Generatie Y nieuws wk 10 met o.a. IT-student kiest voor bedrijfsleven

Door Lisa Klijn op 09-03-2012 0 reacties | 2632 views

DINSDAG

 

Ondernemende studenten aangemoedigd

Ondernemende studenten die in hun laatste studiejaar een eigen bedrijf hebben, mogen straks de winst na afstuderen volledig houden. Ook stelt het kabinet €15 miljoen ter  beschikking om onderwijs en ondernemerschap dichter bij elkaar te brengen.

 

Vroeg geleerd is oud gedaan
Volgens minister Verhagen kan de kiem voor een succesvolle carrière als ondernemer niet snel genoeg gelegd worden. “Ondernemerschap is niet altijd makkelijk. Het vraagt creativiteit, zelfredzaamheid en doorzettingsvermogen”, aldus de minister. “Je kunt die eigenschappen niet vroeg genoeg leren”.



Einde aan straf op succes
Daarmee komt er eindelijk een einde aan de ‘straf op succes’. Te vaak stuitte de studerende ondernemer nog op praktische belemmeringen. Zo moesten studenten hun studiefinanciering terugbetalen als ze in hun laatste studiejaar te veel winst maakten met hun eigen bedrijf, ook als dit na het afstuderen gebeurt. Begin dit jaar berichtten we in het Generatie Y nieuws al over de populariteit van het zelfstandig ondernemen onder jongeren, dus dit lijkt me een zeer welkome regel voor deze groep ondernemers.

Lees het hele artikel: Studentondernemers mogen winst uit laatste studiejaar behouden

 

DINSDAG

Jongeren winnen het van 55-plussers op de arbeidsmarkt

 

Het aantal vacatures daalt, maar bedrijven kunnen wel kiezen uit veel gegadigden. Met name jongeren, die eerder langer in de schoolbankjes zijn gebleven en nu volop de arbeidsmarkt op komen, worden veel vaker aangenomen dan ouderen. Dat blijkt uit cijfers van het UWV.

 

2% van de vacatures wordt vervuld door 55-plussers
Bij een krappe arbeidsmarkt zijn werkgevers minder snel geneigd mensen aan te nemen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, zoals werklozen, ouderen, ongeschoolden en gehandicapten. Van de 650.000 vacatures werd 37% vervuld door jongeren, en slechts 2% door 55-plussers.

 

In de economische recessie komt er dus niet veel terecht van een ouderenbeleid of het aannemen van arbeidsgehandicapten. Voor jongeren is het positief dat zij de voorkeur genieten boven deze ouderen. Het is voor hen natuurlijk een goede kans om ervaring op te doen op de arbeidsmarkt.

 

Lees het hele artikel: Ouderen leggen het af tegen jongeren op de arbeidsmarkt

 

WOENSDAG

 

IT-student kiest voor bedrijfsleven

57% van de IT-studenten werkt na zijn studie het liefst voor een profit organisatie en 26% start liever een eigen onderneming. Dat blijkt uit onderzoek van IT-detacheerder Neomax onder 940 Nederlandse IT-studenten op mbo- en hbo-niveau.

 

Student vindt non-profitorganisatie minder interessant
83% van de studenten is enthousiast over een toekomst in het bedrijfsleven. Werken bij een overheidsinstelling of non-profitorganisatie vinden de jonge IT’ers minder interessant, respectievelijk 12% en 5% geeft daar de voorkeur aan. Daarmee geven studenten een duidelijke voorkeur voor commerciële instellingen.   

 

 

Social media tijdens werktijd onbelangrijk
Het onderzoek bracht ook de behoeften van de aanstormende IT’ers in kaart. Deze verschillen eigenlijk weinig van eerdere onderzoeken die we hebben gezien. Met name de sfeer en de doorgroeimogelijkheden zijn belangrijk bij de keuze voor een werkgever, het salaris wordt veel minder belangrijk geacht. Opvallend: vrije toegang tot social media tijdens werktijd wordt als onbelangrijk ervaren.

 

Lees het hele artikel: IT-student kiest liever voor bedrijfsleven

 

WOENSDAG

Vijf aandachtspunten voor het werven van generatie Y

 

Het werven van de huidige generatie jongeren vraagt andere strategieën dan bij oudere generaties. De nieuwste generatie werknemers is onafhankelijker, heeft een andere kijk op werk en communiceert anders. Marieke van Heek, recruitment docent, geeft vijf aandachtspunten waar je op moet letten bij het werven van deze jonge professionals.

 

Geen selectie maar talentontwikkeling
Leg de focus niet alleen op het invullen van de vacature maar kijk ook wie er in potentie interessant kan zijn voor je bedrijf, niet alleen voor nu maar ook voor in de toekomst. Onderhoud contact met je jonge talenten, bijvoorbeeld door het organiseren van inhousedagen, workshops en gastcolleges binnen het bedrijf.  


Breng je merk tot leven
Jong talent valt niet per definitie voor een groot, bekend merk met een award op zak. Maar juist voor een merk met een duidelijk verhaal (visie, missie, doelstellingen). Vertel geen algemeen marketingverhaal, maar laat met concrete voorbeelden zien hoe jouw bedrijf het verschil maakt.

Neem je organisatie onder de loep
Jonge talenten zijn feedbackjunks, ze willen gestuurd worden op output en houden van verantwoordelijkheid in hun werk. Als je dit talent binnen wil halen en wil behouden, is het goed om ze hierin tegemoet te komen. Vraag je af of het bij jouw organisatie zo geregeld is, want de generatie verwacht dit van je.

 

Hou je organisatie lerend
Nieuw talent is voortdurend op zoek naar uitdagingen en nieuwe projecten. Hou je organisatie lerend en hou niet te veel vast aan functieprofielen, zo zorg je dat jong talent veel beter kan excelleren in jouw organisatie. Vertel ze in het gesprek wel concreet hoe ze zich bij jou kunnen ontwikkelen, anders haken ze alsnog af.

 

Focus op beleving
Jong talent wil jouw organisatie beleven, in al zijn openheid en in alle disciplines. Zet daarom de deuren permanent open. Het gaat er niet alleen om dat kandidaten reageren op een job, maar dat ze met je in gesprek willen. Ga het gesprek aan en kijk wat je elkaar te bieden hebt.


Lees het hele artikel: Werven van de generatie Y – vijf aandachtspunten

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie