Facebook is onbedoeld businesstool voor Generatie Y

Door Karlijn Fiesler op 11-01-2012 0 reacties | 2199 views

Uit onderzoek van Identified onder Facebookgebruikers tussen 18 en 29 jaar oud blijkt dat de helft hiervan vijf of meer collega’s aan zijn/haar vriendennetwerk heeft toegevoegd. Omdat deze groep, ook wel generatie Y genoemd, gemiddeld zo’n 700 vrienden heeft en veel sneller van baan verwisselt, heeft zij van Facebook in no-time een businessnetwerk gemaakt. Betekent dit dat bedrijven actief aan de gang kunnen met Facebook recruitment?

 

Grensvervaging tussen werk en privé

Bedrijven kunnen zich zeker wagen aan Facebook recruitment. Maar niet op de actieve manier zoals ze gewend zijn bij LinkedIn. Uit de infografiek hieronder blijkt dat 64% van de genoemde groep niet eens zijn huidige werkgever in het profiel zet. De grensvervaging tussen werk en privé is eerder een gevolg van de vooruitgang in mobiele technologie, dan een ambitieuze eigenschap van jonge starters. Met andere woorden, generatie Y misschien lijkt misschien Facebook als businesstool te gebruiken, maar dat is geen bewuste keuze.

 

Gen Y luistert alleen naar vrienden

Dit betekent niet dat bedrijven deze jongeren niet kunnen bereiken. Het betekent alleen dat ze een andere aanpak zullen moeten hanteren. Facebook recruitment houdt in dit geval in dat er niet actief geworven kan worden. Of, zoals personal branding guru Dan Schawbel zegt: “De beste manier om Gen Y te bereiken op Facebook is door vrienden te worden of contact op te nemen via vrienden. Probeer ze niet direct te mailen als je geen vriend van ze bent, dat is niet de manier. Het gaat om wat hun vrienden zeggen, dát vinden ze belangrijk en daar luisteren ze naar.” Het beste wat je als bedrijf kunt doen is een Facebook page aanmaken die tevens fungeert als een 'werken bij site'.



Gen Y and Facebook infographic


Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie