Top 5 Frustraties bij online solliciteren

Door StudentenWerk op 18-10-2012 0 reacties | 9176 views

Generatie Y houdt van duidelijk, snel en simpel. Wat je dus vooral niet moet doen als je jong talent wilt vinden, is online solliciteren moeilijk maken. Daarmee vergroot je namelijk de kans dat dit grote, doch ongeduldige talent massaal afhaakt...

 

We wisten natuurlijk al een tijdje dat ruim 76 procent van de jongeren op het internet begint bij het zoeken naar werk. En ook dat Google voor de meesten (39%) het belangrijkste startpunt van de banenjacht is. Maar wist je ook dat nog steeds veel jongeren (23%) eerst naar de website van een organisatie surfen waar zij graag willen werken? En dat dit toch zo’n 23.000 mensen zijn?

 

Gek dus dat bedrijven nog vaak cruciale fouten maken op hun wervingssites. Slechte gebruiksvriendelijkheid en navigatie leiden maar al te vaak tot gefrustreerde sollicitanten en dus tot mislukte sollicitaties. We hebben de grootste frustraties op een rijtje gezet.

 

Met stip op 1: Onvindbare wervingssites

Stel je voor: je bent op de homepage van een bedrijf en wilt zien of er vacatures zijn. Je gaat alle tabs langs, maar nergens zie je een duidelijke link naar ‘werken bij’ of ‘actuele vacatures’. Niet erg motiverend. Hoe lang doe jij erover om het ‘werken bij’-gedeelte van deze site te vinden?

 

2. Onvindbare sollicitatieknop
Waar zit die vermaledijde sollicitatieknop?? Wie actief naar werk zoekt, zal zich dat geregeld afvragen. Oh, daar is ie, dat piepkleine linkje tussen alle buttons naar print-, deel- en downloadopties! De sollicitatieknop is de belangrijkste button, dat moet door plaats, vorm en kleur overduidelijk zijn.

 

Dus niet zo:


usability wervingssite

 

...ook niet zo:

 

usability wervingssite

 

...maar wel zo!

 

usability wervingssite

 

3. Geen e-mailbutton?
Als internetgeneratie wil de generatie Y een interessante vacature makkelijk kunnen delen met anderen. Het ontbreken van een e-mailknop is dan ook een nono. Overigens geldt dit ook voor een overload aan opties voor social sharing (zie vorige punt). Het gaat, zoals vaker, om de juiste balans!

 

4. Irritante invulformulieren
Soms zijn invulformulieren zo complex, dat de moed je in de schoenen zou zinken. Onduidelijke vragen en onvolledige dropdownmenu’s zijn veelgehoorde klachten. Ook lastige verhalen over inlogcodes en voorwaardenvelden bij registratie bevorderen afhaakgedrag. Helemaal ergerlijk zijn formulieren waarvan de sessie na vijftien minuten verloopt…waarna je alles helemaal opnieuw moet invullen.

 

5. Vacaturemismatch
Wat wil je weten als je een vacature leest? Precies: hoe groot is de reistijd, wat houdt de functie precies in en wat verdient het? Te vage taal zorgt er maar al te vaak voor dat je een verkeerd, of helemaal geen beeld krijgt bij een vacature. Een mismatch dus.

 

slechte vacaturetekst

 

Bovenstaande Top 5 is afgeleid van de ‘5 Gouden Tips om afhaakmomenten bij online sollicitatie te voorkomen’ op de website Werf-en.nl. Rogier Thewessen, marketingdirecteur en oprichter van StudentenWerk, schreef deze tips op in twee artikelen, die je hier en hier kunt lezen.

Headlines nieuwsbrief oktober

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie