Facebook Graph Search: 3 redenen waarom recruiters beter bij LinkedIn kunnen blijven

Door Karlijn Fiesler op 05-02-2013 0 reacties | 2826 views

CEO Mark Zuckerberg presenteerde op 15 januari de nieuwe Facebook zoekfunctie Graph Search. Hiermee kun je alles opzoeken wat met jou op Facebook is gedeeld en andersom kunnen anderen de dingen zoeken die jij met ze hebt gedeeld. Een van de voordelen die Zuckerberg benadrukte, is dat het voor recruiters gemakkelijker wordt om talent te vinden.  

 

Voor wie een idee wil hebben wat Graph Search inhoudt, hieronder een video waarin Facebook het uitlegt.

 

 

Kan Facebook Graph Search terrein winnen van LinkedIn?

Momenteel is de nieuwe searchtool voor een beperkt aantal Amerikaanse gebruikers toegankelijk. Voor het uitrollen van Graph Search trekt Facebook meerdere jaren uit. Niettemin wordt er al weken druk gespeculeerd of Facebook een serieuze concurrent van LinkedIn gaat worden. De search functie maakt het namelijk mogelijk om heel concreet te zoeken op specifieke functies, werkgevers en locaties. Er zijn ruim 7,5 miljoen Nederlandse Facebookgebruikers. Zal LinkedIn, met zelf nog geen 4 miljoen Nederlandse leden, het loodje leggen?

 

Dat lijkt ons heel sterk. En daar zijn 3 redenen voor:

 

1) Facebook privacy controls are go!

De afgelopen jaren balanceert Facebook met enige regelmaat op het randje van privacyschennis. Reden voor veel gebruikers om hun privacy settings te controleren. En hoewel Graph Search een bijzonder praktische searchtool is, blijven de resultaten gelimiteerd tot enkel informatie die vrijwillig wordt gedeeld. Een recruiter kan daarom alleen informatie vinden over mensen die:

 

a)    tot hun vriendenkring behoren (ervan uitgaande dat ze hun werkgegevens delen met vrienden en/of kennissen).

b)    vrienden van vrienden van de recruiter zijn, en die hun werkgegevens ook delen met vrienden van vrienden.

c)     hun gegevens delen met iedereen.

 

 Privacy Settings Facebook

 

2) Facebook heeft profielen, LinkedIn heeft cv’s

Facebook is een vriendenplatform, LinkedIn een carrièreplatform. Beide platforms mogen dan de missie hebben om mensen te verbinden, maar de verbindende factor is hierbij zeer verschillend. LinkedIn draait om skills en werkervaring, Facebook draait om foto’s, locaties en interesses. Die specifieke insteek bepaalt uiteindelijk hoe het invulveld van een gebruiker eruit komt te zien:

 

Facebook invulveld Werk & Opleiding

 

Nu is het al een tijdje mogelijk om je werkverleden op Facebook in te vullen. Hiernaar kijkend, krijg je meteen een idee van wat je als recruiter kunt verwachten. Al met al zeker praktische informatie, maar erg enthousiast worden deze velden nog niet ingevuld en bovendien biedt de database van LinkedIn vele malen uitgebreider informatie. Van opleiding tot specialisme, tot skills tot referenties, prijzen en andere prestaties en nevenactiviteiten. Linkedin gaat de diepte in en heeft hiermee in de afgelopen jaren een waardevolle database van talent kunnen opbouwen.

 

3) Searchtool: specifiekere targets bereik je met LinkedIn

De meerwaarde van LinkedIn zit hem niet alleen in de uitgebreide database die het bezit, maar ook de manier waarop je hierin kunt zoeken. Het grote verschil tussen Graph Search en de advanced searchtool van LinkdIn is de ‘zoektaal’ die wordt gebruikt. LinkedIn gebruikt hiervoor de oude bekende Boolean zoektechniek. Met deze ‘EN / OF’-techniek heeft de gebruiker de mogelijkheid om, zeer specifiek, op bepaalde skills en specialties te filteren.

 

Facebook heeft vooral gekeken naar wat gebruiksvriendelijk is voor haar gebruikers. Het resultaat is een zeer geavanceerde tool waarmee je in ‘gewone schrijftaal’ kunt zoeken. Zoals: “engineers die in Amsterdam wonen en interesse hebben in utiliteit.” De resultaten van deze zoekopdracht hangen samen met profielinformatie, likes, updates en ‘gelikete’ pagina’s van Facebookleden. Daarnaast komen vrienden hoger op de ranglijst dan vrienden van vrienden of onbekenden. Dat kan handig zijn als je een ingang zoekt, maar biedt weinig inzicht in de meest geschikte kandidaat.

 

De toegevoegde waarde van Graph Search is employer branding?

Kan Graph Search dan helemaal niets waardevols toevoegen aan het huidige recruitmentlandschap? Toch wel. In een onderzoek uit 2011 vroegen we aan studenten en starters of ze  social media inzetten voor een baan. 50% gaf aan dit te doen en het populairste netwerk hiervoor bleek Facebook te zijn, niet LinkedIn.

 

Wat als Facebookgebruikers Graph Search zouden inzetten voor een baan? Dan zou iemand bijvoorbeeld zoeken op “mensen die werken in de technische branche in Amsterdam”, in de hoop via via een bedrijf binnen te komen. Vanuit die gedachte kan een werkgever beter haar medewerkers vragen om het veld ‘werk en opleiding’ compleet in te vullen. De medewerkers zouden hierdoor gemakkelijker nieuw talent kunnen aantrekken en zo als ambassadeur voor je organisatie kunnen fungeren.

 

Helaas, zoals altijd met social media en werk, plaatsen we hierbij een belangrijke kanttekening: het blijft natuurlijk tricky om je als werkgever te verbinden aan werknemers binnen een privésfeer. En zo kom je al snel terecht bij een social mediabeleid, waar niet iedere medewerker op zit te wachten...

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie