Generatie Y & Einstein: Weekoverzicht WEEK 37

Door Lisa Klijn op 16-09-2011 1 reactie | 3845 views

MAANDAG

 

Ruim de helft van werknemers en studenten kan niet typen

 

Miljoenen mensen brengen een steeds groter deel van de werkdag (om nog maar te zwijgen over de vrije tijd) door achter de computer. Je zou verwachten dat al deze mensen in al die jaren wel een typecursus hebben gehad of zichzelf hebben leren typen…. Niets is minder waar! Een op de vijf werknemers, waaronder een groot deel van de studenten, typt namelijk nog met twee vingers! Dat blijkt uit een onderzoek van ECDL, het Europees Computer Rijbewijs, uitgevoerd door Maurice de Hond onder ruim 2000 Nederlanders.

 

Twee derde van de Nederlandse werknemers en een groot deel van de studenten kan nog steeds niet blind typen. Over het algemeen geven de ondervraagden zelf ook aan dat zij de helft sneller zouden kunnen werken als zij blind konden typen.

 

 

In eerste instantie zul je je afvragen wat het probleem is. Uit het onderzoek komt echter naar voren dat een slechte typevaardigheid leidt tot een fors tijdverlies. Opgeteld gaat het om een enorme hoeveelheid aan manjaren die verloren gaat door de gebrekkige typevaardigheid.

 

“Zwemmen leer je ook niet zonder zwemles”
Een belangrijke oorzaak van de onvoldoende typevaardigheid is dat het overgrote deel van de mensen – bijna 50% – zichzelf met vallen en opstaan het typen heeft aangeleerd, zo wijst het onderzoek uit. Met als direct gevolg een vertraging van het werk door de slechte techniek en waarschijnlijk ook een verkeerde lichaamshouding – met alle gevolgen van dien. “Om blind te kunnen typen is voor vrijwel alle mensen een bepaalde vorm van opleiding en training een vereiste”, zegt Roy Osinga, directeur van ECDL – het Europees Computerrijbewijs. “Wie wil leren zwemmen, gaat ook naar zwemles en sluit dat af met een zwemexamen. Dat geldt voor blind leren typen eveneens. Onderwijs en bedrijfsleven zouden daar gezien de te behalen tijdswinst best wat harder op mogen sturen.” Als de gebrekkige typevaardigheid verbetert, resulteert dit in een enorme tijdwinst, wat de arbeidsproductiviteit ten goede komt. Daarnaast betekent een goede typevaardigheid vaak ook een betere lichaamshouding en daarmee meer ontspannen werknemers.

 

Weggegooid geld dus! Het is misschien niet iets waar je in eerste instantie bij stil staat en al helemaal niet iets dat je gaat chekken tijdens een sollicitatiegesprek. Toch is het misschien eens een idee voor de werkgever om zichzelf achter de oren te krabben en toch maar eens te gaan kijken naar de typevaardigheid van al deze werknemers!  

 

DINSDAG

Opleiding zelf doorslaggevend in studiekeuze

Amsterdam of Leiden? De Hogeschool van Amsterdam of Inholland? Word ik later advocaat of verpleegkundige? Het zijn allemaal afwegingen die de scholier moet maken om de juiste studie te kiezen. Uit het recent uitgevoerde Nationaal Studiekeuze Onderzoek (NSKO) 2011 blijkt echter dat de opleiding zelf de belangrijkste factor is bij het maken van een studiekeuze. Ze zijn bereid om in te leveren op de plaats, instelling, toekomstige baanperspectieven en praktijkgerichtheid van de studie. Die zijn pas in tweede instantie doorslaggevend voor hun keuze.

 

Aan de ene kant is het opmerkelijk dat scholieren niet zo ver vooruit kijken naar wat ze later willen gaan doen, maar kiezen voor het ‘nu’. Aan de andere kant is het zo gek nog niet. Gedurende je studie kom je er wel achter wat je allemaal wel en niet leuk vindt en rol je uiteindelijk vanzelf wel in een beroep dat bij je past. Bovendien is het belangrijk om iets te gaan studeren dat je echt leuk vindt, dat motiveert meer dan een studie kiezen omdat het ‘moet’ om een beroep te gaan beoefenen.

 

 

Wanneer en hoe kiezen scholieren hun studie?
De middelbare schooltijd is misschien wel de mooiste en onbezorgdste tijd van je leven. Helaas komt daar ook een eind aan en moet de scholier voor het eerst in zijn of haar leven een echte belangrijke keuze maken met het oog op de toekomst. Uit onderzoek blijkt dat zeker de helft van de scholieren dit graag nog even voor zich uitschuift. Scholieren houden zich vooral in het laatste jaar en in het een-na-laatste jaar van hun middelbare school bezig met hun studiekeuze. De helft van de scholieren heeft de keuze voor de opleiding en plaats al gemaakt. Van de scholieren die hun keuze nog niet gemaakt hebben, verwacht het grootste deel hun studiekeuze voor de meivakantie gemaakt te hebben. Opvallend is echter dat een groot deel van de twijfelende laatstejaars verwacht het studiekeuzebesluit rond de zomervakantie gemaakt te hebben (15% tot 18%). Met name de laatstejaars mbo-leerlingen stellen hun studiekeuze nog even uit, waaronder (opvallend!) veel vrouwen.

 

De scholieren maken qua studievoorlichting vooral gebruik van middelen waarin persoonlijk contact plaatsvindt, zoals open dagen en contacten met vrienden en studieadviseurs. Veel scholieren oriënteren zich in het laatste jaar van hun middelbare school, en doen dat over een breed vlak. De scholieren wegen verschillende hogescholen of universiteiten tegen elkaar af en bekijken diverse sectoren.

 

WOENSDAG

Bevlogen jong talent. Hoe kom je er aan en hoe behoud je ze?

 

Het is geen geheim dat het lastig is om jonge talentvolle werknemers aan te trekken en vooral voor langere tijd binnen je organisatie te houden. De eisen van de jonge generatie talentvolle werknemers zijn anders dan haar voorgangers. De recente Global CEO survey van PwC komt deze week met vier interessante tips om bevlogen jong talent aan te trekken en vast te houden.

 

1. Geef ze een goede coach of mentor. Voor de generatie Y is opleiding en ontwikkeling de meest gewaardeerde arbeidsvoorwaarde. Het percentage dat kiest voor opleiding en ontwikkeling als hun eerste keuze is drie keer hoger dan diegenen die kiezen voor cash of bonussen. 98% gelooft dat het werken met sterke coaches en mentors een belangrijk onderdeel is van hun ontwikkeling.

 

2. Minimaliseer hiërarchieën. Deze generatie is opgegroeid met technologie en sociale media als onderdeel van hun dagelijks leven. Als je jonge talentvolle werknemers wilt aantrekken en behouden dan moeten hiërarchieën verdwijnen. Wellicht is dit niet iets wat je direct kunt en wilt waarmaken maar minimaliseer op zijn minst, waar het kan, hiërarchieën in je bedrijf en focus op zelfwerkende teams. Generatie Y verwacht te werken in teams en gemeenschappen met wederzijds belang en passie. Niet in gestructureerde hiërarchieën.

 

3. Maak het grotere doel helder. Maak helder hoe hun werk bijdraagt aan het grotere doel. Deze generatie is opgegroeid met de wetenschap dat hun relatie met een bedrijf niet een leven lang zal zijn. Ze zijn op zoek naar meer in het leven dan “gewoon een baan”. Meer geld en carrière maken is niet wat hen drijft. Maar zinvol en waardevol werk, werk dat gelinked is aan een groter doel, is wat hen wel drijft.

 

4. Geef ze ruimte. De oude manier om talent bevlogen te houden was om ze veel face-to-face tijd te geven. Om jong talent te behouden zul je veel meer autonomie moeten bieden, meer flexibele carrière opties en meer mogelijkheden voor erkenning van peers. Kortom; een mix van face-to-face tijd en facebook tijd.

Reacties

07-10-2011

Johan:

Ja, je komt ze overal tegen: kantoorwerkers die met twee vingers typen. Het verbaast me dat mensen dat jarenlang volhouden. Om blind te leren typen hoef je namelijk helemaal niet op cursus bij Schoevers. Op internet zijn veel online lessen te vinden - ook gratis - om blind te leren typen, en je typesnelheid te verhogen. Een paar weekjes oefenen, en je bent voorgoed van dat gepruts af.

Plaats jouw reactie