Employer Branding: 5 redenen waarom je dit niet meer kunt negeren

Door Karlijn Fiesler op 22-08-2012 0 reacties | 10300 views

Staat employer branding in jouw organisatie nog onderaan de lijst? En heb je daar nog een goed excuus voor? Onderzoeken onder werkgevers en werknemers over de hele wereld tonen verhelderende cijfers. Wij hebben deze cijfers op een rij gezet, ze zijn zo verhelderend dat ze al je excuses onderuit halen.

 

88%

Dit is het percentage ex-werknemers dat aangeeft te zijn weggegaan vanwege redenen die niet met geld te maken hebben, zo blijkt uit een onderzoek onder 19.000 respondenten (The Saratoga Institute). In datzelfde onderzoek blijkt dat 89% van de werkgevers juist denkt dat geld de grootste motivatie is voor werknemers om te vertrekken.


Wat betekent dit: Je hoeft een werknemer of kandidaat niet te verliezen aan de concurrent alleen omdat hij meer flappen laat zien. De werknemers van tegenwoordig zijn juist erg gevoelig voor de bedrijfscultuur, flexibiliteit, ontwikkelingsmogelijkheden etc. Wie een kandidaat kan overtuigen met een sterk werkgeversmerk, wint het van de grote budgetten!

 

60%

Dit is het percentage werknemers dat bereid is vacatures van hun huidige werkgever door te mailen naar hun vrienden en familie. Volgens de werkgevers zou dit percentage echter op 23% liggen. (Bernard Hodes Group)


Wat betekent dit: Meer dan de helft van jouw werknemers staat klaar om als ambassadeur van je bedrijf je vacatures te verspreiden. Ze hebben alleen nog wat aansporing nodig, een duwtje in de juiste richting. Misschien zijn ze niet op de hoogte van de openstaande vacatures, of is er nog geen referral programma. Tijd om aan de slag te gaan!

 


55%

Dit is het percentage werknemers dat het belangrijk vindt dat ook anderen graag voor hun werkgever werken. Dit blijkt uit een onderzoek onder meer dan 1.700 organisaties over de gehele wereld. (Employer Brand International)


Wat betekent dit: Jouw werknemer wil graag trots zijn op het bedrijf waar hij/zij werkt. Employer branding gaat dus verder dan het aantrekken van nieuwe kandidaten, het gaat ook om het behoud van de huidige werknemers. En net zoals werknemers niet zomaar vertrekken voor een zak geld, zo zullen ze blijven voor een werkgever waar ze trots op kunnen zijn.

 


51%

Dit is het percentage werkgevers van 632 organisaties over de hele wereld, dat aangeeft verlies te hebben geleden omdat ze niet de juiste mensen op de juiste plek hadden zitten. (Universum EB Insights 2011)


Wat betekent dit: Het gaat er niet om dat je een functie gevuld krijgt, het gaat erom dat je het beste talent weet te vinden voor de juiste vacature. In tijden van crisis is het misschien niet moeilijk om kandidaten te vinden, maar om het beste talent te vinden zul je op een andere manier moeten communiceren, op een andere plek, binnen een veel specifiekere doelgroep.

 

3%

Dit is het percentage werkgevers dat aangeeft geen employer branding strategie te hebben. De respondenten vormden een groep van 175 HR, communicatie en marketing professionals.51% geeft aan wel een duidelijke strategie te hebben en het overige percentage bestond grotendeels uit bedrijven die hiermee bezig waren. (Bernard Hodes Group)


Wat betekent dit: 97% van je concurrenten is actief bezig met een employer brand strategie, je kunt nu niet meer achterblijven. Terwijl jij achterover leunend wacht op de kandidaten die reageren op de geplaatste vacature, hengelt de concurrent in jouw talent pool door te communiceren over zijn bedrijfscultuur, interessante secundaire arbeidsvoorwaarden, ontwikkelingsmogelijkheden en een eigentijdse visie die jong talent aanspreekt. Als je nu niet instapt, kun je nog wel eens gaan verliezen omdat je niet de juiste mensen op de juiste plek hebt zitten....

 

bron: ere.net

 

 

Headlines nieuwsbrief augustus

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie