeken en te vergelijken, omdat er zó veel vacaturesites zijn.”

Tip 3: bied uitdaging en persoonlijke ontwikkeling
Een bedrijf dat een stage biedt met alleen maar uitvoerende taken, legt het snel af tegenover een bedrijf waar de stagiair actief kan meedenken en waar jong talent optimaal wordt ingezet. Zoals Grachtenatelier, waar veel tijd in de stagiairs wordt gestoken. Directeur Jacqueline Backers: “Vóór de stage is er een trainingsperiode van twee weken, met bijvoorbeeld een presentatietraining, een horecatraining en een time management-training. Daarna bekijken we per stagiair waar zijn/haar kwaliteiten het beste tot hun recht komen.”

Ook slim: aan het eind van de stage bij Grachtenatelier vindt een exitgesprek plaats. Backers: “Dan krijgen de stagiairs de kans om ons te beoordelen. Dat houdt ons ook weer scherp.”

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie