Generatie Y nieuws december

Door StudentenWerk op 28-12-2012 0 reacties | 2221 views

December is de maand van de onderzoeken! Wat zijn de populairste werkgevers in Europa en hoe ziet de ranglijst in Nederland eruit? En verder: zijn we verslaafd aan de smartphone? Onderzoek biedt ons een interessant kijk op het mobiele internetgedrag van jongeren. Lees hieronder de hoogtepunten van het generatie Y nieuws in december.

 

WOENSDAG  12 DECEMBER

 

Europese jongeren werken het liefst voor Google en BMW

 

Volgens het Zweedse bedrijf Universum willen studenten en starters het liefste bij Google aan de slag, zo blijkt uit een onderzoek onder meer dan 85.000 studenten en starters met een studie-achtergrond in business of engineering.

 

Google werkgever 

 

In de categorie business wordt de koppositie ingenomen door Google, gevolgd door L'Oréal en Ernst & Young. BMW voert de engineering categorie aan, boven respectievelijk IBM en Siemens.

 

Innovatie en carrièremogelijkheden aantrekkelijk

"BMW en L'Oréal spreken tot de verbeelding van de studenten vanwege hun interessante producten en behaalde successen in de markt. Niet alleen de kracht van de merken, maar ook innovatie en internationale carrièremogelijkheden worden gewaardeerd door de ondervraagde studenten" aldus Jörgen Gullbrandson, het hoofd van Universum voor Europa, Midden Oosten en Afrika.

 

Globalisering van de arbeidsmarkt

De onderzoekers konden uit de resultaten een aantal belangrijke trends waarnemen. Zo groeit de populariteit van internationale carrières, emigreren voor een baan is voor jongeren vandaag de dag geen probleem. Voor werkgevers betekent dit dat de vijver van jong talent groter is, maar er ook meer vissers langs de kant staan te hengelen .


De top 10 meest ideale werkgevers per categorie:


Europa's Top 10 Business 


1) Google
2) L'Oréal
3) Ernst & Young
4) Procter & Gamble
5) KPMG
6) BMW
7) McKinsey & Company
8) Unilever
9) PwC
10) Microsoft

 

Europa's Top 10 Engineering 


1) BMW
2) IBM
3) Siemens
4) Google
5) Microsoft
6) EADS
7) Bosch
8) General Electric
9) McKinsey & Company
10) Philips

 

Download hier de onderzoeksresultaten.

 

 

DONDERDAG 13 DECEMBER

 

Gen Y: 'wakker worden, smartphone checken, tandenpoetsen'


Generatie Y leeft om verbonden te zijn en met anderen te communiceren. Uit het Connected World Technology Report van Cisco blijkt hoezeer studenten en young professionals gehecht zijn aan hun smartphone, apps, sociale netwerken en het digitale leven in al zijn facetten.

 

Aan het derde jaarlijkse Cisco Connected World Technology Report namen 1.800 studenten en young professionals uit 18 landen deel, waaronder Nederland. In het onderzoek werd gekeken hoe ‘Gen Y’ internet en mobiele apparaten gebruikt om in contact te blijven met de wereld om hen heen.

 

Nederlanders nog niet verslaafd aan smartphone

Het rapport bevat veel informatie over het smartphonegebruik van jongeren over de hele wereld. De antwoorden van onze Nederlandse respondenten vind je hieronder samengevat in enkele hoogtepunten.

 

smartphones jongeren 


Wakker worden, smartphone checken, tanden poetsen

Ruim vier van de vijf Nederlandse respondenten (82%) checkt ’s ochtends zijn of haar smartphone of er nog nieuwe berichten zijn. Dit is een belangrijk resultaat voor werkgevers, omdat het laat zien dat de werknemer van morgen flexibeler en beter geïnformeerd is en sneller reageert dan de vorige generatie. Gen Y leeft om te communiceren.

 

Zijn we verslaafd aan de smartphone?

66% van de Nederlandse jong volwassenen kan de smartphone zelfs in bed niet laten liggen. Ook bij het eten met vrienden of familie (30%) en zelfs op het toilet (33%) is de smartphone erbij. Ronduit zorgwekkend is het feit dat maar liefst 19% toegeeft de smartphone ook onder het autorijden te gebruiken.

Wereldwijd geeft 20% aan dat ze minstens iedere tien minuten checken of ze nieuwe berichten op hun smartphone hebben. In Nederland zegt 12% dit te doen, terwijl 42% laat weten weliswaar niet voortdurend op z’n smartphone te kijken, maar dit tegenwoordig toch veel vaker doet dan voorheen. Zijn we verslaafd? Nederland kan er nog mee door, maar de cijfers spreken boekdelen.

 

Facebook wint het van Twitter

Ruim de helft (53%) van de Nederlandse respondenten heeft een Twitter-account, maar slechts 8% daarvan plaatst iedere dag minstens een tweet. Wat dat betreft liggen Nederlanders flink achter op het wereldwijde gemiddelde van 21%, waarbij hun leeftijdgenoten uit China (58%), Korea (39%) of Indonesië (38%) er ruim bovenuit steken als het gaat om dagelijks tenminste eenmaal tweeten.

Facebook is in Nederland duidelijk populairder onder de studenten en jonge professionals: 87% heeft een Facebook-account en 37% plaatst daar minimaal een keer per dag een update op. 26% geeft zelfs aan minimaal 1x per uur een update te plaatsen.

 

Mobiele apps zijn belangrijk

De hele wereld is dol op apps. Op de vraag ‘Hoe belangrijk zijn mobiele apps voor je dagelijkse leven?’, zitten de Nederlandse jongvolwassenen aan de onderkant, met 44% dat kiest voor ‘zeer of redelijk belangrijk’. In Duitsland beschouwt 70% mobiele apps als belangrijk. In China zijn ze helemaal dol op hun apps: maar liefst 92% noemt zijn mobiele apps als ‘zeer of redelijk belangrijk’.

 

Lees de samenvatting van het rapport op Dutch Cowboys of ga direct naar het Cisco Connected World Technology Report

 

 

VRIJDAG 14 DECEMBER

 

NRC Top 20: Beste Nederlandse Werkgever investeert in zijn medewerkers

Ook NRC waagt zich sinds dit jaar aan een ranglijst van Beste Nederlandse Werkgevers. In samenwerking met het onderzoeksbureau SatisAction werd onderzocht welke werkgever de beste secundaire arbeidsvoorwaarden biedt en onder welke werkgever de hoogste werknemerstevredenheid heerst.

 

Top 3 beste werkgevers: Macaw, Achmea en Ormit

Uit de resultaten van deze twee onderzoeken is een Top 20 Beste Werkgevers samengesteld. De top 3 van deze lijst wordt gedomineerd door IT-dienstverlener Macaw en respectievelijk zorgverlener Achmea en talent- en leiderschapsontwikkelaar Ormit.

 

Beste Nederlandse Werkgevers 

 

 

Salaris en mooie auto wegen niet op tegen persoonlijke ontwikkeling

Wat deze top 3-spelers met elkaar gemeen hebben is dat het stuk voor stuk werkgevers zijn die blijven investeren in hun medewerkers. Het draait vandaag de dag niet meer alleen om een goed salaris en een mooie auto, jezelf kunnen ontwikkelen en blijven groeien wordt steeds belangrijker. Waar veel bedrijven hun opleidingsbudgetten terugschroeven (in 2010 gemiddeld nog bijna zes procent van de bruto loonsom, in 2012 nog maar 4,4 procent), kiezen deze bedrijven er bewust voor te investeren in hun medewerkers.

 

Bekijk hier alle resultaten van het Beste Werkvers Onderzoek van NRC en SatisAction

 

 

Headlines nieuwsbrief december

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie