6 praktische tips voor Facebook recruitment

Door Karlijn Fiesler op 17-06-2010 1 reactie | 5832 views

Kandidaten vinden via Facebook, Twitter of Linkedin. Het klinkt zo gemakkelijk en steeds vaker lees je over de mogelijkheden van social recruitment. Toch blijkt in praktijk dat het voor veel bedrijven nog een grote stap is om zich via online communities te presenteren.

 

In België is hier onlangs door de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling (VDAB) een onderzoek naar gedaan. Hieruit blijkt dat er ondanks de frequente berichtgeving over social recruitment, slechts 3% van alle Belgische bedrijven hiervan gebruik maken voor het vinden van kandidaten.

 

Natuurlijk is België niet Nederland, maar het geeft toch aan dat social media niet zo toegankelijk is als we denken. Voor veel bedrijven is het nog steeds abracadabra. Wie zich eraan waagt, komt vaak bedrogen uit, want ‘vrienden’ maken en ‘volgers’ verzamelen vereist inspanning. Hiernaast maak je pas echt vrienden, als je ze ook wat te vertellen hebt. Dit betekent dat je inhoudelijk deel moet nemen aan een community, en dat kost tijd. Op dit punt haken de meeste enthousiastelingen uiteindelijk af, want tijd is nu eenmaal geld.

 

Dus om tijd te besparen en de eerste stap al iets makkelijker te maken, heb ik wat voorwerk verricht door het web af te speuren naar tips voor Facebook recruitment. In deze blogpost gaat het heel simpel om: Wat kun je met Facebook en hoe doe je het?


Tip 1)

Creëer allereerst een pagina van je bedrijf op Facebook, anders hebben verdere tips natuurlijk geen zin. Door een ‘fanpage’ te starten kun je rechtstreeks communiceren met iedereen die op je pagina komt.  Op socialmedium.nl hebben ze met een stappenplan exact voor je uitgestippeld hoe je zo snel mogelijk een goede fanpage aanmaakt. Easy does it!

 

Tip 2)

Zorg ervoor dat in elk geval al je medewerkers zich actief gaan bezig houden op je pagina. Voordat je anderen op de hoogte stelt is het belangrijk dat er al wat buzz wordt gecreëerd en de pagina levendigheid uitstraalt.

 

Tip 3)

Er is een aantal netwerken waar je als bedrijf toegang tot kunt hebben. Een ervan is het regionale netwerk, waar je als werkgever zonder allerlei voorwaarden toegang tot hebt. Helaas is het niet mogelijk om meerdere regio’s tegelijk aan te klikken.

 

facebook regio netwerk

 

Om optimaal van alle regio's gebruik te maken is het een goed idee om aan je recruiters een regio toe te wijzen, zodat je uiteindelijk toch het hele land bezet.

Als je uiteindelijk toegang tot een regio hebt gekregen, kun je gericht in dit netwerk vacatures en aankondiging van bijvoorbeeld events plaatsen.

 

Tip 4)

Gebruik de zoekfunctie. Je kunt zoeken op collega’s en op profiel. Als je op collega’s gaat zoeken kun je door een bedrijf in te vullen de werknemers van je concurrent bereiken!

Zoek je op profiel dan kun je werknemers op functie gaan zoeken. Dit betekent alleen wel dat je beperkt bent tot je vrienden of het regionale netwerk waartoe je behoort.

 

facebook search

 

Zodra je de juiste kandidaten hebt gevonden kun je ze direct een mailtje sturen om je bedrijf voor te stellen.

 

Tip 5)

Laat zien wat voor bedrijf je bent door discussies en gesprekken op je prikbord te stimuleren. Plaats bedrijfsvideo’s, testimonials van klanten, artikelen en rapporten. Het neemt de meeste tijd in beslag, maar: Zet je merk neer en creëer content!

 

Tip 6)

Ga naar de groep Facebook for Business toe. Deze groep heeft al meer dan 39.000 leden en staat BOL van alle tips over hoe jouw bedrijf kan profiteren van facebook.

 

Je kunt eindeloos doorgaan over de mogelijkheden met Facebook recruitment, er zijn duizenden handige applicaties en het gebruik van social ads is een alternatieve manier van social recruitment. Hiernaast blijft Facebook zichzelf constant vernieuwen, wat ook weer mogelijkheden biedt voor recruiters. We komen er hier nog zeker vaker op terug, maar de laatste tip van deze blogpost is: Ga eerst aan de slag met bovenstaande tips!

Reacties

03-05-2015

Frank Heijdenrijk:

Hallo Karlijn, Inmiddels is dit al een oud artikel, maar nog steeds zeer relevant. Inmiddels is er van alles veranderd, zoals tip 3. Je kunt vandaag de dag (gelukkig wel) op verschillende regio's richten. Dit maakt het vinden van interessante kandidaten een stuk eenvoudiger. Ik zie dat je in het artikel ook verwijst naar het artikel van SocialMedium over het opzetten van een Facebook-bedrijfspagina. Destijds heb ik veel aan dit artikel gehad, maar vandaag de dag zijn niet alle stappen in het stappenplan maar aanwezig en er missen enkele stappen. Daarom heb ik recentelijk zelf een nieuw, up-to-date artikel geschreven om ondernemers die net starten met online marketing hier goed mee te kunnen helpen: http://blog4leads.nl/facebook-bedrijfspagina-maken/ Wellicht interessant als aanvulling voor het artikel (ondanks dat het al enkele jaren oud is) voor mensen die nog steeds bij dit artikel terechtkomen. Laat het maar weten!

Plaats jouw reactie