De uitzendbranche: "Totaal niet innovatief".

Door Gastblogger op 06-02-2012 0 reacties | 2742 views

Trendwatcher en blogger Samir ter Lüün interviewt Rogier Thewessen, oprichter en directeur marketing van StudentenWerk.

 

Rogier Thewessen

Hoe begon het?
In 2000 met een vacaturebank: studentenwerk.nl. Toen een klant vroeg of we ook konden uitzenden zijn we hier bij toeval in beland. Het bleek de continuïteit die we zochten. Voor we het wisten deden we het anders dan anderen. Die hadden een winkel, wij hadden het internet. Hierdoor hebben we heel veel aanbod: 5000 nieuwe inschrijvingen per week  en nu 900.000 kandidaten in de database, 60% van studerend Nederland staat erin.  


Hoe vang je 5000 inschrijvingen per week?
We hebben een netwerk van ongeveer 22 websites met vacatureaanbod waar we zoekmachineoptimalisatie op los laten. De vindbaarheid is heel groot. Wij hoeven de kandidaten niet meer te werven, maar alleen te selecteren. En we blijven werven. Veel bedrijven denken zo niet. Die zoeken alleen mensen die precies passen en direct nodig zijn, maar je kan niet inschatten wat je zoekt over 5 jaar. In onze visie heeft ieder bedrijf een eigen database nodig. En het brengt de wervingskosten omlaag.

 

Je kunt ze vangen, maar hoe bind je ze?
We hebben bijvoorbeeld een volgsysteem. Eens in de zoveel tijd komen mensen naar boven in je dashboard. Er wordt altijd maar gedacht dat een database actueel moet zijn, maar dat is helemaal niet relevant. Het gaat erom dat je bereik creëert. Iemand wordt niet boos als hij 2 jaar geen mail van je krijgt. Die wordt blij als je uiteindelijk iets beters voor hem hebt.

 

Wat weet je van een geworven kandidaat?
Alles.  Ik zal het je laten zien. We hebben een eigen systeem. Alle uitzenders kopen systemen, maar dan heb je niets bijzonders.  Je kunt kandidaten op van alles selecteren: opleidingen, beroepsgroep, alle universiteiten, wanneer ze klaar zijn met hun studie, en het laatst hebben ingelogd. Cv’s  doorzoeken we met keywordsearch. We volgen welke vacatures iemand  bekijkt en  kunnen makkelijk de hele database mailen. Het systeem werkt supersnel en we hebben altijd voldoende mensen waardoor we 100% levering garanderen.


Wat doen jullie met social media?
Makkelijk kunnen inloggen via social media en referral via Facebook. We zeggen: ‘post een vacature op Facebook, want dan kan je met je vrienden werken’.
Iedereen denkt dat alles straks via Facebook gaat. Daar geloof ik niet in, want het is hartstikke moeilijk om conversies te maken op Facebook. Mensen zijn gefocused op wat hun vrienden doen en op die banners wordt nauwelijks geklikt. Het is additioneel interessant maar niet de toekomst van werving.


Wat is je nummer 1-wens op technologisch gebied?
Ik wil graag interactieve vacatures. Veel mensen reageren niet op een vacature als ze er vragen bij hebben. Dat is een afhaakmoment. Zorgen dus dat je vragen kunt stellen, die vervolgens user generated content worden. Recruiters leren hierdoor betere vacatures te maken.

We willen ook sites neerzetten voor klanten met hun eigen voorkantje erop. Dit levert die bedrijven heel veel inschrijvingen op. Ze krijgen het systeem dat wij ook hebben. Aanvullend kunnen we campagnes bieden voor zoekmachineoptimalisatie en adverteren via zoekmachines.


Zijn er ontwikkelingen in de uitzendbranche waar jullie op inspringen?
Ik vind de uitzendbranche redelijk traditioneel. Totaal niet innovatief. Als ik met uitzendbureaus praat, hebben ze ook geen interessant wervingsverhaal. Ze hebben winkels, internet snappen ze niet. Het zijn meer salesmachines en niet gefocused op technologie.

 

Waarom hebben jullie nog offline vestigingen?
We dachten eerst dat we ze niet nodig hadden, maar we hebben ze wel nodig. Mensen zetten de wekker niet voor een website, je moet de mensen zien. Online uitzenden geloof ik niet in.
Daarnaast zijn kleine teams zijn goed te managen. Hoe groter het kantoor, hoe minder efficiënt.
En iemand in Eindhoven wil gewoon een 040-nummer kunnen draaien en aangesproken worden in zijn eigen taal. We doen wel alles op afspraak, zonder inloop.

 

Gaan jobboards ook uitzenden?
Er zijn al marktleiders die hier over nadenken. Ook hun marges staan onder druk door de komst van freemiummodellen.

 

En inleners die jobboards starten?
De techniek van een jobboard is niet moeilijk maar om goede posities in zoekmachines te behalen en een groot aanbod te creëren is wel moeilijk. Grote bedrijven zie ik dit niet doen. Maar grote bedrijven hebben wel een employer brand en mensen zoeken op werken bij een bepaald bedrijf.

 

Samir ter Lüün werkt als Trendwatcher markt en maatschappij bij CTB Flex, softwareleverancier voor de uitzendbranche. Op www.samirterluun.nl schrijft hij over trends en innovatie in de uitzendbranche.

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie