Het gebruik van Twitter door Gen Y hangt af van leeftijd

Door Karlijn Fiesler op 02-07-2010 0 reacties | 2842 views

Waarom zit Gen Y niet op Twitter?

 

Deze vraag probeert Gini Dietrich, zelf onderdeel van de Generatie  Y, te beantwoorden in een artikel op de website spinsucks.com . Ik wil de vraag anders stellen: Welke Gen Y zit niet op Twitter?

 

Jongeren zijn overal online te vinden en wie gebruikt maakt van Hyves en Facebook komt een hoop over ze te weten. Maar Twitter is voor de generatie Y toch een ander verhaal, daar schreven we al eerder over.

 

Bij dit social medium gaat het vooral om actief netwerken, waarbij je deelneemt aan discussies of ideeën deelt met je volgers middels het maximale gebruik van 140 tekens. Drempels worden verlaagd en voor je het weet heb je jezelf gelinkt aan een belangrijke speler binnen je branche.

 

Maar de student van nu hoeft nog niet zo nodig te netwerken. Haar wereld is nog klein en wordt pas groot wanneer ze de arbeidsmarkt betreedt. Althans, dat was de conclusie die we eerder hebben getrokken.

 

Dietrich vat het anders samen. Twee redenen waarom de generatie Y niet op Twitter zit:

1)      Ze heeft nog niet ontdekt hoe ze zichzelf middels dit platform als merk kan neer zetten.

2)      Ze is niet gewend om te netwerken buiten haar sociale kring.

 

Ik zou daar graag wat aan toe willen voegen. Uit eerder onderzoek van StudentenWerk bleek al dat 85% van de studenten niet op Twitter zit. De vraag is alleen, hoe oud waren deze ondervraagde studenten?

 

Inmiddels hebben we net een nieuw onderzoek afgerond onder bijna 2000 studenten waarin onder andere is gevraagd naar het belang van sociale media bij het zoeken van een baan. Hier werden de respondenten onderverdeeld in 3 leeftijdscategorieën. Wat blijkt: Tot 21 jaar vindt slechts 20% sociaal netwerken belangrijk, bij de groep 21-23 jarigen ligt dit op 21% en bij 23 tot 26 jarigen schiet het percentage omhoog naar 26%.

 

Dit betekent dat het gros van de studenten inderdaad nog niet overtuigd is. Maar ook dat studenten, naarmate ze dichter bij het werkende leven komen, steeds meer het belang gaan inzien van sociale media. Niet gek, aangezien ze tijdens hun stage- en afstudeerperiode het bedrijfsleven ontdekken en worden geconfronteerd met mensen die belangrijk kunnen zijn voor hun toekomstige carrière.

 

Dietrich stelt zelf dat ze, Gen Y zijnde, een uitzondering is die Twitter wel gebruikt voor haar carrièrenetwerk. Ik ben benieuwd hoe oud zij is...

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie