Generatie Y nieuwsoverzicht juni

Door StudentenWerk op 29-06-2012 0 reacties | 1775 views

Maandag 25 juni

Gen Y-evoluties voor marketeers

Generatie Y is de meest marketingbewuste generatie ooit. Maar wat zijn de drijfveren van deze grillige generatie en hoe kunnen wereldmerken nu echt in contact komen met de jongeren in de wereld? Onderzoeksbureau InSites Consulting heeft op basis van gesprekken met jongeren uit 15 verschillende landen 10 interessante evoluties verzameld die het dagelijkse leven van deze generatie beschrijft, daaruit blijkt o.a. dat Generatie Y:

  • Social media als belangrijkste nieuwsbron ziet;
  • Waardering heeft voor bedrijven die heldere en maatschappelijke doelen stellen en hiernaar handelen zonder er over op te scheppen;
  • Huizen veelal huurt en/of deelt;
  • Graag in het buitenland werkt of studeert;
  • Langer thuis woont vanwege de crisis;
  • Reality-TV nooit saai vindt;
  • Graag in de stad fietst;
  • Samenwerken belangrijk vindt en leeftijdsgenoten worden gezien als een belangrijke informatiebron;
  • Vrienden en ouders als ware helden ziet;
  • Emotioneler is dan voorgaande generaties.

Wij behandelen op ons weblog de vijf interessantste punten.

 

Wil je het hele artikel lezen, met daarin 10 Generatie Y evolutiepunten voor marketeers? Lees dan het hele artikel: 10 Gen Y-evoluties voor marketeers

 

 

Woensdag 20 juni


Eén derde van de werknemers is bereid twee deeltijdbanen te combineren

 

Een derde van de Nederlandse werknemers is bereid twee deeltijdbanen naast elkaar te accepteren om zijn kansen op de arbeidsmarkt te behouden. Vooral hoger opgeleiden, jongeren en 45-54-jarigen zien dat wel zitten. Vier op de vijf ouderen (54-plus) voelen er echter niets voor om twee banen te combineren. Dat blijkt uit onderzoek van het ministerie van Sociale zaken en Werkgelegenheid.

 

Bijscholing in tijden van crisis
Een opvallende uitkomst van het onderzoek is dat zeven op de tien hoogopgeleiden bereid zijn bijscholing te volgen om aantrekkelijk te blijven op de arbeidsmarkt. Dat geldt slechts voor de helft van de laagopgeleiden.

 

Niet van werkgever veranderen uit angst
Uit het onderzoek blijkt verder dat de angst voor het verlies van een vast contract en de zekerheid van de huidige baan de belangrijkste drijfveren zijn voor werknemers om niet van werkgever te veranderen. Daarmee lijkt het erop dat de komende (crisis)tijd veel mensen op hun plek blijven zitten, onder hun opleidingsniveau werken en binnenkort dus wellicht twee deeltijdbanen met elkaar combineren.

 

Lees het hele artikel: Derde werknemers voelt voor twee bijbanen


Dinsdag 12 juni

 

Generatie Y wil meer uitdaging in het werk

 

 

Medewerkers jonger dan 26 jaar zijn minder tevreden over de uitdaging in hun werk dan hun oudere collega’s. De jonge werknemers willen het liefst ieder jaar of iedere twee jaar iets anders. Dat blijkt uit een analyse van de resultaten van ruim 5200 afgenomen Factor 4 Index onderzoeken.

 

 

Jonge medewerkers willen gestuurd worden op resultaat
Volgens Emiel van Kalken van Digicoaches is Generatie Y ontevreden over de uitdaging in het werk omdat deze jonge medewerkers gestuurd willen worden op resultaat, terwijl hun leidinggevenden gewend zijn te sturen op ‘hoe’ ze iets moeten doen.

 

Werkdruk
De jongere werknemers zijn wel meer tevreden dan hun oudere collega’s als het gaat om de werkdruk. Dit komt doordat jongeren minder vaak een verantwoordelijke functie hebben en over het algemeen laconieker tegen werk aankijken dan de ouderen. Ook kunnen jonge medewerkers veel beter omgaan met de overvloed aan informatiestromen, waarmee oudere medewerkers tegenwoordig kampen.

 

Zonder jonge generatie stopt het arbeidsproces
De experts zijn het er over eens: het talent van Generatie Y is in de toekomst hard nodig. Zonder deze jonge generatie stopt op een gegeven moment het arbeidsproces. Door de vergrijzing krijgen we over een aantal jaar te maken met arbeidskrapte. Daarnaast is de grenzeloze ambitie en het enthousiasme van Generatie Y broodnodig om geïnspireerd te blijven.

Vroeger was werk misschien gewoon werk, nu is het belangrijk dat werknemers zich erin kunnen bewijzen en dat het ook nog eens leuk en uitdagend is. Wil je als werkgever de Generatie Y aan je binden dan moet je dus voor een uitdagend toekomstperspectief zorgen. Als dat toekomstperspectief onvoldoende duidelijk is, denken jongeren dat ze niet vooruit kunnen en gaan ze weg, zo blijkt uit het onderzoek.

 

 

Lees het hele artikel: Generatie Y wil meer uitdaging in werk

 

Donderdag 8 juni

Kwart van de starters heeft spijt van studiekeuze

Een kwart van de huidige afstudeerders en jongste starters geeft aan dat ze een andere studie hadden gekozen, als ze hadden geweten van de huidige economische crisis en de impact ervan op de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit Het Arbeidsmarkt Trend Onderzoek (ATO) van Intelligence Group in opdracht van StudentenWerk.

Concessies op de arbeidsmarkt
Dat studenten en starters hun mening over de arbeidsmarkt hebben bijgeschaafd, is inmiddels wel duidelijk, daar schreef ik twee weken geleden ook al over. Toen bleek dat studenten de kans op het vinden van een passende baan somber inzagen. Nu blijkt uit het Arbeidsmarkt Trend Onderzoek dat studenten en starters om die reden concessies doen op de arbeidsmarkt. Meer dan de helft (57%) is bereid om bij de eerste fulltime baan onder zijn of haar niveau te werken. 59% gaat ook akkoord met een lager salaris, als dit betekent dat ze een baan kunnen krijgen die bij hun studie past.

 

Afstudeerders gaan het liefst meteen aan het werk
De crisis weerhoudt het merendeel van de respondenten er niet van om na de studie meteen te gaan solliciteren. 60% gaat direct op zoek naar een baan. 15,5% gaat liever doorsturen. 10% weet het nog niet en de rest is verdeeld over reizen, starten als zzp’er of een tijdelijk baantje tot ze weten wat ze willen.

Lees het hele artikel: Economische crisis ondermijnt arbeidsvertrouwen starters: Kwart van de starters heeft spijt van studiekeuze

 


Woensdag 7 juni

Apple en Google populairste werkgever onder studenten

 

Economiestudenten gaan na hun studie graag aan de slag bij Apple en techniekstudenten zien zichzelf het liefste werken bij Google. Deze twee grote bedrijven blijken onder studenten, die techniek, economie, IT en natuurwetenschappen studeren, de populairste werkgevers te zijn. Dat blijkt uit onderzoek van Universum naar de baanvoorkeuren van Nederlandse studenten. 

 

 

Vorig jaar verkozen de economiestudenten in hetzelfde onderzoek Google nog boven Apple en prefereerden de techniekstudenten Philips boven Google.  

 

Populaire Nederlandse bedrijven
Studenten geven met name de voorkeur aan bekende, succesvolle en uitdagende werkgevers. Ook Nederlandse bedrijven zijn populair onder studenten. Zo neemt Heineken de tweede plaats in achter Apple onder de economiestudenten, gevolgd door KLM (4), Unilever (6) en Rabobank (7). Philips (2) blijft onder de technologiestudenten bovenin meedraaien. Ook Shell (4), Rijksoverheid (6), TNO (7) en KLM (8) doen het goed.

 

Flexibele baan die aansluit bij interessese
Het onderzoek heeft niet alleen uitgewezen welke bedrijven populair zijn onder studenten, maar ook wat zij van hun toekomstige werkgever verwachten. Studenten willen het liefst een baan die flexibiliteit biedt en aansluit bij hun interesses.

 

Lees het hele artikel: Apple en Google populairst onder studenten

 

Headlines nieuwsbrief juni

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie