Generatie Y& Einstein: weekoverzicht WEEK 30

Door Karlijn Fiesler op 30-07-2010 0 reacties | 2638 views

MAANDAG 26 juli

Helft werknemers negeert bedrijfsregels voor gebruik internet

Personeelslog schrijft over werknemers die het social media beleid van hun werkgever niet opvolgen.  IT-leverancier Cisco wijst op het belang van duidelijke bedrijfsregels omtrent  het gebruik van netwerksites als Hyves, Facebook en Twitter.




Maar uit onderzoek van Cisco blijkt dat de helft van de werknemers zich hiervan weinig aantrekt. En dat bezorgt IT-managers kennelijk slapenloze nachten.

De drie belangrijkste redenen hiervoor:

1)beveiliging van gegevens: informatie die via netwerksites wordt uitgewisseld, is doorgaans minder goed beveiligd dan het bedrijfsnetwerk dat de eigen ICT-afdeling beheert;

2)computercriminaliteit: hackers hebben de mogelijkheden ontdekt om gebruikers van netwerksites (persoonlijke) informatie te ontfutselen;

3)verlies aan productiviteit: het gebruik van netwerksites kan niet alleen leiden tot betere communicatie en samenwerking, maar ook tot productieverlies als werknemers een groot gedeelte van de werktijd gebruiken voor privé-zaken.

De eerste twee punten daar kan ik inkomen. Maar het laatste punt, dat vinden we toch wel héél 1995. Waar is ‘het nieuwe werken’ bij Cisco? Waar werknemers worden afgerekend op hun resultaten en niet op hun surfgedrag?

Wie nieuwe werknemers wil binnenhalen, zal zich toch wat flexibeler moeten opstellen. Immers, generatie Y en Einstein delen graag hun eigen tijd in, nemen heus wel de verantwoordelijkheid en zo niet, dan is het kaf snel van het koren gescheiden.

Het ‘Nieuwe Werken’ is wellicht een zoekterm die Cisco kan invullen bij Google (natuurlijk niet op het werk). Er rolt geheid een waslijst aan handige tips uit voor dit bedrijf.


DINSDAG 27 juli

Mbo-opleidingen weigeren leerlingen om leeftijd

We hebben de Hbo-diplomafraude nog niet eens achter de rug of het Mbo rukt nu op met een nieuw schandaal rondom subsidie. Dit meldt De Vokskrant op dinsdag. Veel twintigers die graag een Mbo-opleiding willen volgen hebben een klacht ingediend bij Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB). Ze werden namelijk geweigerd omdat ze te oud zouden zijn.





De weigering van ‘oudere’ studenten heeft volgens de belangenorganisatie te maken met de subsidie die instellingen krijgen voor leerlingen die afstuderen. “Mbo’s denken waarschijnlijk dat jonge studenten makkelijker en sneller hun opleiding afronden.”

De organisatie heeft meldingen van leeftijdsdiscriminatie door ROC’s in het hele land gekregen. Het is bij wet verboden iemand op grond van zijn of haar leeftijd voor een opleiding af te wijzen. Het is voor het eerst dat JOB hierover zoveel klachten krijgt. “Omdat veel studenten ons niet kennen, vrezen wij dat het om nog grotere aantallen gaat”, zegt een woordvoerder van JOB.

Laten we hopen dat de subsidieregelingen op onderwijsinstellingen binnenkort worden aangepast. Het neigde al naar fraude, maar nu komt discriminatie ook nog om de hoek kijken.


DONDERDAG 29 juli

Studenten en sociale media, ASA en Studentenwerk komen er niet uit

Dit kopte Flexmarkt donderdag op hun website. Terecht. En dat komt door het volgende:

Wat doen al die jongeren nu toch eigenlijk met social media? Het blijft een vraag waarover vele marketing professionals en bedrijven zich blijven buigen. En niet voor niets. Social media, online communities als Facebook, Linkedin of Hyves, zijn perfecte middelen om je doelgroep te bereiken. 

Maar wie zit waar? En wat doen ze daar? En wat denken ze? Genoeg  vragen om oneindig veel onderzoeken te doen en dat is natuurlijk precies wat StudentenWerk ook doet. Maar we zijn niet de enigen. En soms kom je tot de ontdekking dat je hetzelfde onderzoekt als je concullega’s.

Onze vraag luidde:  Pas jij je online profiel aan als je gaat solliciteren? En zo luidde de vraag van ASA uitzendbureau ook. Interessant is dat onze uitkomst totaal verschillend was.






Zo bleek uit ons onderzoek onder 1100 jongeren dat het grootste gedeelte (87%) het tijdens het solliciteren niet nodig vinden om hun online profiel aan te passen of op te schonen.  Het is niet nodig omdat het er netjes uitziet of ‘je neemt me maar zoals ik ben’, is de strekking over het algemeen.

Bij ASA rolt er een compleet andere conclusie uit de machine. 62 Procent van de respondenten geeft hier aan juist rekening te houden met zijn online verschijning en past zijn profielen aan of schermt ze zelfs bewust af tijdens een periode van sollicitaties. Slechts 5 procent geeft aan dat het niet uitmaakt wat er online over hem of haar te vinden is.

He? ? Hoe kan dit?

Allereerst kun je kijken naar het aantal respondenten dat is ondervraagd. 200 mensen is veel, maar is het echt representatief? Vaak genoeg gebeurt het me dat ik een uitslag van een onderzoekspoll nog 3 keer zie verschuiven, naarmate de respondenten toenemen. Maar aangezien de verschillen tussen onze uitslagen zo groot zijn, hou ik deze optie maar voor gezien.

Hierna is de vraag, is het onderzoek van ASA een poll geweest of een onderzoek met open vragen? Of was het een enquête waarin echt doorgevraagd werd? Doorvragen beïnvloeden natuurlijk ook de uitslag.

Last but not least: Wat voor jongeren zijn het eigenlijk die aan het onderzoek meedoen? In welke positie verkeren ze op het moment van onderzoek? De samenstelling van je doelgroep heeft natuurlijk alles te maken met de antwoorden die je vergaart.

StudentenWerk beschikt over een actieve database van ruim 670.000 ingeschreven profielen van studenten. 40% Hiervan volgt een Hbo-opleiding, 32% doet MBO en 28% studeert aan de universiteit. Onze onderzoekspoll werd de afgelopen 2 weken op de persoonlijke profielpagina geplaatst van de studenten. Dit betekent dat de respondenten dus inloggen, voordat ze hun antwoord geven. En dit betekent weer dat het overgrote deel van de respondenten op dat moment dus ook werkelijk op zoek is naar een baan, of dat ze op dat moment al via StudentenWerk een baan hebben. Er is geen andere reden om in te loggen.

Wellicht ziet de samenstelling bij ASA er heel anders uit en kan het uitzendbureau hier nog wat over toelichten. Het liefst door middel van een comment op dit artikel natuurlijk. Zo wordt het dan eindelijk een keer mogelijk om onze marketeers wat duidelijkheid te verschaffen. En de Flexmarkt niet te vergeten!


DONDERDAG 29 juli

Kwart van de jongeren doet aan cyberpesten

In België doet bijna een kwart van de jongeren tussen de 15 en 19 jaar oud aan cyberpesten. Dit blijkt uit een onderzoek dat de universiteit van Leuven onder 800 jongeren heeft gehouden. Twaalf procent van de jongeren blijkt slachtoffer te zijn van pestgedrag op het internet, wat voor het overgrote deel tijdens het chatten gebeurt. Overigens zijn het vooral jongens die cyberpesten.




In  Nederland is het al niet veel beter. Uit onderzoek van communicatiewetenschapper Niels Baas van de Universiteit Twente blijkt dat het cyberpesten al op de lagere school begint. Wat vooral ook blijkt uit zijn onderzoek is dat kinderen zelf vrij weinig snappen van het begrip cyberpesten. Veel van hen dachten dat het om een vorm van hacken ging en gebruiken zelf het begrip ‘online pesten’. Dat is toch een beetje de boot missen, als voorlichting en onderzoek niet dezelfde taal spreekt als de doelgroep.

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie