Generatie Y neemt stokje over van babyboomer: 5 stappen voor succesvolle informatieoverdracht

Door StudentenWerk op 04-08-2011 0 reacties | 5224 views

De huidige babyboomers gaan massaal met pensioen en ondanks het voorzichtige economische herstel zijn reorganisaties aan de orde van de dag. Banen worden geschrapt en/of functies worden opnieuw ingericht/ingevuld. Hierbij zijn het veelal werknemers met jarenlange ervaring die het stokje doorgeven aan jonge, enthousiaste starters op de arbeidsmarkt, waaronder generatie Y.

 

S.O.S kennislek!

Met de jarenlange ervaring vertrekt helaas ook een grote bron van (bedrijfs)kennis. Hiermee ligt er een groot gevaar voor organisaties op de loer: een kennislek! Om dit te voorkomen zal de kennis van de ervaren werknemers zorgvuldig moeten worden overgedragen. Helaas heeft dit niet voor elke organisatie prioriteit. De informatieoverdracht na een 1 à 2 jarig dienstverband verloopt soms al schrikbarend slecht.

 

Hansje Brinker eat your heart out!

Gelukkig zijn daar onze zuiderburen ‘to the rescue’. De Federale Overheidsdienst voorzag dit probleem al een aantal jaar geleden en ontwikkelde een stap-voor-stap methode waarmee organisaties de kennisoverdracht tussen seniors en juniors kunnen organiseren. In de gids Seniors – Juniors beschrijven zij de 5 fases die leiden tot het dichten van het kennislek. Hansje Brinker (jazeker, die van de vinger in de dijk) eat your heart out!

 

Model: 5 fases kennisoverdracht

 

5 fases ‘to the rescue’

De 5 fases binnen deze methode worden als volgt omschreven:

 

Fase 1: risicovolle kennisdomeinen identificeren

Tijdens de eerste fase identificeren de directieleden van de organisatie de risicovolle kennisdomeinen en selecteren ze de gebieden waar kennisoverdracht de hoogste prioriteit heeft.

 

Fase 2: voorbereiden en sensibiliseren

De rollen en verantwoordelijkheden van de toekomstige medewerkers worden vastgelegd, de doelstellingen afgebakend, de planning opgesteld en de procedure voor opvolging en evaluatie van het project bepaald.

 

Fase 3: de kennisportfolio samenstellen

De seniors en juniors identificeren tijdens een interactieve workshop de kennis die ze nodig hebben om hun taken uit te voeren. Vervolgens bepalen ze samen welke kennis hoogste prioriteit heeft voor de continuïteit van de werkzaamheden en kijken ze hoeveel werknemers deze kennis bezitten.

 

Fase 4: de kennisoverdracht opstarten

Structurele hulpmiddelen om kennis te delen worden in de dienst opgezet: peterschap, communities of practice, evaluatie na actie en jobrotatie. Deze middelen creëren een omgeving die gunstig is voor kennisdeling.

 

Fase 5: het proces en de resultaten evalueren

De projectgroep verzamelt en analyseert de informatie over het verloop van het project, de resultaten en de efficiëntie van de gebruikte overdrachtsmethoden. De ervaring die in de dienst verworven werd, wordt vastgelegd in geleerde lessen die nuttig zijn voor de rest van de organisatie.

 

De volledige Methodologische gids Seniors – Juniors bevat naast de omschrijving van de 5 fases ook een korte beschrijving van de voorgestelde aanpak, zeer praktische werkmiddelen en concrete voorbeelden.

 

Babyboomer en generatie Y hand in hand

Bijkomend voordeel van de methode is dat ‘eagere’ generatie Y en de  ‘afzwaaiende’ babyboomer worden voorzien in hun behoefte aan respectievelijk kennis vergaren en kennis overdragen. Daarnaast wordt de samenwerking tussen deze twee verschillende generaties gestimuleerd. Hierdoor zal het wederzijds begrip groeien, niet alleen binnen de Senior – Junior projectgroep, ook daarbuiten. Hoe mooi wil je het hebben!

 

Headlines nieuwsbrief augustus


Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie