Pay it Forward: Een energieke Internal Branding case van StudentenWerk

Door Karlijn Fiesler op 26-04-2012 1 reactie | 4108 views

Ooit wel eens de film Pay it Forward gezien? Over het jongetje dat een huiswerkopdracht meekrijgt: Verzin een idee waarmee je kunt de wereld kunt verbeteren. Hij bedacht het geniale, uiterst eenvoudige concept van één persoon die voor drie verschillende, onbekende medemensen een goede, onzelfzuchtige daad moest doen. De enige tegenprestatie was dat deze drie mensen hetzelfde moesten doen voor weer drie anderen. Pay It Forward.

 

Pay it forward

 

Dit Pay It Forward principe is zo simpel, maar toch zo krachtig, dat we het bij StudentenWerk in de maand april twee weken lang hebben ingezet als internal branding campagne.

Internal Branding Campagne?

Juist. Een campagne die we intern voeren om elk kwartaal een specifieke kernwaarde van StudentenWerk weer bij de medewerkers ‘top of mind’ te krijgen. Zoals dat zo mooi heet. Iets wat elk bedrijf regelmatig zou moeten doen ten behoeve van het Employer Brand. Je kunt bijvoorbeeld wel zeggen dat bij jouw organisatie ‘ambitie’ hoog in het vaandel staat, maar als 50% van jouw medewerkers al vijf jaar op dezelfde stoel achterover leunen met dezelfde taken als aan het begin van hun carrièrepad, dan ontdek ik een discrepantie.

 

Zet de merkwaarde ‘energiek’ top of mind bij onze medewerkers

zo luidde de opdracht die op de afdeling Interne Communicatie binnenkwam. ‘Energiek’ dat is nog al een breed begrip vonden wij. En wat verstaan onze collega’s eigenlijk onder energiek? Ten slotte dragen zij deze merkwaarde namelijk zelf uit, als het goed is. Na een gezamenlijke brainstormsessie tijdens het jaarlijkse Kick Off evenement van StudentenWerk ontdekten we wat onze collega’s verstaan onder de merkwaarde ‘energiek’: Gezondheid, sporten, positivisme, collegialiteit, enthousiasme. Energiek = je goed voelen.

 

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze collega’s zich goed voelen?

zo luidde vervolgens de vraag die we onszelf stelden. Zonder dat het ze van bovenaf wordt opgelegd, zonder dat het iets is dat de organisatie voor haar medewerkers regelt. Het moest iets zijn dat echt gaat leven onder de medewerkers. Het moest ‘echt’ zijn, energie opleveren, een goed gevoel geven en niet te veel moeite kosten. Dat laatste hadden we er zelf bij bedacht, maar eerlijk is eerlijk: een goed idee moet ook simpel zijn. En zo kwamen we bij Pay It Forward. Want waar krijg jij op je werk nu echt een goed gevoel van? Zo’n lekker gevoel, waardoor je er weer even tegenaan kan? Juist: een mooi, oprecht, persoonlijk compliment van een collega. Zo simpel kan het zijn.

 

Ontvang een compliment en pay it forward

zo luidde de complimentenactie die we vervolgens organiseerden begin april. Het concept is simpel: Start met twee mensen binnen de organisatie, die allebei een (gemeend) compliment geven aan twee verschillende collega’s. Dit compliment neem je op met de camera van je telefoon (iedereen binnen StudentenWerk heeft een smartphone) om het vervolgens te uploaden op het speciale YouTube Energie kanaal van StudentenWerk.

De mensen voor wie het compliment bedoeld is, krijgen vanuit een speciaal mailadres, in ons geval “de meisjes van het compliment”, een berichtje dat iemand een compliment voor ze heeft achtergelaten op het kanaal van StudentenWerk. 'Geniet van je compliment en geef hem door', is de boodschap.

 

 

Output: energie, ontroering en een positieve vibe door het hele bedrijf

Naast de veelal positieve reacties hoorden we aan het begin van de actie nog hier en daar wat morren: “Dat is toch niet spontaan meer, als het voor opgezet is?”. Maar al gauw werden de complimenten persoonlijker, creatiever en hoorden we steeds meer positieve geluiden terug. Sommigen waren al aan het bedenken wie zij graag zouden complimenteren en waarom, anderen kregen bijna tranen in hun ogen van ontroering als ze een compliment van hun collega binnen kregen.

 

Het resultaat: 146 oprecht, mooie complimenten

Een complimentenkanaal vol positiviteit en energie. Een video feed van inmiddels 146 collega’s die hierop een oprecht, mooi compliment hebben ontvangen. Dat is zo'n 75% van onze medewerkers. En het mooiste is nog: de campagne liep twee weken geleden af, maar de complimenten komen nu nog steeds binnen. Raad eens hoeveel energie wij van deze ‘Internal Branding Campagne’ kregen…

 

Headlines nieuwsbrief april

 

Reacties

26-04-2012

Chantal:

Tof project! Dat zouden meer bedrijven moeten doen. :)

Plaats jouw reactie