Generatie Y nieuwsoverzicht maart

Door StudentenWerk op 30-03-2012 0 reacties | 2639 views

 

Met onder andere: Vijf aandachtspunten voor het werven van de generatie Y; Uitzendkracht wil gelijke behandeling, en: Jonge werknemer zoekt naar persoonlijke klik, vooral de contactpersoon in een werving- en selectieprocedure is belangrijk.

 

VRIJDAG 23 MRT

 

Jonge werknemer zoekt naar persoonlijke klik met werkgever

 

Jongeren op de arbeidsmarkt vinden het belangrijk dat er een klik is met hun (toekomstige) organisatie, leidinggevende en collega’s. Deze jonge medewerkers verwachten extra aandacht en willen graag dat hun toekomstige werkgever interesse toont in hun drijfveren en motieven. Dat blijkt uit onderzoek van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie onder bijna 4000 personen in de leeftijdsgroep van 18 tot 25 jaar.  

 

Jongeren willen een persoonlijke benadering
Jonge werknemers in de leeftijd van 18 tot 25 jaar vinden het belangrijk dat zij zich in de visie van de organisatie kunnen vinden. Om als werkgever aantrekkelijk te zijn voor deze jongere werknemers is het van belang hen extra aandacht te geven en ze persoonlijk te benaderen. In een sollicitatiegesprek praten ze het liefst met iemand die zich goed in hen kan verplaatsen.

 

Uit deze onderzoeksresultaten kun je concluderen dat de contactpersoon in de werving- en selectieprocedure dus erg belangrijk is voor met name jonge werknemers. Deze groep mensen wil zich graag kunnen verliezen in de missie van een organisatie en wil hierover praten met mensen die ook geïnteresseerd zijn in hún drijfveren. Als recruiter kun je hiervan profiteren door hier in de werving en selectie op in te spelen.

 

Lees het hele artikel: Jonge werknemer zoekt naar persoonlijke klik

 

DONDERDAG 22 MRT

 

Generatie Y zwaar geraakt door recessie

Generatie Y, de eerste generatie die met internet en met mobiele telefoons is opgegroeid, zou de nieuwe generatie ‘goudhaantjes’ worden. Marketeers dachten een goede tijd aan de doelgroep te beleven door hen op talloze (online) manieren te kunnen benaderen. De economische crisis gooide echter roet in het eten. Dat schrijft Matt Townsend naar aanleiding van een recent onderzoek van onderzoeksbureau Pew onder Generatie Y  in de Verenigde Staten.

Klik op onderstaand plaatje voor de volledige afbeelding

 

42% van de Y’ers betaalt rekeningen niet op tijd
Onderzoeksbureau Pew zette enkele onthutsende statistieken op een rij. Duidelijk is dat de jongeren van deze tijd het veel slechter hebben dan hun voorgangers. Gezinnen waarin het hoofd jonger dan 35 jaar is, zagen hun netto bezittingen tussen 1984 en 2009 met 68% dalen. Vanwege financiële zorgen betaalt 42% zijn rekeningen niet op tijd, heeft 45% zijn autogebruik aangepast vanwege de hoge benzineprijs en heeft 49% van de 18- tot 34-jarigen een baan aanvaard om rekeningen te kunnen betalen en niet omdat ze het een leuke baan vinden.

 

Huwelijk en gezinsuitbreiding uitgesteld
Ook het sociale plaatje verandert door de recessie. Zo heeft 20% het huwelijk uitgesteld vanwege financiële zorgen en wacht 22% nog even met de uitbreiding van het gezin. Sommige jongeren moeten de broekriem helemaal aanhalen: 24% is al tenminste één keer opnieuw bij zijn ouders ingetrokken om geld te besparen.  

Ik heb uit het onderzoek slechts de cijfers gehaald die voor onze Y’ers uit Nederland ook representatief kunnen zijn.

 

Als je het hele onderzoek van Pew bekijkt kun je (gelukkig) concluderen dat het vaak wel typisch Amerikaanse cijfers betreft. Zo blijkt bijvoorbeeld dat 39% van de Amerikaanse jongeren vanwege financiële zorgen geen enkele vorm van ziektekostenverzekering heeft. In Nederland is zoiets gelukkig nog ondenkbaar.

 

 

WOENSDAG 21 MRT

Het Nieuwe Werken: niet iedereen wil vrijheid


Het Nieuwe Werken is geen vooruitgang voor mensen die behoefte hebben aan structuur en feedback. Meer eigen verantwoordelijkheid, thuiswerken en flexibele werktijden motiveren hen niet extra. Het verbetert hun creatieve prestaties evenmin. Dat blijkt uit onderzoek van psycholoog Marjette Slijkhuis aan de Rijksuniversiteit Groningen.

 

 

Vaste werktijden op een vaste plek
Het Nieuwe Werken dat de afgelopen jaren in opmars is, heeft, voor zowel werkgever als werknemer, vele voordelen. Toch blijkt uit het onderzoek dat deze zogenaamde voordelen niet voor iedereen gelden. Werkgevers moeten rekening houden met een groep werknemers die niet geïnteresseerd is in meer vrijheid en meer eigen verantwoordelijkheid. Deze groep wil juist een duidelijke structuur, veel zekerheid en doet zijn werk het beste op vaste werktijden en op een vaste plek. Ook stellen deze mensen het op prijs wanneer hun werkwijze stap voor stap wordt gecontroleerd door de baas.

 

Jongeren willen leiding
Er wordt vaak beweerd dat jongeren meer behoefte hebben aan vrijheid dan ouderen, maar ook onder de studenten bleek een duidelijke groep behoefte te hebben aan een controlerende vorm van feedback, aldus Slijkhuis.

 

Lees het hele artikel: Het nieuwe werken niet voor iedereen een vooruitgang

 

MAANDAG 12 MRT


Uitzendkracht wil gelijke behandeling

 

Uitzendkrachten willen hetzelfde behandeld worden als hun collega’s met een contract. Dat blijkt uit een enquête van FNV Bondgenoten onder ruim 1300 uitzendkrachten.

 

Geen extraatjes voor uitzendkrachten
De uitzendkrachten vinden het belangrijkste dat zij hetzelfde verdienen als hun collega's. Nu geeft bijna 70% aan minder te verdienen. Dat verschil komt o.a. door het niet krijgen van toeslagen, een 13e maand of andere bonussen. Een ander belangrijk onderwerp voor uitzendkrachten is doorbetaling bij ziekte. Nu is de eerste ziektedag voor rekening van de uitzendkracht.

 

 

Minder betaald voor hetzelfde werk
Enerzijds is er wel wat te zeggen voor dit verschil. Je moet je een contract natuurlijk ‘verdienen’ anderzijds is het voor uitzendkrachten niet echt motiverend dat zij minder betaald krijgen dan een werknemer met een contact, terwijl ze misschien wel hetzelfde werk verrichten. Volgende week woensdag starten de onderhandelingen over een nieuwe cao voor uitzendkrachten. FNV Bondgenoten gaat naar aanleiding van de enquête prioriteit geven aan gelijke beloning en doorbetaling bij ziekte.

 

Lees het hele artikel: Uitzendkracht wil gelijke behandeling

 

WOENSDAG 7 MRT

Vijf aandachtspunten voor het werven van generatie Y

 

Het werven van de huidige generatie jongeren vraagt andere strategieën dan bij oudere generaties. De nieuwste generatie werknemers is onafhankelijker, heeft een andere kijk op werk en communiceert anders. Marieke van Heek, recruitment docent, geeft vijf aandachtspunten waar je op moet letten bij het werven van deze jonge professionals.

 

1) Geen selectie maar talentontwikkeling
Leg de focus niet alleen op het invullen van de vacature maar kijk ook wie er in potentie interessant kan zijn voor je bedrijf, niet alleen voor nu maar ook voor in de toekomst. Onderhoud contact met je jonge talenten, bijvoorbeeld door het organiseren van inhousedagen, workshops en gastcolleges binnen het bedrijf.


2) Breng je merk tot leven
Jong talent valt niet per definitie voor een groot, bekend merk met een award op zak. Maar juist voor een merk met een duidelijk verhaal (visie, missie, doelstellingen). Vertel geen algemeen marketingverhaal, maar laat met concrete voorbeelden zien hoe jouw bedrijf het verschil maakt.

 

3) Neem je organisatie onder de loep
Jonge talenten zijn feedbackjunks, ze willen gestuurd worden op output en houden van verantwoordelijkheid in hun werk. Als je dit talent binnen wil halen en wil behouden, is het goed om ze hierin tegemoet te komen. Vraag je af of het bij jouw organisatie zo geregeld is, want de generatie verwacht dit van je.

 

4) Hou je organisatie lerend
Nieuw talent is voortdurend op zoek naar uitdagingen en nieuwe projecten. Hou je organisatie lerend en hou niet te veel vast aan functieprofielen, zo zorg je dat jong talent veel beter kan excelleren in jouw organisatie. Vertel ze in het gesprek wel concreet hoe ze zich bij jou kunnen ontwikkelen, anders haken ze alsnog af.

 

5) Focus op beleving
Jong talent wil jouw organisatie beleven, in al zijn openheid en in alle disciplines. Zet daarom de deuren permanent open. Het gaat er niet alleen om dat kandidaten reageren op een baan, maar dat ze met je in gesprek willen. Ga het gesprek aan en kijk wat je elkaar te bieden hebt.


Lees het hele artikel: Werven van de generatie Y – vijf aandachtspunten

 

 

Headlines nieuwsbrief maart

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie