Waarom Google zo populair is bij banenjacht jongeren

Door StudentenWerk op 03-10-2012 0 reacties | 3094 views

Tegenwoordig starten meer jongeren hun online zoektocht naar werk op Google dan op vacaturebanken, zo is te lezen in de nieuwe editie van de E-recruitment gids Vind mY. Vorig jaar lagen de verhoudingen nog anders: toen waren het de vacaturebanken die Google de loef afstaken. In deze blogpost leggen we deze ontwikkeling onder  de loep: hoe komt dit eigenlijk?

 

De invloed van Google groeit van 29% naar 39%
In 2011, toen we het zoekgedrag van de Y-starter voor het eerst onderzochten, begon 31% van de jongeren de online banenjacht op een officiële vacaturebank of jobboard. Nét iets meer dan de groep die de zoektocht startte op Google. Dit jaar zijn de rollen omgedraaid, bleek uit ons onderzoek. De invloed van Google steeg van 29% naar 39%, wat neerkomt op een groei van 26% ten opzichte van het jaar daarvoor.

 

“Zijn hbo- en wo-afgestudeerden plotseling 26% slimmer geworden?”
Heel terecht dus dat de immer scherpe blogger Marc Drees van Recruitment Matters zich afvroeg: “Hoe is een groei van maar liefst 26% (van 29% naar 39%) in één jaar tijd in het gebruik van Google als eerste kanaal om banen te zoeken te verklaren? Zijn hbo- en wo-afgestudeerden plotseling 26% slimmer geworden in het benutten van online kanalen bij hun zoektocht naar een baan?”

 

Drees vindt deze groei “zeer onwaarschijnlijk”. Meestal, zo stelt hij in zijn artikel, is er bij een dergelijke groei sprake van “een of andere verandering in onderzoeksmethodiek, populatie of vraagstelling”. Dat is echter niet het geval, aldus Nic Huiskes, senior research consultant bij TNS NIPO, het instituut dat het onderzoek beide jaren voor StudentenWerk uitvoerde. “We hebben dit jaar exact dezelfde vraag gesteld als in 2011, aan een representatieve populatie van 1.255 hbo’ers en wo’ers in hun laatste studiejaar. De populatie had dezelfde grootte en hetzelfde profiel als vorig jaar.”

 

TNS NIPO onderzoek jongeren online banenzoeken

 

“Geen wereldschokkende toename”
“Dat dit jaar 10% meer jongeren zeggen naar Google te surfen, is dus een feit”, aldus Huiskes. “Dat vind ik geen wereldschokkende toename.” Over het waarom zeggen de cijfers niets. Hier zijn talloze redenen voor te bedenken. Een mogelijkheid is dat meer jongeren recent naar werk hebben gezocht dan een jaar geleden (bijvoorbeeld in verband met de crisis of de langstudeerboete), waardoor zij niet het antwoord geven dat het meest voor de hand ligt, maar wat zij daadwerkelijk hebben gedaan. Het kan ook zijn dat vacaturebanken en jobboards zelf minder populair zijn dan een jaar geleden, waardoor de populariteit van Google automatisch toeneemt.

 

Google wordt steeds ‘vanzelfsprekender’
Een andere verklaring is de innovatie binnen Google. Eén jaar kan in de digitale wereld immers het verschil maken tussen state of the art  en compleet achterhaald. Huiskes ziet in zijn dagelijkse praktijk dat Google steeds ‘vanzelfsprekender’ wordt. “Als wij internetonderzoeken afnemen, moeten mensen daarvoor een URL invoeren in de browser cache. Dit ging zo vaak mis dat wij er nu maar expliciet bij vermelden dat de browser cache niet hetzelfde is als de Google-zoekbalk.”

 

“Jongeren zien Google steeds meer als one-stop-shop”
Henk van Ess, onafhankelijk internetexpert (met focus op Google) en voorzitter van de VVOJ (Nederlandse Vereniging van Onderzoeksjournalisten), neemt dezelfde trend waar. “Ik vind de stijging niet onwaarschijnlijk. Wat de uitkomst van het onderzoek aangeeft, is dat jongeren Google steeds meer zien als one-stop-shop. En dat is in lijn met de recent gewijzigde werkwijze van Google.”

 

Zoekresultaten Google steeds specifieker
Op 1 maart 2012 heeft Google veel gratis diensten, zoals YouTube en Google Maps, aan elkaar gekoppeld om meer inzicht te krijgen in de achtergrond van de gebruiker. Van Ess: “Als je nu ‘werk horeca’ als zoekopdracht ingeeft, kan Google aan jouw zoekgeschiedenis afleiden dat jij veel in Groningen bent, waardoor je vooral vacatures in Groningen te zien krijgt.” De meer gespecificeerde zoekresultaten zouden volgens deze redenering dus een aangepast zoekgedrag van jongeren in de hand hebben gewerkt. 

 

Geen waterdicht antwoord
Zijn dit nu waterdicht antwoorden op de vraag van Marc Drees? Nee, het zijn slechts mogelijke verklaringen. Onderzoek naar zoekgedrag van de Y-starter is en blijft een gedragsonderzoek, en daar kunnen altijd kanttekeningen bij worden geplaatst. Ja, het is een momentopname en ja, mensen kunnen sociaal wenselijke antwoorden geven die afwijken van de werkelijkheid. Aan de andere kant geeft zo’n gedragsonderzoek in elk geval een duidelijke richting aan. Zeker als je de resultaten kunt vergelijken met voorgaande jaren. Daarmee is en blijft het een belangrijk instrument om inzicht te krijgen in onze doelgroep, generatie Y. 



Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie