Match beter met big data

Door StudentenWerk op 28-06-2013 0 reacties | 1895 views

Veel grote bedrijven hebben ermee te maken: ergens in de hooiberg van databestanden die hun organisatie rijk is, bevindt zich de ideale kandidaat. De vraag is: hoe vind je die? Er valt nog een wereld te winnen als het gaat om goed databeheer.

Vrijwel iedere digitale stap die we maken is traceerbaar. De wereld verdrinkt in een groeiende hoeveelheid data. Wat we met al die informatie kunnen, is voor de meeste werkgevers nog een groot vraagteken. En dat is jammer, vindt Rogier Thewessen, oprichter van Studentenwerk: “Die berg aan informatie biedt namelijk oneindig veel mogelijkheden om de beste kandidaat voor een vacature te vinden."

Te veel systemen, één grote chaos
De meeste multinationals werken met verschillende systemen waarin zij hun informatie opslaan. Zo zijn er aparte systemen voor campus recruitment en trainees, voor de boventalligen, er is een systeem voor het uitbetalen van de medewerkers en daarnaast hebben de meeste bedrijven ook hun eigen intranet.

Flexkrachten zijn onvindbaar
Thewessen: “Je zou kunnen zeggen dat het positief is dat alle informatie in ieder geval wordt opgeslagen. Maar wat is het geval? De vele freelancers, gedetacheerde werknemers en uitzendkrachten zijn in al die verschillende systemen vaak nergens terug te vinden. Bij StudentenWerk krijgen we vaak de vraag of we uitzendkrachten kunnen leveren die al bij het bedrijf werkzaam zijn geweest: het draaideurprincipe.”

Pas als bedrijven gaan werken met één centraal datasysteem wordt het mogelijk om echt goed te matchen. Thewessen: “Met één systeem is een druk op de knop genoeg om de meest geschikte kandidaten uit het systeem te laten rollen.”


Think big data 
Op een onconventionele, maar efficiënte manier je personeel vinden, daar gaat het om. Dit kan door big data slim in te zetten. Big data is een modeterm die al een tijd rond zoemt in de recruitmentwereld.

Het idee? Grote hoeveelheden data zijn voor eenvoudige systemen niet te verwerken. Maar door in één systeem data te combineren komen er specifieke gegevens naar voren die heel nuttig kunnen zijn voor het werven van geschikt personeel.

Zo zocht PostNL bijvoorbeeld specifiek op mensen met een hond. Dit omdat je als hondbezitter gewend bent door weer en wind naar buiten te moeten: de ideale eigenschap voor een postbode.

Koppel je klantenbestand
Thewessen: “Niet alleen voor het vinden van de beste medewerkers is één centraal systeem essentieel: ook je klantenbestand profiteert ervan. Elke medewerker onderhoudt immers relaties, en meestal zijn die geregistreerd op het LinkedIn-account van de medewerker. Als hij of zij weggaat ben je die contacten kwijt. Zonde!” Door het databeheer goed te organiseren, en de externe relaties van de medewerkers te koppelen aan de interne data, kan een bedijf zijn hele netwerk in kaart brengen.

De ideale wereld van Thewessen
StudentenWerk werkt met één systeem: een soort interne LinkedIn. Hierin is te zien welke nieuwe vacatures er zijn, ook zijn hier alle cv’s te vinden en worden doorstroommogelijkheden getoond. In de ideale wereld van Thewessen gaan ook de grote bedrijven over op één centraal systeem: “Maak de gegevens van je werknemers tot de kern van je bedrijf. Als je dit voor elkaar krijgt, dan kun je instroom, doorstroom en uitstroom goed managen. Dat verzekert je van de beste mensen.”

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie