Generatie Y & Einstein: Weekoverzicht WEEK 36

Door Lisa Klijn op 08-09-2011 0 reacties | 2482 views

MAANDAG

Driekwart studenten kan niet zonder bijbaan


Bij StudentenWerk weten we het natuurlijk allang: studenten hebben een bijbaan nodig. De studenten zijn het daar roerend mee eens: driekwart van de studenten zegt niet zonder bijbaan te kunnen. Dat blijkt uit het ING Student en Geld Onderzoek.

 


Student verdient gemiddeld 45 euro bij
De studententijd is een dure tijd, studiegeld, de huur, uitgaan, winkelen… Met de studiefinanciering alleen redden veel studenten het niet. Driekwart van de studenten spijkert daarom in de avonduurtjes en weekenden graag wat bij om brood op de plank te brengen. Met een gemiddeld bedrag van 450 euro extra (bij een werkweek van ruim 11 uur) op zijn of haar betaalrekening, heeft de student net iets meer financiële vrijheid.

 

Salaris boven alles
Bij een bijbaantje kan het opdoen van ervaring en het opbouwen van goede referenties een belangrijk aspect zijn, 82% van de studenten geeft echter aan meer waarde aan zijn of haar loonstrookje te hechten.

 

Een onderzoek zou een onderzoek niet zijn als er niet wat leuke details of verschillen uitkwamen. De verschillen zijn dit keer afhankelijk van waar de studenten vandaan komen. De Rotterdamse studenten verdienen met 540 euro het meeste bij, gevolgd door hun collega’s uit Amsterdam (495 euro) en Groningen (445 euro).

 

DINSDAG

 

Natte zomer kost jongeren vakantiebaantjes

De natste zomer in meer dan honderd jaar heeft dit jaar flinke gevolgen gehad voor werkende jongeren. In totaal waren in juli 8000 jongeren (tussen de 15 en 25 jaar) minder aan het werk ten opzichte van diezelfde maand in 2010. Dat blijkt uit onderzoek van het ING Economisch Bureau.

 

Vooral horeca de dupe van slecht weer
Vooral jongeren die een baantje in de horeca zochten, vingen bot. Normaal gesproken is de vraag naar werknemers in de horeca sector groot tijdens de zomermaanden, maar door het slechte weer was het minder druk en hielden ondernemers hun zaak draaiende met een minimum aan personeel.

 

 

Horeca-omzet flink gedaald vergeleken met voorgaande jaren
Niet alleen jongeren zijn de dupe van de slechte zomer. Ook gaven consumenten de afgelopen maanden minder uit en draaiden horecazaken een lagere omzet. De vele regen leverden lege terrassen en strandtenten op. Uit steekproeven van het bedrijfschap Horeca en Catering blijkt dat de horeca-omzet flink achterbleef vergeleken met vorige jaren.    

 

Tsja, wat kan ik er over zeggen? Minder vakantiebaantjes, minder zon, minder strandbezoekjes, minder terrasjes pakken, minder omzet…. Laten we deze zomer heel snel vergeten!

 

WOENSDAG

Zelfs jobhoppende generatie Y is trouw aan Beste Werkgevers


De 100 Beste Werkgevers van Nederland hebben loyale medewerkers en minder kans op personeelsverloop. Ook generatie Y blijft hun werkgever langer trouw! Dat blijkt uit het grootschalige Beste Werkgeversonderzoek van Effectory, waaraan ruim 190.000 respondenten uit 300 organisaties hebben meegewerkt.

 

100 Beste Werkgevers scoren hoog op loyaliteit
De respondenten van het onderzoek hebben vragen beantwoord over hun werkzaamheden, arbeidsomstandigheden, collega’s leidinggevenden, beloning en ontwikkelingsmogelijkheden. De 100 Beste Werkgevers scoren hoog op loyaliteit (7,4) en verloopbestendigheid (7,7). Alle leeftijdscategorieën scoren ongeveer even hoog, niet alleen de ouderen maar ook jongeren en ook jongeren zijn tevreden en zitten goed op hun plek. Dat is opvallend, omdat jobhoppen nog erg populair is onder generatie Y.

 

Jobhoppen is normaal voor generatie Y
Guido Heezen, HR trendwatcher en directeur van Effectory: “Talent behouden is cruciaal om in de toekomst als winnaar uit de bus te komen. Onder met name jongeren is het verloop echter hoog, want het boeien en binden van generatie Y is voor werkgevers lastig. Vaak nemen jonge medewerkers relatief snel afscheid wanneer zij gewend zijn geraakt in hun functie. Jobhoppen is voor hen normaal en zij hebben snel behoefte aan meer ontplooiing”.

De oplossing!
Talentvolle medewerkers (zowel jong als oud) aan je organisatie binden vraagt volgens Heezen om generatiemanagement. “Elke leeftijdsgroep heeft andere behoeftes. Wat zijn hun ambities en waar krijgen medewerkers energie van? Jongeren zijn vaak blij met opleidingen en goede doorgroeimogelijkheden. Ouderen willen liever een update van de laatste ontwikkelingen in hun vakgebied of willen hun kennis en ervaring delen”.   

 

Investeren in de juiste zaken
Je bewust zijn van de verschillende behoeftes per groep loont. Heezen: “Het is niet nodig om allerlei extraatjes in het leven te roepen, bij generatiemanagement gaat het om investeren in de juiste zaken. Daar krijg je veel loyaliteit voor terug. De 100 Beste Werkgevers van Nederland slagen hier uitstekend in”.

 

Grappig nieuws! Een maandje geleden schreef ik namelijk nog over dat jobhoppen steeds populairder wordt onder starters. Alhoewel ik daarbij ook al de kanttekening maakte dat starters niet jobhoppen om het ‘jobhoppen’ maar omdat ze nieuwe dingen willen leren. En blijkbaar bieden de Beste Werkgevers van Nederland generatie Y op dit gebied voldoende mogelijkheden.

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie