Het nut van carrièrebeurzen: onmisbare employer branding of achterhaalde kostenpost?

Door Karlijn Fiesler op 13-12-2011 2 reacties | 2887 views

Carrièrebeurzen. Ligt het aan mij of hangt er een zwaar jaren ‘90-geurtje aan dit soort evenementen? Ooit was deze beurs the place to be. Híer kwam de arbeidsmarkt tot leven, vraag en aanbod schudden elkaar de hand en kaartjes werden uitgewisseld.

 

Maar anno 2011 oriënteert 72% van de startende generatie Y zich online (bron: Vind mY). Welk bedrijf wil dan nog 114 euro per vierkante meter neertellen voor een offline jobboard? Volgens de organisator van de Nederlandse Carrièredagen zijn dat er 140. En deze hebben in het weekend van 25 & 26 november met ruim 11.000 starters handen kunnen schudden.

 

Heb ik dan al die tijd (online) liggen slapen? Of komt het omdat StudentenWerk zich volledig richt op e-recruitment en dus meer geeft om online zichtbaarheid dan offline?  Een carrièrebeurs biedt kennelijk meer dan een gezellige ‘get together’ tussen vraag en aanbod. Zo kun je er workshops en trainingen volgen over social media, solliciteren en personal branding. Iets wat online toch wat moeilijker te realiseren is. Zou dit dan de toegevoegde waarde zijn?

 

Onze collega’s van CareerNetwork besloten het succes van een carrièrebeurs te onderzoeken tijdens de Nederlandse Carrièredagen. Met een korte en bondige enquête bij de uitgang van de RAI ondervroegen ze een kleine 200 bezoekers, waarvan 90% hoogopgeleid.

 

Beurs levert voor tweederde van de bezoekers te weinig op

Bij de vraag aan de bezoekers wat hun hoofddoel was om naar de beurs te komen - er waren meerdere antwoorden mogelijk -  gaf 88% aan zich te oriënteren op werkgevers en vacatures. 14,1% was op zoek naar een stage en slechts 8,1% kwam voor de workshops en trainingen. 7% gaf ook nog aan te willen netwerken. De toegevoegde waarde die een beurs zou moeten hebben – namelijk de extraatjes als workshops en trainingen – is dus kennelijk niet een grote trekker. Het gaat uiteindelijk om de banen. En op de vraag of de beurs genoeg heeft opgeleverd is het antwoord bij 68% van de ondervraagden ook nog eens: Nee.

 

Beurs is vooral kostenpost voor de minder populaire bedrijven

Wat levert een beurs dan eigenlijk op voor de werkgever? Uit het onderzoek blijkt dat bijna 45%  van de ondervraagden bij geen enkele stand zijn of haar gegevens heeft achtergelaten. De andere helft van de bezoekers die dit wel hebben gedaan (bij 1 tot 4 stands), is ook van plan daadwerkelijk te gaan solliciteren bij deze bedrijven waar ze hun gegevens hebben achtergelaten. Na een rekensommetje konden wij concluderen dat dit het volgende oplevert: gemiddeld 71 potentiële sollicitanten per dag per stand.

 

Laten we zeggen dat de (on)kosten van een stand per dag minimaal 3000 euro per dag zijn. Dat betekent dat één lead tijdens de Nederlandse Carrièredagen 42 euro kost. Dat is niet echt duur zou je zeggen. Als ze ook werkelijk gaan solliciteren.

 

Maar die 42 euro is slechts een gemiddelde. Natuurlijk zijn niet alle stands even enthousiast bezocht. Van alle 140 bedrijven die er in het weekend van de Nederlandse Carrièredagen stonden, zijn er slechts vier die door minimaal 10% van de bezoekers als populaire werkgever worden beschouwd. In volgorde van populariteit zijn dat: Rijksoverheid, TNO, ABN AMRO en Politie. Voor de rest van de stands ligt de ‘cost per hire’ dus aanzienlijk hoger.

 

 

Imago en carrièrekansen bepalen populariteit onder werkzoekenden

De vier bovengenoemde bedrijven scoren zo hoog omdat ze entertainment & uitstraling op de stand hadden, aardig personeel of leuke gadgets. Maar de belangrijkste scoorfactor volgens de respondenten uit het onderzoek was: De aantrekkelijkheid van de werkgever en haar vacatures.

 

Conclusie: De meeste leads op een carrièrebeurs gaan naar de werkgever met het beste imago en de grootste carrièrekansen. De vraag is of deze factoren niet al grotendeels bepaald worden vooraf aan de beurs. Of eigenlijk is dat geen vraag. Dat is gewoon zo. Kun je hier als middelgrote standhouder überhaupt van winnen? En is het dan nog wel rendabel om er het hele weekend te gaan staan voor minimaal E6000,-? Of kun je dat geld beter stoppen in het verbeteren van je wervingssite (branding) en de inzet van Google Adwords (werving)?

 

De ruimte hieronder staat open voor jouw mening!

 

 

 

Reacties

15-12-2011

Karlijn:

Hallo Hans, het zou inderdaad kunnen dat als er online gezocht wordt de uitkomst ook op 68% uitkomt. Er valt daar voor veel bedrijven nog een hoop winst te behalen. Maar het gaat er in dit verhaal ook om waar je als bedrijf het beste je geld in kunt investeren. En dan is mijn conclusie nog steeds: beter stoppen in het verbeteren van je wervingssite (branding) en de inzet van Google Adwords (werving) aangezien dit meer toekomst heeft.

15-12-2011

Hans:

Beetje eenzijdige belichting van het onderwerp. Als je namelijk mensen vraagt om online te gaan zoeken naar een baan verwacht ik dat 68% dit niet genoeg vind opleveren. Interessantere vraag is of ze de beurs de moeite waard vonden, dan heb je namelijk de uitleg of zo'n beurs bestaansrecht heeft vanuit de kandidatenkant. Vraag vervolgens hoeveel waarde het voor een bedrijf heeft om een kandidaat persoonlijk te ontmoeten en je snapt waar het bestaandsrechts vanuit werkgeverszijde komt. Ben het helemaal eens dat het een vrij achterhaald iets is, maar ben het er niet mee eens dat online de ervaring zoveel beter is.

Plaats jouw reactie