Ruim 70% van de sollicitanten ergert zich weleens aan een recruiter.

Door StudentenWerk op 21-07-2011 1 reactie | 5500 views

Een onverzorgd uiterlijk, weinig kennis over de organisatie, te vroeg aanwezig zijn en te veel praten. Dit zijn enkele punten waaraan recruiters zich ergeren als zij een sollicitant op gesprek krijgen. Internet staat vol met dit soort lijsten vol don’ts voor de sollicitant. Sollicitanten worden geacht zich voorbeeldig te gedragen en zich vooral aan de regels en wetten van recruitmentland te houden.


Solliciteren is tweerichtingsverkeer

Maar hoe zit het met de sollicitanten zelf? Zij zijn toch niet voor niets geselecteerd uit een grote stapel brieven en CV’s? En vaak zijn ze ook nog door een online ‘Google screening’ heen gekomen. Maakt dat de positie van de sollicitant niet gelijkwaardig aan die van de werkgever? Het gaat tenslotte om een mogelijke samenwerking. Vandaar ook eens aandacht voor de andere kant van het verhaal: die van de sollicitant!

Poll sollicitanten ergeren zich aan recruiters
 

Recruiters opgelet!
Ruim 70% van de studenten ergert zich weleens aan de recruiter tijdens het sollicitatiegesprek. Om precies te zijn ergert 63% van de sollicitanten zich soms aan de recruiter en 9% ergert zich zelfs vaak aan de recruiter tijdens het sollicitatiegesprek. Zo blijkt uit onze onderzoekspoll waaraan ruim 750 (solliciterende) studenten hebben deelgenomen. Gelukkig bestaat er ook nog een groep van 28% die zich nooit ergert. Altijd fijn om te zien!

 

 Sollicitatiegesprek cartoon

 

De tien belangrijkste don’ts voor de recruiter
Aanvullend aan de onderzoekspoll hebben we een aantal studenten gevraagd waaraan zij zich dan ergeren. Op basis van deze antwoorden heb ik de tien belangrijkste dont’s voor de recruiter samengesteld. (in willekeurige volgorde)
1.    Te laat komen
2.    Telefoon niet op stil zetten
3.    Teveel parfum of juist te weinig
4.    Arrogante houding
5.    Onbeleefd zijn
6.    Alleen maar standaard vragen stellen, geen gesprek aangaan
7.    De sollicitant niet op zijn/haar gemak stellen
8.    Een kruisverhoor afnemen
9.    De sollicitant niet aan het woord laten, maar vooral veel over je bedrijf vertellen
10.  Ongeïnteresseerde houding tijdens het luisteren


Recruiters en sollicitanten lijken meer op elkaar dan je denkt!
Als ik naar bovenstaande lijst kijk, dan valt mij op dat deze verdacht veel lijkt op de vele don’ts lijsten voor sollicitanten. Eigenlijk ook heel logisch, want iedereen wil toch met respect behandeld worden? En zoals uit veel onderzoeken over communicatie blijkt, is een succesvol gesprek afhankelijk van een goede sfeer waarbij beide partijen zich op hun gemak voelen, actief luisteren en echt contact maken. Niets nieuws onder de zon, maar toch goed om af en toe weer even bij stil te staan!

 

Headlines nieuwsbrief juli

Reacties

29-03-2012

Ronald Teunissen:

Mijn gevoel is dat een recruitment veel meer inzet voor de oprachtgever dan voor de sollicitant. Zou logisch klinken want de opdracht gever betaald. Dat zijn de werkgevers.Maar als de sollicitant niet met het zelfde respect wordt behandeld kan dat bij een samenkomst later stuiten op verwijt richting recruiter zeker als er een conflict onstaat. Dan ben je als werknemer in een zwakke positie. Een recruiter kiest dan vaak ook de partij van de opdracht gever. In deze tijd waar de bemiddelingen tussen personeel en werkgevers steeds vaker door recruiters worden gedaan kom je als sollicitant vaak ook niet verder dan de recruiter. Hij ontvangt namelijk alleen maar geld als er een deal is gemaakt met de opdracht gever. Dus kun je bijna niet meer spreken van een onafhankelijk bemiddeling voor de sollicitant. De sollicitant word daardoor eerder een product dan een mens en dat baart mij zorg. Ik denk dat dat een grote rol speelt in de ergenis van de sollicitant.

Plaats jouw reactie