Generatie Y & Einstein: Nieuwsoverzicht augustus

Door StudentenWerk op 30-08-2011 0 reacties | 3327 views

In de maand augustus hebben we weer wekelijks het nieuws rondom de generaties Y en Einstein bijgehouden. Inmiddels is de maand ten einde en hebben wij een selectie gemaakt van het leukste en belangrijkste nieuws dat deze maand voorbij kwam in de weekoverzichten.

 

MAANDAG 8 AUGUSTUS

 

Sociale netwerken negatieve invloed op jongeren

 

Een pen, papier en je studieboeken, dat is alles wat je nodig hebt tijdens het studeren.... Althans dat zou je zeggen. Voor de jeugd van tegenwoordig ligt dat heel anders. Zij hebben daar namelijk een smartphone of computer bij nodig. Waarom? Om op de hoogte te blijven via Facebook natuurlijk! Het lijkt de normaalste zaak van de wereld. Toch moeten de jongeren zich beseffen dat het ten koste gaat van hun studieresultaten, zo blijkt uit onderzoek. 

 

Facebook haalt schoolprestaties omlaag
Scholieren en studenten aan de middelbare school, het hoger onderwijs en de universiteit die iedere 15 minuten hun Facebook controleren, halen lagere cijfers dan hun studiegenoten die geen account hebben. Dat blijkt uit onderzoek van Larry Rosen, een psycholoog verbonden aan de Cal State Domingues Hills University.

 

 

Gebruik social media vergroot kans op angst en depressies
Facebook verstoort volgens het onderzoek het studeren, is slecht voor de gezondheid en jongeren worden er depressief van. Uit andere studies is tevens gebleken dat tieners die gebruik maken van Facebook sneller narcistische neigingen hebben, terwijl jongvolwassenen sneller met psychische stoornissen te maken krijgen. Daarnaast hebben kinderen die dagelijks social media gebruiken meer kans op angst en depressies.

 

Verlegen jongeren kruipen op Facebook uit hun schulp
Toch heeft Facebook naast al deze negatieve invloeden ook echt nog wel z’n positieve kanten. Zo leren jongeren via Facebook om met anderen mee te leven en passen ze dit in het ‘echte leven’ ook toe. Daarnaast kunnen tieners communiceren zonder zich druk te maken over directe reacties. Vooral verlegen jongeren plukken hun vruchten via Facebook, zij krijgen de kans om door middel van dit social medium uit hun schulp te kruipen.  

 

DONDERDAG 11 AUGUSTUS

Jobhoppen steeds populairder onder starters

 

60% van de hoogopgeleide starters werkt niet langer dan drie jaar bij dezelfde werkgever, ondanks tevredenheid over de functie. Dat blijkt uit het onderzoek 'Insight in Starters’ van organisatieadviesbureau Hay Group.

 

Starters durven gokje aan
De afgelopen jaren vallen er aan de lopende band ontslagen, is het steeds lastiger om een vast contract te krijgen binnen een organisatie en zijn overplaatsingen aan de orde van de dag. Je zou denken dat starters zich in deze roerige tijden vastklampen aan elk stukje zekerheid dat er is, maar niets is minder waar.....

 

Huidige starter leert in het hier en nu
Volgens Alrik Boonstra, directeur organisatie-effectiviteit bij Hay Group, zeggen de uitkomsten iets belangrijks over moderne arbeidsverbanden: "Mensen staan steeds losser in hun arbeidsrelatie met de werkgever. De huidige starter heeft niet als ideaal om ergens lang te blijven. Hij wil in het hier en nu leren en uitgedaagd worden. En als hij uitgeleerd is, wil hij een nieuwe uitdaging. Als de nieuwe uitdaging niet voorhanden is, zoekt hij hem wel bij een andere werkgever". 

 

 
Bied de werknemer uitdagingen!

Uit het onderzoek komen nog meer interessante feitjes en tips naar voren. Zo jobhoppen de hoogopgeleide starters niet om het ‘jobhoppen’ maar omdat ze nieuwe dingen willen leren. Voor HR-managers betekent dit dat ze goed in de gaten moeten houden wie hun werknemers zijn in de organisatie, zodat ze hen nieuwe uitdagingen kunnen bieden.

 

Sfeer belangrijkste criterium sollicitatiegesprek

Nog een tip voor de HR-manager: ‘Sfeer’ is het belangrijkste criterium tijdens het solliciteren voor 85% van de starters. "Starters willen die sfeer proeven in het eerste gesprek, dus zorg daarvoor. Laat eventueel een net begonnen starter bij het gesprek zitten die vertelt over de sfeer in het bedrijf en wat er allemaal gebeurt", aldus Boonstra.

 

Gelukkig is er nog een verschil tussen iets roepen en iets daadwerkelijk doen. De schatting is dat de helft (30%) van de mensen daadwerkelijk overstapt. De rest zal binnen het bedrijf een andere uitdaging gevonden hebben.

 

En oja! Als je dan toch met jobhoppers te maken hebt, ze hebben ook echt wel goede eigenschappen hoor....

 

MAANDAG 15 AUGUSTUS

 

De generatie Y is helemaal niet zo anders

 

Er wordt veel gezegd en geschreven over wat nou typisch generatie Y is. Zo zou de generatie medewerkers die nu de arbeidsmarkt betreedt verwend en naïef zijn. Toch blijken de verschillen met de vorige generaties minder groot dan soms geroepen wordt. Dat blijkt uit onderzoek van het Kenexa High Performance Institute.


Naar aanleiding van een artikel van P&Oactueel volgen hier twee kenmerken die vaak typisch generatie Y worden genoemd maar die eigenlijk ook al bij eerdere generaties zichtbaar waren.

 

1. Generatie Y is a hard one to please
Van generatie Y wordt vaak geroepen dat zij verwend zijn en daardoor minder snel tevreden zijn dan voorgaande generaties. Het klopt inderdaad dat ze veeleisend zijn, maar dat maakt ze niet minder snel tevreden. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat generatie Y juist in velen opzichten meer tevreden is dan hun ouders en grootouders. Maar liefst 60% van de generatie blijkt ‘extreem tevreden’ met hun werk. Bij voorgaande generaties blijft dit steken op 54%. Bovendien is Y meer tevreden met de waardering die zij ontvangt, meer tevreden met het salaris en met de groei- en ontwikkelmogelijkheden.

 

2. Generatie Y jobhopt meer dan jeugd van vroeger
Het verwijt dat generatie Y werknemers niet lang bij hun (eerste) werkgever blijven (in vergelijking met babyboomers en de generatie X) is wel waar. Maar niet omdat het generatie Y is, zo blijkt als naar historische data wordt gekeken. Twintig jaar terug waren jongeren net zo eager om over te stappen naar een andere werkgever als nu.

 

De kenmerken van generatie Y mogen dan wel minder onderscheidend zijn ten opzichte van eerdere generaties dan we aanvankelijk dachten. Toch lijkt het mij belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Wat beweegt ze? En wat vinden ze leuk op de werkvloer? Het antwoord op deze vraag is volgens mij een sleutel naar een succesvolle samenwerking met generatie Y werknemers.

 

MAANDAG 22 AUGUSTUS

 

Young Professional 2. 0 is zelfverzekerd en heeft behoefte aan een coach

Young professionals hebben een duidelijk profiel. De studenten en starters van nu zijn hoogopgeleid, zelfverzekerd, zelfstandig en bovendien wereldburger. Dat blijkt uit onderzoek van ASA Student.  

 

Vaste werkplek geliefd bij Young Professional
Het blijft interessant, onderzoeken wat voor eigenschappen en voorkeuren de toekomstige generatie heeft. Een opmerkelijk punt uit dit onderzoek is dat de Young Professionals ondanks dat zij beschikken over de nieuwste communicatiemiddelen om overal en altijd met iedereen te kunnen communiceren, het liefst gebruikmaken van een vaste werkplek op kantoor. De jongelingen hebben een duidelijke voorkeur voor face- to-face contact met collega’s tijdens werktijd. De werksfeer speelt daarbij een zeer bepalende rol.

 

  

Ontwikkelen en veel leren bovenaan lijstje nieuwe generatie
Maar de Young Professionals komen natuurlijk niet alleen naar kantoor voor het gezellige face-to-face contact met collega’s. Ontwikkeling en veel kunnen leren bij een werkgever staan bovenaan het lijstje van de nieuwe generatie als het gaat om wat zij belangrijk vinden op de werkvloer. Tip voor de werkgever: de Young Professional 2.0 werkt graag zelfstandig, maar doet dat wel graag onder toeziend oog van een ervaren coach. Ze zijn op zoek naar collega’s en managers van wie ze kunnen leren, alleen dan niet in een directieve aansturing, maar in een facilitaire vorm. Wie een Young Professional aanneemt, moet dus ruim aandacht hebben voor de manier van aansturing en de samenwerking tussen de huidige werknemers en de nieuwe aanwinst.

Ouderen coachen jongeren
“Het zal zowel voor de werkgevers als de huidige werknemers even tijd kosten om de Young Professional 2.0 te leren kennen”, aldus Katinka Habermehl-Reuiling, algemeen directeur van ASA Student. Hier ligt dan ook een duidelijke kans voor bedrijven. Zij kunnen de oudere doelgroep een rol geven in het coachen van de nieuwe generatie. Iemand waar de Young Professional op terug kan vallen. Hiermee behouden bedrijven de kennis die weg dreigt te vloeien door de vergrijzing van de samenleving."

 

Uit dit onderzoek blijkt dus maar weer eens dat de jongere generatie helemaal niet zo ultramodern is als soms wordt beweerd. Op kantoor werken verkiezen zij nog altijd boven thuiswerken en ook aan begeleiding/coaching op de werkvloer hebben zij behoefte. Young Professionals zijn toch eigenlijk ook maar gewoon werknemers…… 

 

Headlines nieuwsbrief augustus

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie